SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy seksuologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy seksuologii
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSChM-PS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uczestnicy dokonają weryfikacji osobistych postaw i fałszywych przekonań wobec seksualności. Zdobędą wiedzę na temat wyzwań, dylematów przed jakimi staje współczesna seksuologia. Po odbytych zajęciach będą potrafili dokonać rozróżnienia pojąć takich jak: tożsamość, orientacja seksualna, preferencja seksualna, zaburzenie seksualne itp. Zdobędą umiejętność stosowania wczesnej diagnozy i krótkiej interwencji wobec osoby z problemami seksualnymi, a także zdobędą podstawową wiedzą na temat metod leczenia zaburzeń seksualnych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Seksuologia w ujęciu medycznym, psychologicznym i pedagogicznym. Deklaracja Praw Seksualnych. Podstawowe pojęcia w seksuologii: tożsamość płciowa, role płciowe, orientacja płciowa, preferencje seksualne, realizacja płciowa. Pomoc psychologiczna osobom transseksualnym i homoseksualnym. Seksualność w ontogenezie człowieka: rozwój psychoseksualny człowieka. Nadużycia seksualne wobec dzieci (pedofilia) i dorastających (efebofilia). Seksuologia kliniczna: rodzaje zaburzeń seksualnych wg. ICD-10, metody leczenia zaburzeń seksualnych. Seksuologia biologiczna: anatomia narządów płciowych, fizjologia kobiety, fizjologia mężczyzny, psychofizjologia seksualna.

Metody kształcenia

Dyskusja panelowa , praca w grupach, praca z podręcznikiem, prezentacje multimedialne, studium przypadku, wykład konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student powinien się wykazać aktywnością na zajęciach i opanowaniem zagadnień programowych.

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną - testem wiedzy.

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć oraz test wiedzy.

Ocena z przedmiotu jaką uzyskuje student - to średnia ocen uzyskanych z egzaminu i z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.      Bancroft J. - Seksualność człowieka, Wrocław, 2011,

2.      Beisert M., Seksualność człowieka w cyklu życia, PWN, Warszawa, 2006

3.      Beisert M., Psychologia zaburzeń seksualnych, [w:] H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna, tom 2, PWN, Warszawa 2007

4.      Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI w., Kraków 2012

5.      Leiblum S., Rosen R. (red.), Terapia zaburzeń seksualnych, GWP, Gdańsk 2006

6.      Lew - Starowicz Z., Skrzypulec V., Podstawy seksuologii, Warszawa, 2010,

Literatura uzupełniająca

1.      Beisert M. - Pedofilia. Geneza i mechanizmy zaburzenia, Gdańsk, 2012, 

2.      Buss D. M., Ewolucja pożądania, Gdańsk 2000

3.      Gapik L, Woźniak A. (red.), Terapia w seksuologii. Zagadnienia wybrane, wyd. UAM, Poznań 2001

4.      Giddens A., Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, PWN, Warszawa 2007

5.      Imieliński K.: Seksiatria, tom I i II, PWN, Warszawa

6.      Imieliński K. (red.), Zarys seksuologii i seksiatrii, PZWL, Warszawa 1986

7.      Jaczewski A., Rozwój erotyczny, Warszawa 1992 

8.      Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Warszawa 2009

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 23-09-2018 22:40)