SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pomiędzy zdrowiem a chorobą - problemy życia codziennego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pomiędzy zdrowiem a chorobą - problemy życia codziennego
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PZaCh
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze złożonymi biologicznymi, społecznymi i psychologicznymi uwarunkowaniami ludzkiego funkcjonowania, rozwijanie rozumienia zagadnienia zdrowia z perspektywy biologicznej, społeczno-kulturowej i psychologicznej. Zarysowane zostają cztery podstawowe obszary funkcjonowania człowieka, które zazwyczaj wiążą się z poczuciem optymalnego życia lub jego brakiem. Dotyczą one adekwatnego pozytywnego stosunku do siebie (związanego m.in. z samorozwojem), miłością (związaną z relacjami społecznymi z osobami znaczącymi), pracą oraz problemem śmierci ( własnej lub bliskich).

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Zagadnienia zdrowia człowieka: pojęcie zdrowia fizycznego i psychicznego, rozumienie choroby i życie z nią. Studenci zapoznają się z zagadnieniami higieny psychicznej, zachowań prozdrowotnych, zapobieganiu chorobom oraz wychodzeniu z choroby. Styl życia a zdrowie człowieka. Rola i znaczenie stresu w życiu człowieka. Właściwości podmiotowe determinujące odporność vs. podatność na stres; strategie zapobiegania ; strategie redukcji napięcia. Stres i choroby. Radzenie sobie z sytuacją choroby, relacje lekarza-pacjent, doświadczenia hospitalizacji. Psychologia wobec wybranych problemów zdrowotnych. Śmierć i umieranie. Żałoba prawidłowa i patologiczna. Problemy życia codziennego: m.in. lęk, nieśmiałość, konflikty, uzależnienia. Czynniki wpływające na poczucie satysfakcji życiowej i kontroli nad swoim życiem. Rola myślenia i emocji w radzeniu sobie z wymaganiami życiowymi. Znaczenie samooceny, poczucia własnej wartości, przekonań, oczekiwań, nadziei. Zasoby osobiste jednostki. Cielesność człowieka w kontekście zdrowia i choroby. Cele życiowe i ich znaczenie w kształtowaniu się zdrowia psychicznego. Elastyczność w działaniu jako warunek radzenia sobie ze zmianą. W pogoni za szczęściem … (subiektywne rozumienie szczęścia, nastawienie na jego osiągnięcie, doświadczanie zadowolenia z życia a pogoń za szczęściem).

Metody kształcenia

Wykład klasyczny i problemowy, prezentacje multimedialne, dyskusje grupowe, zajęcia praktyczne - analizy przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z egzaminu (50% wartości oceny) oraz ocena uzyskana po zakończeniu ćwiczeń z przedmiotu (50% wartości oceny) ,w której skład wchodzą: oceny cząstkowe uzyskane w wyniku indywidualnej aktywności studenta, aktywne uczestnictwo studenta w pracy zespołowej oraz sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  • Bishop G. (2000). Psychologia zdrowia. Wydawnictwo Astrum.

  • Martin P. (2000) Umysł , który szkodzi. Mózg, zachowanie, odporność i choroba. Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.

  • Lindley P.A., Joseph S. Ed. (2007) Psychologia pozytywna w praktyce, PWN , Warszawa.

  • Piątkowski W. (2004). Zdrowie, choroba, społeczeństwo. Studia z socjologii medycyny. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

  • Sęk H. Ed. (1991). Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca

  • Focault M. (1987). Historia szaleństwa w dobie klascyzmu. Warszawa: PIW.

  • Kofta M. (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: PWN.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-05-2017 16:25)