SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Seminarium monograficzne IIC - Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-SMER2C |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z problematyką rozwoju, edukacji, rehabilitacji, społecznej integracji i normalizacji życia dzieci, młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną oraz zagadnieniami dotyczącymi istoty, koncepcji, etiologii, diagnozy oraz profilaktyki niepełnosprawności intelektualnej.
Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologia rozwojowa, psychologia wychowawcza, psychologia kliniczna i psychologia społeczna.
Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika), jej przedmiot zainteresowań, cele, zadania i rys historyczny.
Współczesne interpretacje istoty niepełnosprawności intelektualnej, koncepcje i perspektywy badawcze z uwzględnieniem koncepcji inteligencji wielorakiej. Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Charakterystyka przyczyn niepełnosprawności intelektualnej oraz przemian w klasyfikowaniu i ujmowaniu możliwości rozwoju, rehabilitacji i edukacji (ujmowanej całożyciowo) osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu.
Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie ekosystemu. Społeczno-ekologiczne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej i jego konsekwencje dla systemu wsparcia, edukacji i rehabilitacji osób z tą niepełnosprawnością
Organizacja edukacji specjalnej osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej wielotorowość i zróżnicowanie (analiza kryteriów owego zróżnicowania, np. ze względu na zakres i miejsce udzielania specjalnego wsparcia).
Problemy rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną i formy ich wspierania. Funkcjonowanie placówek dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną.
Wskazanie najistotniejszych współczesnych problemów w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu ich eliminowania - konieczność uwrażliwiania społeczeństwa na potrzeby tych osób, usuwania negatywnych postaw i uprzedzeń, wskazywanie możliwości i normalizacji życia we wszystkich jego sferach (edukacyjnej, rodzinnej, zawodowej itp.).
Dyskusja problemowa, praca indywidualna i w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Seminarium (zaliczenie na ocenę) – na ocenę z seminarium składają się aktywności na zajęciach (50% uzyskanej oceny) i zaliczenie pracy pisemnej (50% uzyskanej oceny).
Wybrane fragmenty poniższych pozycji, wskazane przez prowadzącego:
Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN.
Kościelska, M. (2004). Niechciana seksualność. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski.
Kosakowski, Cz. (2003). Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Toruń: Wyd. Akapit.
Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Maciarz, A. (2005). Mały leksykon pedagoga specjalnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Janiszewska-Nieścioruk, Z., Maciarz, A. (2006). Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Obuchowska, I. (1995). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.
Wyczesany, J. (2005). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Żółkowska, T. (2004). Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną, Szczecin: Oficyna IN PLUS.
Dykcik, W. (2001). Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM.
Sęk, H. (2014). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
Sękowska, Z. (2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: APS.
Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle, Warszawa: Wyd. Żak.
Smith, D., D. (2008). Pedagogika specjalna, Warszawa: PWN.
Twardowski, A. (2005). Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Poznań: PTP.
Żyta, A. (2004). Rodzeństwo osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Sadowska, S. (2006). Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szumski, G. (2006). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa: PWN.
Gajdzica, Z. (2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Katowice: Wyd. UŚ.
Kościelska, M. (1998). Trudne macierzyństwo, Warszawa: PWN.
Kulesza, E. (2004). Rozwój poznawczy dzieci z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego – diagnoza i wspomaganie, Warszawa: Wyd. APS.
Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej, Warszawa: WSiP.
Oferta dla chętnych: wizytacja i hospitacja zajęć w przedszkolu integracyjnym (Ośrodek Rehabilitacyjno-Wychowawczy Sióstr Elżbietanek w Zielonej Górze) oraz w placówce dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną (Warsztat Terapii Zajęciowej w Nowej Soli).
Zmodyfikowane przez mgr Tomasz Misiuro (ostatnia modyfikacja: 11-05-2017 15:03)