SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Eseistyka naukowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Eseistyka naukowa
Kod przedmiotu 09.0-WH-FAP-ESN-S-14_genNQCQ3
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia / Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • mgr Zbigniew Adaszyński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem seminarium  jest rozwinięcie umiejętności pracy nad tekstem naukowym, jego percepcji, analizy i interpretacji. Zajęcia mają także za zadanie przygotowanie studentów do prowadzenia samodzielnych poszukiwań naukowych wyposażając ich  w repertuar podstawowych  technik badawczych w zakresie nauk humanistycznych i społecznych. Samodzielne poszukiwania  akademickie w krytycznej analizie tekstu naukowego są podstawową umiejętnością osoby wykształconej i seminarium uzupełnia ją o umiejętność wyrażania i komunikowania odkryć i idei w akademickim dyskursie języka angielskiego.

Wymagania wstępne

Umiejętności badawcze pozwalające na rozwiązywanie zagadnień i problemów wynikających z dotychczasowych studiów filologicznych oraz umiejętności formułowania wypowiedzi o charakterze naukowym. Zaawansowane  umiejętności samodzielnego poszukiwania wiedzy i rozwijania kompetencji akademickich.

Zakres tematyczny

Pojęcie tekstu, funkcje i rodzaje tekstów, typologia tekstów naukowych; znaczenie tekstu w naukach społecznych i humanistyce; procesy badawcze poszukiwania naukowe; techniki badawcze – problemy i hipotezy; zbieranie informacji i danych, ich analiza i interpretacja; obiektywność i subiektywność w rozumieniu i komunikacji idei; sporządzanie konspektu pracy naukowej; budowa pracy naukowej konkretne formy prac naukowych (abstrakt, esej, recenzja, analiza, sprawozdanie); język i styl prac naukowych; parafraza i sztuka syntezy tekstu naukowego; rodzaje źródeł oraz  formy cytowania; niebezpieczeństwa plagiatu.

Metody kształcenia

Seminarium jako forma dyskusji nad lekturami i formułowania pytań z określonymi rolami studentów i nauczyciela oraz ich wspólnej odpowiedzialności za poszukiwanie wiedzy oraz rozwijanie akademickich umiejętności ze zwróceniem szczególnej uwagi na tworzenie modeli samodzielnej pracy nad tekstem oraz pomocy w studiowaniu na poziomie roku dyplomowego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność i uczciwa praca wynikająca z przyjętej formy seminarium z wszystkimi konsekwencjami pracy w grupie studentów uniwersytetu: prace pisemne, sprawozdania z realizacji projektów, wystąpienia, prowadzenie dyskusji, kierowanie zespołem.

Literatura podstawowa

Teksty źródłowe:

  1. Gertrude Stein. Poetry and Grammar
  2.  John Henry Newman. from The Idea of a University.
  3. Geoffrey Crowther. English and American Education.
  4. Jacob Bronowski. The Creative Mind.
  5. Henry David Thoreau. Observation.
  6. W.H. Auden. Reading.
  7. Robert Frost. Education by Poetry.
  8. John Dos Passos. Fighting Bob.
  9. Carl Becker. Democracy.
  10. Thomas Henry Huxley. The Method of Scientific Investigation.
  11. James Joyce. The Spiritual Torments of Hell.
  12. George Santayana. Classic Liberty.
  13. Gilbert Highet. The Mystery of Zen.

Literatura uzupełniająca

Literatura - Podręczniki:

  1. Hult, Christine A.(1986). Researching and Writing. An Interdisciplinary Approach. Wadsworth. California.
  2. Wiener, Harvey s., Bazeram Charles. (1988). Reading Skills Handbook. Houghton Mifflin Company. Boston.
  3. Miller, Morton A. (1987). Reading and Writing Short Essays. Random House. New York
  4. Baggini, Julian. (2003). The Philosopher’s Toolkit: A Compendium of Philosophical Concepts. Blackwell, Oxford                                                                         

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Mirosława Kubasiewicz (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 22:10)