SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii edukacyjnej i wychowawczej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii edukacyjnej i wychowawczej
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WPEiW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów do problematyki psychologii edukacyjnej i wychowawczej oraz zapoznanie ich z charakterystyką pracy psychologa wychowania w instytucjach opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnych. Zaprezentowanie najważniejszych problemów rozwojowo-wychowawczych w odniesieniu do wieku życia i środowiska wychowania oraz wskazanie na swoistość mechanizmów wpływu wychowawczego ze względu na charakterystykę psychofizycznego i psychospołecznego rozwoju dzieci i młodzieży oraz społeczny kontekst wychowania.

Wymagania wstępne

Niezbędna podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia.

Zakres tematyczny

Wychowanie w różnych koncepcjach i teoriach psychologicznych.

Konteksty rozwoju dzieci (wewnętrzne i zewnętrzne). Funkcje wychowawcze osób znaczących.  Rodzina jako tradycyjne środowisko wychowania. Funkcje rodziny. Style wychowania rodzinnego i ich konsekwencje rozwojowe. Struktura rodziny i jej znaczenie dla rozwoju dzieci.

Komunikacja między dziećmi i dorosłymi.

Zadania zawodowe psychologa wychowania i psychoterapeuty rodzinnego. Psycholog w systemie opiekuńczo-wychowawczym i systemie edukacji. Zadania zawodowe psychologa a wstęp do diagnozy, poradnictwa i pomocy psychologicznej w systemie edukacji.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, pogadanka

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu  na ocenę na podstawie oceny z kolokwium. Kryteria oceny kolokwium:odpowiedź na każde pytanie jest punktowana. Ocena 3,0: 50%-60% możliwych do zdobycia punktów, ocena 3,5: 61%-70%, ocena 4,0: 71%-80%, ocena 4,5: 81%1-90%, ocena 5,0: 91%-100%

Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.

Literatura podstawowa

  • Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2005.

  • Dołęga Z. , Psychologiczne podstawy i społeczny aspekt wychowania integrującego, Kraków 2010.

  • Ledzińska M., Czerniawska E. , Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2010.

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. , Psychologia wychowawcza, Warszawa 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 26-04-2017 22:20)