SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia procesów poznawczych |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPPoz |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Dostarczenie wiedzy z zakresu przedmiotowego, ukształtowanie umiejętności rozumienia procesów poznawczych, uwrażliwienie na istotność tych procesów w szerokim spektrum funkcjonowania psychologicznego człowieka z obszaru normy i patologii.
Wiedza z kursu Wprowadzenie do psychologii oraz Psychologia ogólna.
Podstawowe pojęcia psychologii poznawczej: reprezentacje umysłowe, przetwarzanie informacji, pojęcia, schematy, wiedza. Rola procesów poznawczych w funkcjonowaniu jednostki. Wieloparadygmatyczność psychologii poznawczej.
Współczesne metody i technik badawcze psychologii poznawczej: problematyka wnioskowania naukowego w psychologii, wybrane paradygmaty poznawcze, modelowanie procesów poznawczych, techniki obrazowania.
Modele umysłu: ogólna architektura umysłu, model blokowy umysłu, architektura umysłu według Fodora, koncepcja poziomów przetwarzania, modele koneksjonistyczne
Percepcja: główne cechy percepcji, procesy „bottom – up” oraz „top – down”, klasyczne teorie percepcji, współczesne modele percepcji.
Pamięć: podstawowe pojęcia, pamięć jako zdolność i jako proces, typy pamięci oraz modele pamięci. Procesy pamięciowe: zapamiętywanie, przechowywanie, odpamiętywanie, problematyka zawodność pamięci, psychologia naocznego świadka, konfabulacje.
Mechanizmy uwagi: funkcje i aspekty uwagi, teorie uwagi, związki uwagi z percepcją, problematyka pomiaru uwagi.
Świadomość: problematyka konceptualizacji subiektywnych aspektów świadomości, wybrane teorie świadomości, paradygmaty badawcze w badaniach świadomości, świadomość a mózg.
Wyobraźnia: wyobraźnia vs. wyobrażenia, reprezentacje poznawcze w podejściu Kossylyna, Pylyshyna, teoria podwójnego kodowania Paivio, związek wyobraźni z regulacją procesów psychicznych.
Pojęcia i schematy poznawcze: pojęcia w systemie poznawczym, problematyka intencjonalności pojęć, procesy kategoryzacji, wybrane teorie pojęć.
Myślenie: natura myślenia, podstawowe rodzaje myślenia, teoria myślenia Barona; Rozumowanie: rozumowanie dedukcyjne, indukcyjne, warunkowe, probabilistyczne, nieformalne. Rozwiązywanie problemów: charakterystyka procesu rozwiązywania problemów, teorie rozwiązywania problemów, strategie, heurystyki.
Współzależność procesów poznawczych i emocjonalnych: poglądy według Schachtera, Lazarusa, Zajonca; rola emocji w procesach poznawczych.
Poznanie społeczne: koncepcje poznania usytuowanego zewnętrznie, problematyka ucieleśnienia procesów poznawczych, teorie umysłu, empatia, spostrzeganie twarzy, poznawcze ujęcie procesów atrybucyjnych.
Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, praca z książką, praca w grupach, dyskusje problemowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie ćwiczeń - na ocenę składają się wyniki uzyskane z kolokwium (60%), ocena z prezentacji (20%) oraz ocena aktywności na zajęciach (20%). Zaliczenie wykładu - ocena egzaminu w formie testu pisemnego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z egzaminu (50%).
Jaśkowski P., Neuronauka poznawcza: jak mózg tworzy umysł. Wydawnictwo Vizja Press, Warszawa, 2009.
Maruszewski T., Psychologia poznania Umysł i świat. Gdańsk 2011.
Kahneman, D., Pułapki myślenia. Poznań 2012.
Maruszewski, T., Psychologia poznania Umysł i świat. Gdańsk 2011.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia poznawcza. Warszawa 2006.
Chalmers D., Świadomy umysł, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Chlewiński Z., Psychologia poznawcza, Gdańsk 2007
Falkowski A., Zaleśkiewicz T., Psychologia poznawcza w praktyce. Ekonomia, biznes, polityka. Warszawa 2011.
Goldstein .B.,Cognitive Psychology: Connecting mind, research and everyday experience. Belmont 2007.
Kosslyn .M., Rosenberg, .S., Psychologia. Kraków 2006.
Maruszewski T. (2005,Pamięć autobiograficzna. Gdańsk 2005.
Sternberg R., Sternberg K.,Cognitive Psychology. London 2011.
Zmodyfikowane przez dr hab. Remigiusz Szczepanowski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-05-2017 23:33)