SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mózg ludzki - procesy psychiczne i zachowanie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mózg ludzki - procesy psychiczne i zachowanie
Kod przedmiotu 12.2-WP-PSChM-MLPPiZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Adrianna Grabizna, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie przez Studenta zintegrowanej wiedzy z zakresu neuronauk i psychologii wyjaśniającej wzajemne relacje między czynnościami mózgu a zachowaniem, nabycie wiedzy o zagadnieniach z zakresu funkcji i patologii ośrodkowego układu nerwowego.

Wymagania wstępne

Student powinien mieć zaliczony przedmiot Biologiczne podstawy zachowania, tj. posiadać podstawową wiedzę z zakresu neuroanatomii funkcjonalnej.

Zakres tematyczny

Struktura i funkcje mózgowia; powiązania między strukturami anatomicznymi ośrodkowego układu nerwowego z prawidłowymi i zaburzonymi czynnościami mózgowia. Mózgowe mechanizmy percepcji, przetwarzania informacji, pamięci, świadomości, uwagi, generowania procesów emocjonalnych. Funkcjonowanie mózgu w stanach klinicznych – w chorobach psychicznych, w zaburzeniach dziecięcych, dorosłości i późnej dorosłości; mózg a zachowanie i dziedziny pokrewne (neuropsychologia kliniczna, poznawcza, neuropsychiatria, etc.), neuronauka a psychoterapia.

Metody kształcenia

Wykład z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną uzyskane w oparciu o test z pytaniami zamkniętymi (jedno- i wielokrotnego wyboru) oraz otwartymi. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania, przy czym nie może być ona niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu.
 

Literatura podstawowa

  1. Jaśkowski, P. 2009. Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Warszawa, Vizja Press&It.
  2. Walsh, K., Darby, D. 2016. Neuropsychologia kliniczna. Sopot, GWP. 
  3. Cummings, J. Mega, M. 2005. Neuropsychiatria, Wrocław, Elsevier Urban i Partner.

Literatura uzupełniająca

  1. Górska T., Grabowska, A., Zagrodzka, J. 2012. Mózg a zachowanie. Warszawa, PWN.
  2. Gerhardt, S. 2015. Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 
  3. Allen, J., Fonagy, P., Bateman, A. 2014. Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  4. Seligman M., Rosenhan, D., Walker, E. 2003. Psychopatologia. Poznań, Zysk i S-ka.
  5. Kalat, J. 2016. Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa, PWN.
  6. Cozolino, L. 2002. Nauka w psychoterapii. Budowa i przebudowa ludzkiego mózgu. Poznań, Zysk i S-ka.
  7. Olie, J., Costa J., Silva, E., Macher, J. 2004. Neuroplastyczność Patofizjologia depresji w nowym ujęciu.Via Medica - Wydawnictwo Medyczne.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr hab. Adrianna Grabizna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-05-2017 09:37)