SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening rozwoju osobistego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening rozwoju osobistego
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-TRO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Niewiedział
  • dr Marcin Florkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest rozszerzenie kompetencji studentów w zakresie:

umiejętności odkrywania wewnętrznych potencjałów w poznawaniu i zrozumieniu siebie oraz własnych wzorców funkcjonowania; technik poprawiających ekspresyjność i elastyczność własnych zachowań; wiedzy na temat tego jak jest się spostrzeganym przez innych ludzi, umiejętności korekty i umacniania poczucia własnej wartości i pewności siebie; wzrostu zaufania i otwartości; umiejętności budowy relacji i komunikacji w grupie oraz konstruktywnego rozwiązywania konfliktów interpersonalnych; rozpoznawania własnych wzorców funkcjonowania w interakcjach indywidualnych i grupowych; umiejętności praktycznej korekty zachowań oraz szkodzących przekonań.

Wymagania wstępne

wiedza z zakresu: psychologii ogólnej, społecznej, klinicznej.

Zakres tematyczny

1. Rozwój umiejętności własnych potencjałów, budowa otwartości i zaufania, samoświadomości, samoakceptacji i analiza indywidualnych mechanizmów psychologicznych . Budowa dojrzałego, pozytywnego obrazu siebie.

2. Rozwój twórczej aktywności człowieka. Trening elastycznego myślenia i działania.

3. Treningi otwierające i stymulujące własny rozwój. Analiza indywidualnych potencjałów rozwojowych.

4. Rozwój kompetencji społecznych w zakresie komunikacji interpersonalnej. Trening pokonywania barier interpersonalnych. Budowa relacji w grupie. Umiejętność czytelnego komunikowania się i odbierania komunikatów.

5. Praca nad wewnętrznymi schematami poznawczymi, strukturą przekonań, celami i wartościami osobistymi.

6. Warsztaty zmiany nastawień emocjonalnych oraz funkcji wewnętrznych, czyli motywacji do zmiany przekonań.

7. Rozwój współpracy i dialogu społecznego w zakresie wzajemnego wpływu i pomocy. Rozwój umiejętności współdziałania w grupie. Ćwiczenia w zdobywaniu i wyrażaniu akceptacji. Trening ponownych decyzji w modelowaniu kierunków aktywności jednostki.

Metody kształcenia

Metoda warsztatowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie przedmiotu na podstawie uczestnictwa w zajęciach.

Literatura podstawowa

  • Larsen E.: Od gniewu do przebaczenia, GWP Gdańsk 2000

  • Mellibruda J.: Pułapka nie wybaczonej krzywdy. Instytut Psychologii Zdrowia W-wa 1999

  • Miller R. S.: Niepewność i zakłopotanie. GWP Gdańsk 1999.

  • Sztander W.: Rozmowy które pomagają. Instytut Psychologii Zdrowia. W-wa 1999.

  • Efron P. R.: Życie ze złością. GWP Gdańsk 1998.

  • James M., Jongeward D.: Narodzić się, by wygrać. Poznań 1994.

  • Timmen L. Jermak, J. Rutzky: Czas uzdrowić swoje życie. Przewodnik do pracy nad sobą. PARPA.Warszawa 1998.

  • J. Elliott, M. Place.: Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów, WSiP Warszawa 2000

  • J. Bradshaw: Powrót do swego wewnętrznego domu.Medium. Warszawa 1995

Literatura uzupełniająca

  • Alfred J. Bierach: Za maską człowiek. Wydawnictwo Astrum. Wrocław 1996.

  • S. Forward , D. Frazier Szantaż emocjonalny .Jak się obronić przed manipulacją i wykorzystaniem. Gdańsk. GWP 2000.

  • M. Yapko: Kiedy życie boli. Strategiczna terapia krótkoterminowa. GWP. Gdańsk 1999.

  • M. Rosenberg .: Porozumienie bez przemocy. O języku serca,Wyd. Jacek Santorski & Co, Warszawa 2003

  • CH. Sills, S. Fish, P. Lapworth: Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt.Instytut Psychologii zdrowia. Warszawa 1999.

  • J. Steward.: Jak sobie radzić ze złością, treningi dla nastolatków, wyd. Fraszka Edukacyjna Warszawa 2007

  • J. Bradshaw: Powrót do swego wewnętrznego domu. Medium. Warszawa 1995.

  • Nęcka E.: Trening twórczości. PTP W-wa 1992.

  • Lindeenfild G.: Asertywność. Łódź 1994.

  • Wegscheider-Cruse S.: Nowa szansa. Instytut Psychologii

  • Zdrowia PTP W-wa 2000.

  • Golińska L.: Tajemnica silnej woli. Instytut Psychologii Zdrowia PTP W-wa 1996

  • 13. Herman J., L.: Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. GWP Gdańsk 1998

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Florkowski (ostatnia modyfikacja: 20-06-2017 18:32)