SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza psychologiczna dorosłego człowieka - studium przypadku - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza psychologiczna dorosłego człowieka - studium przypadku
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-DPDC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Integracja dotychczasowej  wiedzy i umiejętności  w zakresie diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu diagnozy psychologicznej, psychologii różnic indywidualnych, psychologii rozwojowej, rodziny, społecznej i klinicznej.

Zakres tematyczny

Podstawy diagnozy psychologicznej. Znaczenie case study. Rola testów w praktyce psychologicznej. Etyka postępowania psychologa w procesie diagnostycznym. Konstrukcja i charakterystyka przeprowadzania różnych form wywiadu. Metody diagnozowania osoby dorosłej na podstawie wybranych narzędzi badawczych.  Zasada prowadzenia badania diagnostycznego i interpretacja wyników na podstawie otrzymanych wyników. Dobór technik diagnostycznych do zgłaszanego problemu. Kontakt w badaniu diagnostycznym, umiejętność przekazania wyników badań.

Metody kształcenia

Wykłady, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: kolokwium zaliczeniowe z progami punktowymi. Ćwiczenia: kolokwium, ocena prezentacji i/lub pracy pisemnej, aktywność na zajęciach. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  • Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne, Warszawa 1999.

  • Brzeziński, J., Hornowska, E. (red.). Skala Inteligencji Wechslera WAIS-R. Warszawa 1998:

  • Hornowska E. Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Wykłady z psychologii, Warszawa 2001.

  • Matkowski M., MMPI: badanie – opracowanie – interpretacja, Lublin 1992.

  • Paluchowski W. Diagnoza Psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa 2001.

  • Sanocki W., Kwestionariusze osobowości w psychologii, Warszawa 1986.

  • Stemplewska – Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny, tom 1,2,3 PTP, Warszawa 2005

  • Strelau, J., O inteligencji człowieka. Warszawa 1987.

Literatura uzupełniająca

  • T. Szustrowa, 1991, Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacje, Warszawa 1991.

  • Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz – Winiewska M., Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marzanna Farnicka (ostatnia modyfikacja: 01-05-2017 18:07)