SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z uczniem szczególnie zdolnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z uczniem szczególnie zdolnym
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChP-PzUSZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką potrzeb uczniów zdolnych, ich diagnozą oraz sposobami pracy w domu i w szkole.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii różnic indywidualnych.

Zakres tematyczny

Teoretyczne ujęcia zdolności w psychologii. Współczesne kierunki badań nad zdolnościami.

Charakterystyka zdolnego ucznia; cechy osobowości uczniów zdolnych i twórczych. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania wybitnych zdolności.

Problemy dzieci zdolnych: trudności adaptacyjne, perfekcjonizm, osiągnięcia poniżej możliwości, mylne i podwójne diagnozy dzieci zdolnych.

Trening twórczości. Rozwijanie twórczego myślenia uczniów. Środowisko wychowawcze a osobowość twórcza.

Podstawy pracy z uczniem zdolnym w szkole. Zadania rodziców dzieci zdolnych.

Metody kształcenia

Dyskusja, studium przypadku, prezentacje multimedialne, gry dydaktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie prezentacji na zadany temat, aktywność na zajęciach, kolokwia sprawdzające wiedzę.

Literatura podstawowa

·         Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk 2010.

·         Limont W., Dreszer J., Cieślikowska J. , Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, T. 1 i 2,  Toruń 2010.

·         Limont W., Cieslikowska J.,  Jastrzębska D. (red.), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców  , Warszawa: 2012.

·         Nęcka E., Trening twórczości,  Sopot 2012.

·         Popek S., Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, Lublin 2009.

·         Sękowski A. (red.) - Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań, Warszawa, 2004.

Literatura uzupełniająca

·         Popek  S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.

·         Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-05-2017 23:38)