SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Oddziaływanie mediów na dzieci i młodzież |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-OMnDiM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z pojęciami, teoriami, mechanizmami psychologicznymi potrzebnymi dla rozumienia oddziaływania mediów różnego typu na jednostkę, zwłaszcza młodą oraz na społeczeństwo. Dostarcza informacji o prowadzonych badaniach z tego zakresu, ich metodologii i wnioskach
Wiedza z podstawowych działów psychologii oraz z socjologii.
Wprowadzenie w problematykę. Typy mediów i ich cechy charakterystyczne. Główne koncepcje Teorie wyjaśniające wpływ mediów. Odbiór przekazu medialnego: typy użytkowników, ogólne prawidłowości i mechanizmy odbioru, uwaga odbiorcy, emocje związane z percepcją treści medialnych. Multitasking poznawczy. Relacje społeczne i zachowania interpersonalne a media. Kształtowanie postaw i wzorów zachowań i przez media.
Problem reklam. Rozumienie reklam przez dzieci. Więzi społeczne a użytkowanie Internetu.
Zachowania prospołeczne stymulowane przez media. Miłość i seks w sieci. Gry komputerowe. Niektóre zagadnienia związane z użytkowaniem internetu: autoprezentacja i tożsamość w sieci, grupy internetowe. Portale społecznościowe. Uzależnienia od sieci.
Media jako jeden z czynników kształtowania zachowań. Analiza treści informacji w wybranych mediach. Potrzeba dywersyfikacji źródeł informacji i krytycznej oceny.
Badania nad treściami przekazów medialnych. Prezentacja wybranych badań nad oddziaływaniem mediów na sferę emocjonalną użytkowników w różnym wieku. Uczestnictwo w kulturze medialnej a poczucie wspólnoty. Akcje wywoływane lub stymulowane przez media. Rola mediów w kształtowaniu wspólnoty. Edukacja rodziców i edukacja medialna w szkołach.
Prezentacje multimedialne, wykłady, dyskusja, praca w grupach, analiza prezentowanych treści medialnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: zaliczenie kolokwium końcowego. Warunkiem przystąpienia do kolokwium jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Ćwiczenia: zaliczenie kolokwium końcowego.
Ocenę końcową stanowi średnia z ocen uzyskanych z wykładu i ćwiczeń.
Winterho-Spurk P., Psychologia mediów., Kraków, 2007,
Kubicka, D., Kołodziejczyk A., Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania., Kraków, 2007,
Kołodziejczyk, A., O odkrywaniu funkcji reklamy przez dziecko. Rozwój rozumienia perswazyjności i realizmu reklamy. Psychologia Rozwojowa, t. 15 nr 1., Kraków, 2010,
Francuz P., Nowe media i komunikacja audiowizualna, Lublin, 2010,
Braun Gałkowska M, Ulfik - Jaworska L., Zabawa w zabijanie, Lublin, 2002,
Lindstrom M., Dziecko reklamy, Warszawa, 2005,
Maksymiuk R.A., Jasielska A., Dorośli reklamują, dzieci kupują, Warszawa, 2010,
Francuz P., Francuz P.(red) Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, t. I i II, Lublin, 2004,
Francuz P., Psychologiczne aspekty komunikacji audiowizualnej, Lublin, 2007,
Postman N., Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show biznesu, Warszawa, 2002,
Reeves B., Nass, C, Media i ludzie, Warszawa, 2000,
Ben-Ze'ev A., Miłość w sieci. Internet i emocje, Poznań, 2005,
Whitty M.T., Carr A., Wszystko o romansie w sieci: psychologia związków internetowych, Gdańsk, Sopot, 2009,
Izdebska J., Rodzina, dziecko, telewizja .Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok, 2001,
Publikacje/prace zbiorowe:
Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, M. Bogunia- Borowska, (red.) , Kraków, 2006
Edukacja Medialna kwartalnik Polskiego Towarzystwa Technologii i Mediów Edukacyjnych, J.Strykowski - red, naczelny (red.) , Poznań, 2003 [wszystkie numery od r.2000]
Zmodyfikowane przez dr Urszula Gembara (ostatnia modyfikacja: 11-05-2017 10:06)