SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika dla psychologów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika dla psychologów
Kod przedmiotu 05.0-WP-PSChM-PdPsch
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie istoty, podmiotu i przedmiotu pedagogiki, jej subdyscyplin, metod badań oraz powiązań z innymi naukami, a zwłaszcza z psychologią. Opanowanie systemu podstawowych pojęć nauk o wychowaniu, głównych wydarzeń w historii myśli pedagogicznej oraz zrozumienie istoty i źródeł wiodących koncepcji, nurtów pedagogicznych. Krytyczna analiza dotychczasowych przemian w systemie edukacji i wychowaniu z uwzględnieniem pronormalizacyjnych i integracyjnych działań i rozwiązań na rzecz osób z niepełnosprawnościami i/lub o specjalnych potrzebach. Wskazanie użyteczności wiedzy pedagogicznej w pracy psychologa w wyjaśnianiu faktów, sytuacji, zdarzeń wychowawczych oraz komunikacji i kooperacji z innymi podmiotami praktyki edukacyjnej.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu przedmiotów: Biologiczne podstawy zachowania, socjologia, wprowadzenie do psychologii.

Zakres tematyczny

  • Pedagogika jako nauka – system podstawowych pojęć, podmiot i przedmiot zainteresowań, metody badań, pedagogika teoretyczna i praktyczna;
  • Subdyscypliny pedagogiki i jej związek z innymi naukami, w szczególności z psychologią i socjologią;
  • Historia myśli pedagogicznej (do XIX wieku), historia rozwoju form wychowania i kształcenia dzieci, młodzieży i osób dorosłych (w tym z niepełnosprawnościami) w różnych epokach historycznych;
  • Główne nurty w wychowaniu i edukacji XX i XXI wieku w Polsce i na świecie, ich społeczno-kulturowe, polityczne i ekonomiczne uwarunkowania oraz główni przedstawiciele. Renesans pedagogiki M. Montessori, J. Korczaka, C. Freineta i in. we współczesnej praktyce edukacyjnej;
  • Edukacja – wielokontekstowość ujęć i analiz. Edukacja w kontekście oddziaływań formalnych i nieformalnych, pozainstytucjonalnych;
  • Edukacja osób z niepełnosprawnościami i/lub o specjalnych potrzebach. Pronormalizacyjne i prointegracyjne działania i rozwiązania w edukacji tych osób;
  • Paradygmaty nauk społecznych a teorie i strategie badań pedagogicznych. Specyfika badań ilościowych i jakościowych oraz strategie ich łączenia;
  • Psychologia jako dyscyplina pomocnicza pedagogiki, jej użyteczność w wyjaśnianiu faktów wychowawczych czy edukacyjnych, w planowaniu, organizowaniu i analizowaniu praktyki edukacyjnej.

Metody kształcenia

Praca indywidualna i w grupach, praca z tekstem, dyskusja problemowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Prezentacja ustna wybranego przez studenta problemu wychowawczego czy związanego z edukacją – na ostatnich zajęciach (metody kształcenia: praca indywidualna)

Ocena uwzględnia:

  • wybór i opracowanie tematu wystąpienia/prezentacji,
  • opracowanie logicznej struktury wybranego problemu/zagadnienia,
  • trafność zaproponowanych działań i rozwiązań praktycznych danego problemu wychowawczego bądź edukacyjnego,
  • dobór i zakres literatury wykorzystanej do prezentacji kolejnych wątków wybranego tematu,
  • stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji (dopuszczalne korzystanie z opracowanej struktury)

Skala ocen za prezentację ustną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

 

Aktywność studenta na zajęciach – opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca w grupach, z tekstem i dyskusja problemowa), narzędzie weryfikacji: przygotowane, adekwatnie do danego tematu zajęć zagadnienia problemowe;

przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach podejmujących kwestie edukacji:

  • charakterystyka podstawowych instytucji wychowawczych i ich znaczenie dla rozwoju dziecka/ucznia,
  • walory i słabości badań ilościowych i jakościowych w wyjaśnianiu zdarzeń edukacyjnych,
  • znaczenie uwzględniania kontekstu w zrozumieniu zdarzeń edukacyjnych i zachowań uczniów
  • możliwe pola/zakresy współpracy pedagoga i psychologa w systemie edukacji,
  • znaczenie statusu społeczno-kulturowego rodziny dziecka/ucznia dla jego rozwoju i edukacji

Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

 

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uwzględniająca ocenę za aktywności na zajęciach i ocenę za prezentację.

Literatura podstawowa

  1. Chrzanowska I. (2009) Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”
  2. Janiszewska-Nieścioruk Z. (red.) (2010) Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji, Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza UZ
  3. D. Klus-Stańska (red.) (2008) Dokąd zmierza polska szkoła?, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”
  4. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.) (2008) Pedagogika, Warszawa, PWN, t.1 i 2.
  5. D.D. Smith (2008) Pedagogika specjalna, Warszawa, PWN, t.1 i 2.
  6. B. Śliwerski (2008) Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, wyd. 5.
  7. B. Śliwerski (2011) Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”

Literatura uzupełniająca

  1. D. Klus-Stańska (2010) Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”
  2. H. H. Krüger (2007) Metody badań w pedagogice, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
  3. K. Rubacha (2008) Metodologia badań nad edukacją, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Uwagi

Oferta dla chętnych: wizytacja i hospitacja zróżnicowanych form zajęć w placówkach edukacyjnych – ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych.


Zmodyfikowane przez dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-05-2017 23:28)