Zapoznanie studentów studentów z wiedzą z zakresu psychologii ogólnej. Rozumienie zasad działania procesów poznawczych . Uwrażliwienie na specyfikę funkcjonowania człowieka zarówno w sferze indywidualnej, jak i grupowej. Rozwiniecie wiedzy o różnych koncepcji psychologicznych omawiających funkcjonowanie człowieka. Rozpoznawanie zasad: gromadzenia, przechowywania i przetwarzania doświadczeń.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Wprowadzenie 1
1. Wprowadzenie
Kontrakt wstępny
Typowe motywy studiowania psychologii
Typowe oczekiwania studentów
Psychologia człowieka z ulicy jako sposób interpretacji zjawisk psychicznych i organizacji zachowania (teorie naiwne, potoczne, teorie jawne i ukryte, psychologia zdrowego rozsądku).
2. Psychologia i zdrowy rozsądek
Ile jest psychologii?
Wyniki badań psychologicznych sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem.
Czy zdrowy rozsądek jest kryterium wartości wiedzy naukowej?
3. Granice psychologicznego poznania
Co znaczy poznać? Co jest poznawalne?
Poziomy poznania psychologicznego
Co jest faktem, a co interpretacją?
Trafność poznania siebie samego.
Czynniki ograniczające możliwości poznawania siebie i innych ludzi.
4. Człowiek i jego świat
Świat rzeczy, świat ludzi i świat idei
Trzy obszary funkcjonowania człowieka: intymny, prywatny, publiczny
Czym jest środowisko dla człowieka
Typowe relacje człowiek – świat
Niektóre przykłady oddziaływań środowiska na społeczne zachowania ludzi
5. Pytania stawiane przez psychologię
Podstawowe założenia psychologii naukowej
Podstawowe pytania
Podstawowe domeny zainteresowania psychologii: doświadczenie - energia (motywacja) - zachowanie.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zajęcia kończą się zaliczeniem z oceną. Zaliczenie będzie miało charakter testowy (test z wielokrotnym wyborem). Test zawierał będzie 40 pytań przy których podaje się cztery możliwe odpowiedzi. Tylko jedna z odpowiedzi jest prawdziwa! Aby zaliczyć egzamin trzeba poprawnie odpowiedzieć na 21 pytań. Skala ocen będzie następująca:
21-24 dostateczny
25-29 dostateczny plus
30-33 dobry
34-37 dobry plus
38-40 bardzo dobry
Literatura podstawowa
Literatura obowiązkowa:
Łukaszewski, W. (2015). Wielkie (i nieco mniejsze) pytania psychologii. Sopot: Smak Słowa
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.