SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka zawodu psychologa |
Kod przedmiotu | 08.1-WP-PSChM-EZP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z podstawami filozofii człowieka i psychologii moralnej jako integralnymi dziedzinami wiedzy o człowieku. Uwrażliwienie studentów na problemy etyczne zawodu psychologa. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i dylematów etycznych. Zapoznanie z wiedzą o narzędziach, do których można odwołać się w sytuacji wątpliwości etycznych i ich aksjologicznym uzasadnianiu.
Brak
1. Filozofia człowieka, filozofia podmiotu - wprowadzenie do tematyki zajęć (pojęcie osoby, osobowości, tożsamości, samoświadomości w tradycji filozoficznej)
2. Podstawy psychologii moralności: spór o naturę ludzką, motywy postępowania, wola i postanowienie, zagadnienie sumienia.
3. Etyki zawodowe jako filozofia praktyczna.
4. Kategoria godności, odpowiedzialności, sprawiedliwości w etyce zawodowej.
5. Moralne aspekty podejmowania decyzji (wybór, konflikt, dylemat) w kontekście aksjologii.
6. Kodeksy, wzorce i etos zawodowy - wymiar etyczny.
7. Zasady rozwiązywania konfliktów i dylematów etycznych: Karta Powinności Człowieka, Kodeks Etyczno-Zawodowy, Kodeks Etyczny Psychoterapeuty.
Wykłady konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja, studium przypadku, praca z dokumentem źródłowym, praca z książką, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: egzamin ustny - pytania formułowane w oparciu o materiał formułowany na wykładach.
Ćwiczenia:
Zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.), jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.) Podstawę oceny stanowi ocena punktowa wynikająca ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach) - ustalona zostaje wartość punktów, którą student musi zdobyć w celu otrzymania oceny pozytywnej z testu – student powinien zdobyć minimum 56% punktów (progi ocen punktowych z testu (56-60% 3,0; 61-65% 3,25; 66-70% 3,5; 71-75% 3,75; 76-80% 4,0; 81-85% 4,25; 86-90% 4,5; 91-95% 4,75; 96-100% 5,0;). Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu (bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się średnia ocen z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.
1. J. Brzeziński, B. Chyrowicz, M. Toeplitz-Winiewska, W. Poznaniak, Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2008.
2. W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń 2002.
3. M. Ossowska, Motywy postępowania. Z zagadnień psychologii moralności (wydanie dowolne)
4. L. Stevenson, D.L. Haberman, Dziesięć koncepcji natury ludzkiej, Wrocław 2001.
1. M.Z. Stepulak, Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, Lublin 2002
2. Deklaracja Praw Człowieka
3. Deklaracja Praw Dziecka
Zmodyfikowane przez dr hab. Joanna Dudek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-05-2017 13:52)