SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyczna nauka języka niemieckiego V - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyczna nauka języka niemieckiego V
Kod przedmiotu 09.1-WH-FGP-PN5
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia / Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyczna nauka języka niemieckiego V - Pisanie - Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Praktyczna nauka języka niemieckiego V - Konwersacje - Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Praktyczna nauka języka niemieckiego V - Ćwiczenia z tekstem - Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

W ramach Praktycznej nauki języka niemieckiego V studenci pracują nad tekstami o różnej tematyce ćwicząc i rozwijając przy tym umiejętność budowania wypowiedzi zarówno pisemnych jak i ustnych i równocześnie  pracują nad zagadnieniami gramatycznymi, słownictwem, wymową. Celem przedmiotu jest rozwijanie wszystkich sprawności językowych na poziomie zaawansowania B2/C1  i składa się z trzech modułów: "Pisanie", "Konwersacje", "Ćwiczenia z tekstem". 

  • Pisanie

Celem kursu jest kształtowanie umiejętności tworzenia tekstów argumentacyjnych, rozwijanie kreatywności i umiejętności zachowania właściwej struktury tekstu. Ćwiczenia obejmują planowanie i redagowanie krótkich wypowiedzi pisemnych na wybrany temat, formułowanie argumentów i kontrargumentów, tworzenie własnych historii, interpretacji tekstów, komentowanie wydarzeń z życia publicznego na świecie. Ważnym aspektem ćwiczeń jest zaprezentowanie studentom środków spójności tekstu, wyrażeń nacechowanych emocjonalnie, tekstów subiektywnych i neutralnych, środków stylistycznych.

  • Konwersacje

Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów umiejętności konstruowania swobodnej wypowiedzi ustnej, umiejętność prowadzenia dyskusji, wyrażania swoich poglądów oraz ich obrony, streszczania tekstów pisanych i słuchanych, wygłaszania krótkiego wystąpienia, relacjonowania wydarzeń. Studenci uczestniczą m. in. w symulacjach, dyskusjach i negocjacjach. Celem kursu jest ponadto ćwiczenie słownictwa związanego z danym zagadnieniem, którego przyswojenie jest niezbędne do wypowiadania się na dany temat lub do wyrażania własnych poglądów, ćwiczenie idiomatyki i struktur gramatycznych.

  • Ćwiczenia z tekstem

Celem kursu jest rozwijanie w studentach umiejętności pracy z tekstami źródłowymi, popularnonaukowymi i naukowymi. Zasadniczą częścią opracowanego programu zajęć stanowią materiały autentyczne, do których zaliczyć należy teksty pisane pochodzące z gazet i magazynów niemieckojęzycznych, audycje radiowe, fragmenty filmów oraz programów telewizyjnych. Studenci ćwiczą rozumienie i odtwarzanie struktury myślowej tekstów, tworzenia ciągów przyczynowo-skutkowych, umiejętności argumentowania, syntezowania, pisemnego i ustnego utrwalania treści, struktury i idei wybranych tekstów.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Tematyka przedmiotu obejmuje teksty, artykuły, reportaże, programy telewizyjne, audycje radiowe dotyczące życia codziennego (np. spędzanie wolnego czasu, książka, rekreacja, telewizja, film, sport, moda, muzyka, komputer, rodzina, święta i przyjaźnie, urlop i podróże, szkoła i nauka, praca i zawód, reklama, konsumpcja, zakupy, aktualne wydarzenia polityczne i kulturalne na świecie), teksty popularnonaukowe  (np. gospodarka, zdrowie, kultura, historia, tradycje, sztuka, psychologia, nauki przyrodnicze), teksty naukowe i literackie oraz materiały uwzględniające zainteresowania studentów. Na podstawie tekstów publicystycznych studenci śledzą aktualne debaty i dyskusje w życiu publicznym krajów niemieckojęzycznych. Kolejnym kompleksem tematycznym są kwestie sztuki i mediów: refleksje nad społecznymi funkcjami sztuki i jej medialną dystrybucją, dyskurs nowoczesności i ponowoczesności. 

 

Metody kształcenia

  • Pisanie

ćwiczenia stylistyczne, parafrazowanie, streszczanie, tworzenie konspektów, burza mózgów, metoda problemowa, praca z tekstem (źródłowym)

  • Konwersacje

ćwiczenia argumentacyjne, gry dydaktyczne, symulacje debat, sprzeczek, konferencji prasowych, wywiadów, dyskusja, monolog, dialog, praca w grupach, metoda problemowa

  • Ćwiczenia z tekstem

Praca z tekstem, praca na podstawie tekstu źródłowego, praca na podstawie tekstu słuchanego, praca w grupach, opis wyjaśniający, opis podsumowujący,sporządzanie konspektów, streszczanie, transformacje stylistyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów, prac pisemnych i odpowiedzi ustnych; obecność i aktywność na zajęciach; terminowe wykonywanie zadań domowych.  

Literatura podstawowa

  • Pisanie

Kästner, Uwe. Freies Schreiben in der Fremdsprache – Prozesse und ihre Didaktik. Untersuchung zur Textproduktion im fremdsprachlichen Deutschunterricht auf dem Hintergrund neuropsychologischer Theorien. (= Fremdsprachen in Lehre und Forschung 19). Bochum 1997.

Schumann, Otto (Hrsg.): Grundlagen und Techniken der Schreibkunst. Handbuch für Schriftsteller, Pädagogen, Germanisten, Redakteure und angehende Autoren. Hamburg 2000.

Wrobel, Arne. Schreiben als Handlung. Überlegungen und Untersuchungen zur Theorie der Textproduktion. (= Germanistische Linguistik 158). Tübingen 1995.

Presler, Gerd/ Döhmann, Jürgen: Referate schreiben. Referate halten. Ein Ratgeber. München 2004.

 

  • Konwersacje

Fiehler, Reinhard: Eigenschaften gesprochener Sprache. Tübingen 2004.

Schank, Gerd: Gesprochene Sprache: eine Einführung in Forschungsansätze und Analysemethoden. Tübingen 1983.

Nussbaumer, M.: Argumentation und Argumentationstheorie. Heidelberg 1995.

 

  • Ćwiczenia z tekstem

Franck, Norbert / Stary, Joachim: Die Technik wissenschaftlichen Arbeitens. Stuttgart 2007.

Karmasin, M./ Ribing, R.: Die Gestaltung wissenschaftlicher Arbeiten. Wien 2006.

Starke, G./ Zuchewicz, T.: Wissenschaftliches Schreiben im Studium von Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt am Main u.a. 2003.

Eco, U.: Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt. Heidelberg 1993.

Dla wszystkich modułów:

Teksty, słuchowiska, filmy, historyjki obrazkowe, ćwiczenia, reportaże, artykuły prasowe np. Focus, Der Spiegel, Stern, Deutschland, Die Zeit, uzupełnione o własne materiały prowadzącego.

 

 

Literatura uzupełniająca

  • Pisanie

Antos, Gerd / Krings, Hans P. (Hrsg.). Textproduktion. Ein interdisziplinärer Forschungsüberblick. (= Konzepte der Sprach- und Literaturwissenschaft 48). Tübingen 1989.

Antos, Gerd / Tietz, Heike (Hrsg.): Die Zukunft der Textlinguistik. Traditionen, Transformationen, Trends. (= Germanistische Linguistik 188). Tübingen 1997

von Tippelskirch, Ingrid (Hrsg.). Kreatives Lesen und Schreiben. Ein Beitrag des Modellversuchs Schulkultur. (= Schriftenreihe des Landesinstituts für Pädagogik und Medien 15). Saarbrücken 1993.

Bünting, K.-D. / Bitterlich, A. / Pospiech, U.: Schreiben im Studium. Ein Trainingsprogramm. 5. Aufl., Berlin 2000.

Narr, W.-D./ Stary, J. (eds.): Lust und Last des wissenschaftlichen Schreibens. Hochschullehrerinnen und Hochschullehrer geben Studierenden Tipps. Frankfurt am Main 1999.

  • Ćwiczenia z tekstem

Rostek, Ewa Maria: Deutsch-Lesetexte. Dla młodzieży szkolnej studentów i nie tylko... (część 1). Poznań 1995.

Rostek, Ewa Maria: Deutsch-Lesetexte. Dla młodzieży szkolnej studentów i nie tylko... (część 2). Poznań 1995.

Rostek, Ewa Maria: Deutsch. Repetytorium tematyczno-leksykalne (1-3). Poznań 1999.

Van Eunen, Kees/Moreau, Jacques/de Nys, Filip/Wildenbeest, May: Lesebogen. Fiktionale Texte mit Aufgaben... Langenscheidt 1990.

Dla wszystkich modułów

Teksty, słuchowiska, filmy, historyjki obrazkowe, ćwiczenia, reportaże, artykuły prasowe np. Focus, Der Spiegel, Stern, Deutschland, Die Zeit, uzupełnione o własne materiały prowadzącego.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 29-05-2019 18:39)