SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztat naukowy historyka filozofii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztat naukowy historyka filozofii
Kod przedmiotu 08.0-WH-HistT-WNH-F-S16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Historia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów trzeciego stopnia z tyt. doktora
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Lilianna Kiejzik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Odpowiedź na pytanie: Czym jest filozofia? Oraz jaki jest sens tego pytania. Wedle Martina Heideggera jest to podstawowe pytanie dla całej kultury europejskiej, a więc odpowiedzieć na nie oznacza tym samym odpowiedzieć na pytanie: Czym jest rozum? Odpowiedź nie ma charakteru wyłącznie akademickiego, zajmuje się tym problemem cała kultura. Inny sens tego pytania to rozważania o celowości specjalizacji z historii filozofii. Nie znając odpowiedzi, nie możemy profesjonalnie wypełniać funkcji wykładania filozofii.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

1. Metodologiczne problemy poznania historycznego (charakter ontologiczny i gnozeologiczny).Czym jest świat? (spojrzenie idealistyczne i materialistyczne albo dialektyczne i metafizyczne). Czy świat może stać się przedmiotem poznania? (tak, nie, w pewnych granicach).

2. Zależności interpretacyjne społeczne i klasowe. Względna samodzielność życia poziomuduchowego. Historyczna lub logiczna metoda badania życia duchowego. Związek(wszechzwiązek) zjawisk (wydarzeń). Sfera prawidłowości historycznych.

3.Specyfika poznania historyko-filozoficznego.

4.Wybrane aspekty świadomości społecznej i jej struktura. Formy świadomości historycznej.

5.Czy możliwa jest historia (historia filozofii) jako nauka? Jej specyfika.Na czym polega rekonstrukcja przeszłości. Rola kontekstów kulturowych (epok). Treść pojęcia

metodologia historii poznania historycznego.

6.Wybrani myśliciele o historii filozofii: Grecja, oświecenie francuskie, oświecenie niemiecki

Metody kształcenia

Wykład monograficzny, wykład analityczny, dyskusja i debata, referat, pokaz multimedialny, analiza tekstu źródłowego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

zdany egzamin

Literatura podstawowa

1. M. Bała, J. Jeziorska, S. Zalewska, Pokochać mądrość, Zarys dydaktyki filozofii i etyki, Warszawa 2009

2. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000

3.Wybrane (stosownie do potrzeb) pozycje z zakresu wstępów do filozofii i propedeutyki filozofii

Literatura uzupełniająca

1. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003 (wyd. 3).

2.I. Kant, Krytyka władzy sądzenia. Wstęp; Architektonika czystego rozumu (różne wydania).

3.G.W.F. Hegel, Fenomenologia ducha; Encyklopedia nauk filozoficznych (różne wydania).

4.M. Foucault, Archeologia wiedzy, warszawa 1977.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Konopnicka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-10-2017 19:57)