SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy pracy grupowej i komunikacja interpersonalna |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChP-PGKI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie informacji dotyczących psychologicznych podstaw budowania zespołu i komunikacji interpersonalnej, mechanizmów leżących u podstaw kształtowania grup i zespołów.
Ukształtowanie umiejętności planowania integracji zespołu i umiejętności prowadzenia skutecznej komunikacji, rozpoznawania barier komunikacyjnych i wykształcenie umiejętności korzystania z narzędzi komunikacji.
Uwrażliwienie na znaczenie procesu grupowego i indywidualnych predyspozycji jednostki na funkcjonowanie zespołu oraz znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym, uświadomienie poziomu własnej wiedzy i umiejętności w obrębie poruszanych zagadnień.
Brak.
Wprowadzenie do pracy w grupie. Budowanie otwartości i zaufania w zespole. Model komunikacji interpersonalnej. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Charakterystyka procesu grupowego. Bariery komunikacyjne i aktywne słuchanie. Wybrane techniki asertywnej komunikacji. Informacja zwrotna (definicja, rola, zasady udzielania informacji zwrotnej), umiejętność oddzielenia interpretacji i opinii od faktów i zachowań, parafraza. Role i funkcje członków zespołu. Grupowe podejmowanie decyzji i rozwiązywanie konfliktów w zespole.
Dyskusja, praca w małych grupach, metody ekspresyjne, inscenizacja, gry dydaktyczne, praca z książką, praca pisemna.
Zajęcia będą odbywać się przede wszystkim przy pomocy metod aktywnych, nakierowanych głównie na osobiste doświadczenia uczestników (warsztat), w bezpiecznej i raczej zabawowej atmosferze.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pozytywna ocena z przygotowanego projektu, w tym aktywne uczestnictwo w pracy zespołowej, aktywność na zajęciach wynikająca z przygotowania do zajęć w ramach pracy z książką oraz uczestnictwa w działaniach opartych na autoanalizie i konwersacji. Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej ważonej z ocen cząstkowych za poszczególne działania, a zatem nie może być ona niższa od najniższej ani wyższa od najwyższej z uzyskanych przez studenta ocen cząstkowych.
Brown R., Procesy grupowe: dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk 2006.
Fuchs B., Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Kielce 2003.
Jachimska M., Grupa bawi się i pracuje: zbiór grypowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Wałbrzych 1994.
Kozyra B., Komunikacja bez barier. Warszawa 2008.
McKay M., Davis M., Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001.
Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka,Kraków 2000.
Stewart J., Mosty zamiast murów: o komunikowaniu się między ludźmi ,Warszawa 2002.
i inna podana przez prowadzącego.
Adler R.B., Rosenfeld L.B, Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2002.
Aronson E., Akert R., Wilson T., Psychologia społeczna, Poznań 1997.
Cooper P.J., Sprawne porozumiewanie się Warszawa 1994.
Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A, Teoretyczno - metodyczne aspekty wychowania młodzieży a warsztat pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, Zielona Góra 2002.
Kurcz I., Język i komunikacja,w: Strelau J. Psychologia ogólna t. 2, Gdańsk 1999.
Steciwko A., Barański J., Porozumienie się lekarza z pacjentem i jego rodziną, Wrocław 2012.
oraz inna każdorazowo podawana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez mgr Joanna Hadzicka (ostatnia modyfikacja: 12-05-2017 07:39)