SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika szkolna |
Kod przedmiotu | 05.0-WH-WHSND-PGS-Ć-S14_pNadGenN4F56 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie absolwenta do zawodu nauczycielskiego - do pracy w placówkach publicznych i niepublicznych. Rozszerzenie zagadnień pedagogicznych przyswojonych na studiach I stopnia. Opanowanie wiedzy pedagogicznej na wyższym stopniu uogólnienia. Uwrażliwienie przyszłych nauczycieli na współczesne tendencje w zakresie edukacji. Kształtowanie twórczego, refleksyjnego i krytycznego stosunku do rzeczywistości edukacyjnej.
brak
Wybrane zagadnienia z humanistycznych podstaw edukacji. Kulturowe, antropologiczne i filozoficzne konteksty współczesnej pedagogiki. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniami. Specyfika pracy z uczniami na poszczególnych szczeblach kształcenia oraz z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Wartościowanie osiągnięć uczniów. Niepowodzenia szkolne i trudności wychowawcze. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym uczniów. Dylematy nauczyciela-wychowawcy. Budowanie wizerunku szkoły: marketing, promocja i public relations w oświacie.
rozmowa nauczająca, dyskusja, „śnieżna kula”, drzewo decyzyjne, analiza SWOT, symulacja, lista pytań, klasyczna metoda problemowa, studium przypadku
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
zaliczenie kolokwium końcowego, obecność na zajęciach
Jerzak J., Jak uczyć i wychowywać? Poradnik dla nauczycieli, Wyd. LOP, 2003.
Konarzewski K., Sztuka nauczania. T. 1 - 2. Szkoła, Wyd. PWN, 1991 (oraz wydania późniejsze).
Łobocki M., Teoria wychowania, Wyd. Impuls 2009.
Plewska Cz., Bednarczyk H., Menedżer i kreator edukacji, Wyd. ITEE, 2008.
Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Wyd. WSiP, 2003.
Bauer J., Co z tą szkołą?, Wyd. Dobra Literatura, 2015.
Potulicka E., Rutkowiak J., (red.) Neoliberalne uwikłania edukacji, Wyd. Impuls, 2012.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 1 - 4, Gdańskie Wyd. Pedagogiczne, 2006.
Artykuły z bieżących numerów tygodników opinii, m.in.: "Polityka", "Newsweek", "Tygodnik Powszechny".
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji nauczycielskiej.
Zmodyfikowane przez dr Joanna Kapica-Curzytek (ostatnia modyfikacja: 27-06-2017 21:58)