SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Testy osobowości |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-TOsb |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wykorzystaniem testów osobowości i temperamentu. Zajęcie koncentrują się na praktycznym zastosowaniu testów: odpowiedniemu doborowi testu, właściwemu przeprowadzeniu badania, analizie wyników oraz przekazywaniu informacji o wynikach osobie badanej lub wykorzystaniu ich w badaniach naukowych. Poruszony jest również wątek etyki badań testowych wraz z analizą społecznych wymiarów testowania.
Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, psychologii poznawczej, psychologii rozwojowej.
Wprowadzenie do testów osobowości i temperamentu: przegląd technik standaryzowanych. Zagadnienia rzetelności i trafności. Dobór testu do badań klinicznych, naukowych i diagnozy jednostki. Problemy etyczne związane z testowaniem i wykorzystaniem wyników. Zapoznanie z wybranymi testami osobowości, np. : Kwestionariusz Osobowości Eysencka EPQ-R i EPQ-R(S), Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości®-2 – MMPI®-2 , Inwentarz Osobowości NEO-FFI , FCZ-KT - Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestionariusz Temperamentu Kwestionariusz Temperamentu EAS Bussa i Plomina - wersja dziecięca i dorosła.
Dyskusja panelowa, pogadanka, demonstracja, praca z książką, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, studium przypadku.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy zaliczeniowej, obejmującej diagnozę osobowości dorosłej osoby na wybranych skalach (do uzgodnienia z prowadzącym zajęcia) oraz propozycję informacji zwrotna dla osoby badanej.
Urszula Brzezińska, Marta Koć-Januchta, Joanna Stańczak. MMPI®-2 - Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości®-2. Pracownia Testów Psychologicznych PTP
Jaworowska, A., Kwestionariusze Osobowości Eysencka EPQ-R oraz EPQ-R(S). Pracownia Testów Psychologicznych PTP 2001,
Bogdan Zawadzki, Jan Strelau, Piotr Szczepaniak, Magdalena Śliwińska. Inwentarz Osobowości NEO-FFI P. T. Costa, R. R. McCrae. Pracownia Testów Psychologicznych PTP 1998.
Bogdan Zawadzki, Jan Strelau. Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestionariusz Temperamentu - FCZ-KT. Pracownia Testów Psychologicznych PTP 1997.
Włodzimierz Oniszczenko (1997). . Kwestionariusz Temperamentu EAS Bussa i Plomina. Wersja dla dorosłych i dla dzieci. Pracownia Testów Psychologicznych PTP
Hornowska, E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2010.
Anastasi. A., Urbina S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracowania Testów Psychologicznych PTP.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Florkowski (ostatnia modyfikacja: 31-05-2017 19:26)