SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychometria - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychometria
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-Psm
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Oleg Gorbaniuk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z konstruowaniem psychologicznych narzędzi pomiarowych oraz z oceną przydatności określonego testu do diagnozowanego problemu (oceny trafności i rzetelności danej metody). Przedstawienie sposobów interpretacji wyników otrzymanych przez osobę badaną w teście, zgodnie ze standardami psychometrycznymi. Określenie pojęcia normy o charakterze lokalnym. Zapoznanie studentów z zasadami konstruowania własnych, prostych narzędzi pomiarowych, identyfikowaniem i rozstrzyganiem dylematy związanych z testowaniem i konstruowaniem narzędzi pomiarowych.

 

Wymagania wstępne

Student ma ogólną wiedzę psychologiczną, metodologiczną, w tym statystyczną. Potrafi obsługiwać MS Excel, pakiet statystyczny SPSS lub STATISTICA

Zakres tematyczny

Definicje i rodzaje testów psychologicznych oraz kryteria dobroci testów psychologicznych. Zasady konstruowania narzędzi do pomiaru właściwości psychicznych jednostek. Wskaźniki dobroci pozycji oraz proces wnioskowania psychometrycznego. Analiza rzetelności testu. Analiza trafności testu. Normalizacja wyników uzyskanych w pomiarze testowym. Natura testów psychologicznych i ich stosowanie. Podstawowe procedury konstruowania testów psychologicznych. Analiza pozycji testowych. Szacownie rzetelności pomiaru testowego. Określanie obszaru zastosowania testu. Nadawanie znaczenia wynikom testowym. Etyczne i społeczne aspekty badań testowych.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, projekt, praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się:

ocena uzyskana z ćwiczeń - na podstawie kolokwium i przygotowania do zajęć/pracy na zajęciach (wejściówki);

ocena z laboratorium na podstawie wykonania projektu: skonstruowanie własnego narzędzia psychometrycznego i przeprowadzenie badań walidacyjnych oraz napisania raportu

ocena uzyskana z wykładów test pisemny.

Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia arytmetyczna z laboratorium, ćwiczeń i wykładów.

Prowadzący zajęcia mogą wyznaczyć dodatkowe zadania (udział w badaniach, opracowanie wyników badań, napisanie eseju), które mogą podwyższyć ocenę studentowi. Szczegółowe wymagania dotyczące zaliczenia każdej formy zajęć podają prowadzący na pierwszych zajęciach.

Literatura podstawowa

  • Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne. Warszawa 1999.

  • Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2001.

  • Fronczyk, K. (2009). Psychometria - podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT.

Literatura uzupełniająca

  • Brzezińska A., Brzeziński J., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa, 2004.

  • Ciechanowicz A., Kulturowa adaptacja testów. Warszawa, 1990.

  • Hornowska E., Paluchowski W. J., Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór .Warszawa, 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-06-2018 09:39)