SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru: Literatura/Film- Internet - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru: Literatura/Film- Internet
Kod przedmiotu 08.9-WH-FilolP-LF/I-Ć-S15_genYFWHP
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia / Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zasadniczym celem przedmiotu jest ukazanie związków Internetu z literaturą i filmem.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Rozpoznanie definicyjne Internetu (byt rzeczywisty i symboliczny Internetu); literackie korzenie sieci informacyjnych (od protohipertekstualistycznego Procesu F. Kafki po twórczość środowisk cyberpunkowych, np. W. Gibsona); Internet jako temat lub motyw literacki i filmowy (m.in.: „S@motność w sieci” reż. W. Adamek, Polska 2006 i/lub J. Wiśniewski, Samotność w sieci, Wydawnictwo Czarne 2001; „Her”, reż. S. Jonze, USA 2013; „Sala samobójców” reż. J. Komasa, Polska 2011); życie literackie w Internecie: strony autorskie, literackie czasopisma sieciowe, internetowe zasoby literatury tradycyjnej oraz tzw. literatura sieci, czyli blogi, powieści hipertekstowe, multipoezje.

Metody kształcenia

wykład konwersatoryjny, metoda eksponująca, praca z tekstem (materiały internetowe i audiowizulane), dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

obecność i aktywny udział w zajęciach.  

Literatura podstawowa

  1. Derrick de Kerckhove, Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego, Warszawa 2001.
  2. A. Dróżdż, Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009.
  3. U. Eco, Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku: antologia, red. M. Hopfinger. Warszawa 2002.
  4. M. Castells, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.
  5. Liternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, Kraków 2002.
  6. Liternet.PL, red. P. Marecki, Kraków 2003.
  7. T. Ratajczak, O bycie symbolicznym Internetu (na tle bytu symbolicznego średniowiecznej książki), [w:] Wokół tekstów kultury: Literatura – Język – Teatr – Internet, red. nauk. M. Januszewicz, T. Ratajczak, Zielona Góra 2009, s. 399–408.
  8. Wiek ekranów, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002.
  9. Wybór materiałów internetowych i filmowych. 

Literatura uzupełniająca

wg bieżących potrzeb.

Uwagi

Ponieważ podczas zajęć będą miały miejsce prezentacje wybranych filmów, wskazane jest, by laboratoria w miarę możliwości były planowanie co dwa tygodnie, a w każdym razie w cyklach czterogodzinnych; z uwagi na specyfikę treści przedmiotowych zajęcia powinny się odbywać w laboratorium komputerowym ze stałym dostępem do Internetu.


Zmodyfikowane przez dr Mirosława Kubasiewicz (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 22:10)