SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do psychologii edukacyjnej i wychowawczej |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-WPEiW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wprowadzenie studentów do problematyki psychologii edukacyjnej i wychowawczej oraz zapoznanie ich z charakterystyką pracy psychologa wychowania w instytucjach opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnych. Zaprezentowanie najważniejszych problemów rozwojowo-wychowawczych w odniesieniu do wieku życia i środowiska wychowania oraz wskazanie na swoistość mechanizmów wpływu wychowawczego ze względu na charakterystykę psychofizycznego i psychospołecznego rozwoju dzieci i młodzieży oraz społeczny kontekst wychowania.
Niezbędna podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia.
Wychowanie w różnych koncepcjach i teoriach psychologicznych.
Konteksty rozwoju dzieci (wewnętrzne i zewnętrzne). Funkcje wychowawcze osób znaczących. Rodzina jako tradycyjne środowisko wychowania. Funkcje rodziny. Style wychowania rodzinnego i ich konsekwencje rozwojowe. Struktura rodziny i jej znaczenie dla rozwoju dzieci.
Komunikacja między dziećmi i dorosłymi.
Zadania zawodowe psychologa wychowania i psychoterapeuty rodzinnego. Psycholog w systemie opiekuńczo-wychowawczym i systemie edukacji. Zadania zawodowe psychologa a wstęp do diagnozy, poradnictwa i pomocy psychologicznej w systemie edukacji.
Wykład problemowy, pogadanka
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładu na ocenę na podstawie oceny z kolokwium. Kryteria oceny kolokwium:odpowiedź na każde pytanie jest punktowana. Ocena 3,0: 50%-60% możliwych do zdobycia punktów, ocena 3,5: 61%-70%, ocena 4,0: 71%-80%, ocena 4,5: 81%1-90%, ocena 5,0: 91%-100%
Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.
Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2005.
Dołęga Z. , Psychologiczne podstawy i społeczny aspekt wychowania integrującego, Kraków 2010.
Ledzińska M., Czerniawska E. , Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Warszawa 2011.
Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2010.
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. , Psychologia wychowawcza, Warszawa 2002.
Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 26-04-2017 22:20)