SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Testy projekcyjne |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-TP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z różnymi sposobami ujmowania zjawiska projekcji; ogólnymi założeniami metod projekcyjnych oraz zaletami i wadami tych metod. Zasady stosowania, ogólne zasady interpretacji wyników. Poznanie ogólnych zasad przygotowania pisemnego raportu (diagnozy) z badania z wykorzystaniem wybranych technik projekcyjnych (test Rorschacha, TAT, CAT, Test Rysunku Człowieka, Test Zdań Niedokończonych). Zarysowanie problemu udzielania osobie badanej informacji o wyniku badania, w którym wykorzystano metody projekcyjne.
Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, metod badawczych w psychologii, historii psychologii.
Wprowadzenie do zajęć z metod projekcyjnych
Metody projekcyjne – podstawowe zagadnienia
Test Apercepcji Tematycznej i personologia H. A. Murraya
Badanie Testem Apercepcji Tematycznej
Test Zdań Niedokończonych Rottera
Rysunkowe testy projekcyjne na przykładzie Testu rysunku drzewa
Test Rorschacha.
metoda przypadków, pogadanka, pomiar metoda przypadków, pogadanka, pomiar
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach, pisemna praca zaliczeniowa. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywnośc na zajęciach i pozytywna ocena z pracy pisemnej.
Domański C. W. (1990). Zastosowanie Testu Rysunku Drzewa R. Story do badania projekcji lęku u młodzieży o zróżnicowanym poziomie uzdolnień twórczych. Annales UMCS, sect. J, 3, s. 171-183.
Jaworowska A., Matczak A. (1998). Test niedokończonych zdań Rottera (RISB). Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych
Koch C. (1994). Test Drzewa. Test rysunku drzewa jako metoda psychodiagnostyczna. Warszawa: Erda
Oleś, P. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Scholar (s. 101-108).
Podręcznik do testu TAT. (1989) (w całości, dostępny w Pracowni Testów)
Sęk H. (red.). (1984). Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. (s. 7-33, 61-144)
Stasiakiewicz, M. (2002). Testy projekcyjne. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 491-503). Gdańsk: GWP.
Stemplewska-Żakowicz K. (2004). O rzeczach widywanych na obrazkach i opowiadanych o nich historiach. TAT jako metoda badawcza i diagnostyczna. Warszawa: Academica.
Szustrowa T. (red.). (1987). Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Rembowski, J. (1986). Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN (rozdział I i III).
Stasiakiewicz M. (2004). Test Rorschacha. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Florkowski (ostatnia modyfikacja: 30-05-2017 21:00)