SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Konwersatoria tematyczne V |
Kod przedmiotu | 08.0-WH-HistT-konwtem5.st.2014-K-S14_pNadGen02L0L |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Literaturoznawstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | trzeciego stopnia z tyt. doktora |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Wskazanie i rozpoznanie najważniejszych problemów i wyzwań współczesności na wybranych przykładach literatury polskiej i światowej XX i XXI wieku.
brak
Polska i światowa literatura XX i XXI wieku w kontekście najistotniejszych problemów i zmian w obrębie świadomości literackiej, kulturowej i cywilizacyjnej tego czasu oraz związanych z nimi wyzwań.
Metody nauczania teoretycznego (elementy wykładu problemowego, objaśnienia) i praktycznego (dyskusja, analiza tekstu).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych, referaty, praca semestralna.
1. T. Drewnowski, Literatura polska 1944-1989. Próba scalenia. Obiegi - wzorce - style, Kraków 2004.
2. T. Drewnowski, Porachunki z XX wiekiem. Szkice i rozprawy literackie, Kraków 2006.
3. W. Maciąg, Nasz wiek XX. Przewodnie idee literatury polskiej 1918-1980, Wrocław 1992.
4. S. Burkot, Proza powojenna 1945-1980. Analizy i interpretacje, Warszawa 1984.
5. A. Legeżyńska, Krytyk jako domokrążca. Lekcje literatury z lat. 90., Poznań 2002.
6. S. Buryła, Wokół zagłady. Szkice o literaturze Holokaustu, Kraków 2016.
7. L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Kraków 2009.
8. B. Skarga, Człowiek to nie jest piękne zwierzę, Kraków 2007.
9. H. Buczyńska-Garewicz, Człowiek wobec losu, Kraków 2010.
10. H. Arendt, Korzenie totalitaryzmu, t. 1 i 2, tłum. M. Szawiel i D. Grinberg, Warszawa 1993.
11. T. Judt, T. Snyder, Rozważania o wieku XX, tłum. P. Marczewski, Poznań 2013.
12. Y. N. Harari, 21 lekcji na XXI wiek, tłum. M. Romanek, Kraków 2018.
1. J. M. Coetzee, Wewnętrzne mechanizmy . Eseje literackie 2000-2005, wprowadzenie D. Attridge, tłum. M. Król, Kraków 2012.
2. Y. N. Harari, Sapiens: od zwierząt do bogów, tłum. J. Hunia, Warszawa 2017.
3. T. Judt, Kiedy zmieniają się fakty. Eseje 1995-2010, tłum. A. Jankowski, Poznań 2015.
4. T. Judt, Wielkie złudzenie? Esej o Europie, tłum. A. Jankowski, Poznań 2012 (wyd. 1 - 1998).
5. S. Rushdie, Ojczyzny wyobrażone. Eseje i teksty krytyczne 1981-1991, tłum. E. T. Hornowscy, Poznań 2013.
6. T. Snyder, O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, tłum. B. Pietrzyk, Kraków 2017.
7. P. M. Sobczak, Polscy pisarze wobec faszyzmu, Łódź 2015.
8. K. Armstrong, Pola krwi. Religia i przemoc, tłum. R. Zajączkowski, Warszawa 2014.
9. J. Tomkowski, Moja historia eseju, Warszawa 2013.
10. J. Życiński, Odyseusz czy playboy? Kulturowa odyseja człowieka, Kraków 2005.
11. P. Cembrzyńska, Wieża Babel, Nowoczesny projekt porządkowania świata i jego dekonstrukcja, Kraków 2012.
12. Z. Bauman, Sztuka życia, tłum. T. Kunz, Kraków 2009.
13. A. Fiut, Spotkania z Innym, Kraków 2006.
Nazwa szczegółowa przedmiotu: Literatura wobec wyzwań XX i XXI wieku.
Zmodyfikowane przez prof. zw. dr hab. Małgorzata Mikołajczak (ostatnia modyfikacja: 30-08-2019 20:54)