SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztat naukowy historyka filozofii |
Kod przedmiotu | 08.0-WH-HistT-WNH-F-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | trzeciego stopnia z tyt. doktora |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Odpowiedź na pytanie: Czym jest filozofia? Oraz jaki jest sens tego pytania. Wedle Martina Heideggera jest to podstawowe pytanie dla całej kultury europejskiej, a więc odpowiedzieć na nie oznacza tym samym odpowiedzieć na pytanie: Czym jest rozum? Odpowiedź nie ma charakteru wyłącznie akademickiego, zajmuje się tym problemem cała kultura. Inny sens tego pytania to rozważania o celowości specjalizacji z historii filozofii. Nie znając odpowiedzi, nie możemy profesjonalnie wypełniać funkcji wykładania filozofii.
brak
1. Metodologiczne problemy poznania historycznego (charakter ontologiczny i gnozeologiczny).Czym jest świat? (spojrzenie idealistyczne i materialistyczne albo dialektyczne i metafizyczne). Czy świat może stać się przedmiotem poznania? (tak, nie, w pewnych granicach).
2. Zależności interpretacyjne społeczne i klasowe. Względna samodzielność życia poziomuduchowego. Historyczna lub logiczna metoda badania życia duchowego. Związek(wszechzwiązek) zjawisk (wydarzeń). Sfera prawidłowości historycznych.
3.Specyfika poznania historyko-filozoficznego.
4.Wybrane aspekty świadomości społecznej i jej struktura. Formy świadomości historycznej.
5.Czy możliwa jest historia (historia filozofii) jako nauka? Jej specyfika.Na czym polega rekonstrukcja przeszłości. Rola kontekstów kulturowych (epok). Treść pojęcia
metodologia historii poznania historycznego.
6.Wybrani myśliciele o historii filozofii: Grecja, oświecenie francuskie, oświecenie niemiecki
Wykład monograficzny, wykład analityczny, dyskusja i debata, referat, pokaz multimedialny, analiza tekstu źródłowego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
zdany egzamin
1. M. Bała, J. Jeziorska, S. Zalewska, Pokochać mądrość, Zarys dydaktyki filozofii i etyki, Warszawa 2009
2. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000
3.Wybrane (stosownie do potrzeb) pozycje z zakresu wstępów do filozofii i propedeutyki filozofii
1. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003 (wyd. 3).
2.I. Kant, Krytyka władzy sądzenia. Wstęp; Architektonika czystego rozumu (różne wydania).
3.G.W.F. Hegel, Fenomenologia ducha; Encyklopedia nauk filozoficznych (różne wydania).
4.M. Foucault, Archeologia wiedzy, warszawa 1977.
Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Konopnicka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-10-2017 19:57)