SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Redakcja i edytorstwo tekstów naukowych |
Kod przedmiotu | 08.0-WH-HistT-rediedyt.st.2014-Ć-S14_pNadGenRE66T |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Literaturoznawstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | trzeciego stopnia z tyt. doktora |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z teorią stylu naukowego oraz z teorią wybranych gatunków wypowiedzi naukowej, zaznajomienie ze środkami stylistycznymi wspomnianej odmiany funkcjonalnej polszczyzny, nabycie umiejętności tworzenia wypowiedzi naukowych.
brak
Zajęcia obejmować będą dwa obszary tematyczne. Część godzin poświęcona zostanie na zaznajomienie z teorią stylu naukowego i z zasadami budowy własnego warsztatu badawczego, kolejna część na opanowanie w praktyce zasad opracowania językowo-stylistycznego wypowiedzi naukowej.
W związku z pierwszym zakresem tematycznym przybliżone zostaną między innymi następujące problemy: pojęcie i koncepcje stylu, miejsce stylu naukowego wśród innych odmian polszczyzny, cechy i wykładniki stylu naukowego, wewnętrzne zróżnicowanie stylu naukowego, społeczna świadomość gatunkowa – gatunki stylu naukowego, kultura i etyka wypowiedzi naukowej.
Realizacji drugiego obszaru tematycznego posłużą zabiegi dążące do podniesienia sprawności redagowania tekstu naukowego z zakresu nauk humanistycznych. Szczególna uwaga zostanie tu zwrócona na problemy edytorskie, chodzić będzie o: spójność tekstu, układ graficzny strony i całej pracy, ukształtowanie strategicznych pozycji w tekście (tytuły, podtytuły itp.), stosowanie akapitu, redagowanie przypisów oraz bibliografii załącznikowej.
Elementy wykładu, analiza stylistyczno-edytorska tekstu naukowego, ćwiczenia stylistyczno-edytorskie, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zajęcia zakończą się zaliczeniem z oceną. Warunkiem wstępnym ukończenia przedmiotu będzie obecność. Metodą weryfikacji efektów kształcenia będzie natomiast udział w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów oraz wykonanie zaplanowanych ćwiczeń (aktywność poszczególnych osób będzie odnotowywana). Na zakończenie kursu studenci zobowiązani będą do zredagowania pracy pisemnej.
Antczak M, Nowacka A., Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa, Warszawa 2008.
Biniewicz J., Starzec A., Styl naukowy, [w:] Przewodnik po stylistyce polskiej, red S. Gajda, Opole 1995.
Dydel-Wróblewska G., Język do celów akademickich. Unikanie osobistego zaangażowania w tekstach Naukowych, „Studia Semiotyczne”, T. XXVII: 2010, s. 177-184.
Gajda S., Wypowiedzenie a akapit we współczesnym tekście naukowym, [w:] Z badań stylu naukowego i terminologii naukowo-technicznej, Wrocław 1983, s. 3-11.
Gajda S., Styl naukowy, [w:] Style współczesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013.
Gajda S., Język nauk humanistycznych, [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999.
Grzelka M., Kula A., Przytoczenie w przekazie medialnym, Poznań 2012.
Kałkowska A., O spójności tekstu, „Język Polski” 1987, z. 3-5.
Lewicki A., Frazeologia stylu naukowego, [w:] Z problemów frazeologii polskiej i słowiańskiej, t. V, red. M. Basaj, D. Rytel, Wrocław 1998.
Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.
Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe? Gdańsk 1995.
Mikołajczak S., Składnia tekstów naukowych. Dyscypliny humanistyczne, Poznań 1990.
Mikołajczak S., Metatekst w tekście humanistycznych prac naukowych, „Studia Polonistyczne”, T. XVI-XVII: 1991.
Pelc J., Myśli o języku humanistyki, [w:] Język współczesnej humanistyki, red. J. Pelc, Warszawa 2000.
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. W. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003.
Starzec A., Ścisłość jako cecha stylowa tekstu naukowego i popularnonaukowego, „Zeszyty Naukowe WSP w Opolu”, Językoznawstwo, T. XIII: 1991.
Starzec A., Styl popularnonaukowy – styl dyskursu popularnonaukowego, [w:] Style współczesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013.
Witosz B., Dyskurs i stylistyka, Katowice 2009.
Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny podręcznik, Warszawa 2014.
Żydek-Bednarczuk U., Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005.
Bajerowa I, Uwagi o języku naukowym Adama Naruszewicza, [w:] Ad perpetuam rei memoriam. Profesorowi R. Rzepce z okazji 65. urodzin, red. J. Migdał, Poznań 2005.
Kupiszewski P., Emocjonalność w dawnych tekstach naukowych, „Poradnik Językowy” 1989, z. 6.
Ostaszkowa D., Z zagadnień ewolucji stylu naukowego: XVI-wieczne początki kształtowania się wyznaczników przebiegu procesu myślowego, „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego”, Prace Językoznawcze, T. 22: 1994.
Markiewicz H., Nieco o przypisach, [w:] Pogranicza literatury, red. B. Borkowska, J. Wójcicki, Warszawa 2001.
Siekierska K., Uwagi o języku i stylu dzieł naukowych XVII wieku, [w:] Odmiany polszczyzny XVII wieku, red. H. Wiśniewska, Cz. Kosyl, Lublin 1992.
Zmodyfikowane przez prof. zw. dr hab. Małgorzata Mikołajczak (ostatnia modyfikacja: 21-09-2017 11:27)