SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia procesów poznawczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia procesów poznawczych
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPPoz
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
  • dr hab. Remigiusz Szczepanowski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie wiedzy z zakresu przedmiotowego, ukształtowanie umiejętności rozumienia procesów poznawczych, uwrażliwienie na istotność tych procesów w szerokim spektrum funkcjonowania psychologicznego człowieka z obszaru normy i patologii.

Wymagania wstępne

Wiedza z kursu Wprowadzenie do psychologii oraz Psychologia ogólna.

Zakres tematyczny

Podstawowe pojęcia psychologii poznawczej: reprezentacje umysłowe, przetwarzanie informacji, pojęcia, schematy, wiedza. Rola procesów poznawczych w funkcjonowaniu jednostki. Wieloparadygmatyczność psychologii poznawczej.

Współczesne metody i technik badawcze psychologii poznawczej: problematyka wnioskowania naukowego w psychologii, wybrane paradygmaty poznawcze, modelowanie procesów poznawczych, techniki obrazowania.

Modele umysłu: ogólna architektura umysłu, model blokowy umysłu, architektura umysłu według Fodora, koncepcja poziomów przetwarzania, modele koneksjonistyczne

Percepcja: główne cechy percepcji, procesy „bottom – up” oraz „top – down”, klasyczne teorie percepcji, współczesne modele percepcji.

Pamięć: podstawowe pojęcia, pamięć jako zdolność i jako proces, typy pamięci oraz modele pamięci. Procesy pamięciowe: zapamiętywanie, przechowywanie, odpamiętywanie, problematyka zawodność pamięci, psychologia naocznego świadka, konfabulacje.

Mechanizmy uwagi: funkcje i aspekty uwagi, teorie uwagi, związki uwagi z percepcją, problematyka pomiaru uwagi.

Świadomość: problematyka konceptualizacji subiektywnych aspektów świadomości, wybrane teorie świadomości, paradygmaty badawcze w badaniach świadomości, świadomość a mózg.

Wyobraźnia: wyobraźnia vs. wyobrażenia, reprezentacje poznawcze w podejściu Kossylyna, Pylyshyna, teoria podwójnego kodowania Paivio, związek wyobraźni z regulacją procesów psychicznych.

Pojęcia i schematy poznawcze: pojęcia w systemie poznawczym, problematyka intencjonalności pojęć, procesy kategoryzacji, wybrane teorie pojęć.

Myślenie: natura myślenia, podstawowe rodzaje myślenia, teoria myślenia Barona; Rozumowanie: rozumowanie dedukcyjne, indukcyjne, warunkowe, probabilistyczne, nieformalne. Rozwiązywanie problemów: charakterystyka procesu rozwiązywania problemów, teorie rozwiązywania problemów, strategie, heurystyki.

Współzależność procesów poznawczych i emocjonalnych: poglądy według Schachtera, Lazarusa, Zajonca; rola emocji w procesach poznawczych.

Poznanie społeczne: koncepcje poznania usytuowanego zewnętrznie, problematyka ucieleśnienia procesów poznawczych, teorie umysłu, empatia, spostrzeganie twarzy, poznawcze ujęcie procesów atrybucyjnych.    

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, praca z książką, praca w grupach, dyskusje problemowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ćwiczeń - na ocenę składają się wyniki uzyskane z kolokwium (60%), ocena z prezentacji (20%) oraz ocena aktywności na zajęciach (20%). Zaliczenie wykładu - ocena egzaminu w formie testu pisemnego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z egzaminu (50%).

Literatura podstawowa

  • Eysenck M.W., Keane M.T., Cognitive Psychology: A Student's Handbook. Hove 2010.
  • Jaśkowski P., Neuronauka poznawcza: jak mózg tworzy umysł. Wydawnictwo Vizja Press, Warszawa, 2009. 

  • Maruszewski T., Psychologia poznania Umysł i świat. Gdańsk 2011.

  • Kahneman, D., Pułapki myślenia. Poznań 2012.

  • Maruszewski, T., Psychologia poznania Umysł i świat. Gdańsk 2011.

  • Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia poznawcza. Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

  • Chalmers D., Świadomy umysł, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

  • Chlewiński Z., Psychologia poznawcza, Gdańsk 2007

  • Falkowski A., Zaleśkiewicz T., Psychologia poznawcza w praktyce. Ekonomia, biznes, polityka. Warszawa 2011.

  • Goldstein .B.,Cognitive Psychology: Connecting mind, research and everyday experience. Belmont 2007.

  • Kosslyn .M., Rosenberg, .S., Psychologia. Kraków 2006.

  • Maruszewski T. (2005,Pamięć autobiograficzna. Gdańsk 2005.

  • Sternberg R., Sternberg K.,Cognitive Psychology. London 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Remigiusz Szczepanowski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-05-2017 23:33)