SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia zdrowia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia zdrowia
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PZd
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przedstawienie wiedzy i rozwijanie umiejętności związanych z najważniejszymi zagadnieniami psychologii zdrowia, psychologii jakości życia oraz psychologii chorego somatycznie, a także pokazanie relacji między osiągnięciami nauki we wskazanych obszarach a psychologią stosowaną

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu przedmiotów: Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, psychologia osobowości, wprowadzenie do psychologii klinicznej

Zakres tematyczny

Pojęcie zdrowia i choroby: koncepcje i modele zdrowia, holistyczne ujęcie zdrowia, podejście patogenetyczne i salutogenetyczne.  postawy prozdrowotne, czynniki sprzyjające zdrowiu: aktywność fizyczna,  nawyki żywieniowe,  zasoby osobiste i społeczne.  Zjawiska ryzykowne dla zdrowia: otyłość,  uzależnienia, stres.  Psychologia chorego somatycznie: psychoonkologia, psychoprofilaktyka i leczenie chorób układu krążenia. Jakość życia osób starszych oraz osób niepełnosprawnych: stereotypy i uprzedzenia, lęk przed chorobą i śmiercią. Modele aktywizacji osób starszych

Kształtowanie postaw prozdrowotnych - czynniki sprzyjające zdrowiu: program optymalnej aktywności fizycznej, zdrowa dieta schematy odżywiania. Zjawiska ryzykowne dla zdrowia: otyłość psychologiczne korelaty, jakość życia osób otyłych, stres jako czynnik zagrażający zdrowiu oraz obniżający jakość życia, uzależnienia jako nieadaptacyjne sposoby radzenia sobie ze stresem. Psychologia chorego somatycznie: psychoonkologia, psychoprofilaktyka i leczenie chorób układu krążenia.

Metody kształcenia

Wykłady, studium przypadku, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praca pisemna oraz egzamin pisemny z progami procentowymi ( 70%).

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania."

 

Literatura podstawowa

·         Bishop G. D. - Psychologia zdrowia., Wrocław, 2000.

·         Heszen I., Sęk H - Psychologia zdrowia., Warszawa, 2007.

·         Heszen I., Życińska J. - Psychologia zdrowia: w poszukiwaniu pozytywnych inspiracji, Warszawa, 2008,

·         Ogińska-Bulik N., Juczyński Z. – Osobowość, stres a zdrowie, Warszawa, 2010,

·         Gawor A., Głębocka A. - Jakość życia współczesnego człowieka, Kraków, 2007,

·         Szczerbińska K., Wilczek-Rużyczka E. (red): - Jak promować zdrowy styl życia i zmieniać zdrowotne zachowania osób starszych., Kraków, 2010,

oraz każdorazowo ustalana przez prowadzącego

Literatura uzupełniająca

  • Głębocka A. - Niezadowolenie z wyglądu a rozpaczliwa kontrola wagi, Kraków, 2009,
  • Łukaszewski W. - Udręka życia, Gdańsk, 2010,
  • Łuszczyńska A - Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne, Warszawa, 2011,
  • Trzebińska E. - Psychologia pozytywna, Warszawa, 2008,
  • Wilczek-Rużyczka E. Czabanowska K. (red) - Jak motywować do zmiany zachowania? Trening motywacyjny dla studentów i profesjonalistów, Kraków, 2010,

Oraz każdorazowo ustalana przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jerzy Herberger (ostatnia modyfikacja: 30-04-2017 10:44)