SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Oddziaływanie mediów na dzieci i młodzież - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Oddziaływanie mediów na dzieci i młodzież
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-OMnDiM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z pojęciami, teoriami, mechanizmami psychologicznymi potrzebnymi dla rozumienia oddziaływania mediów różnego typu na jednostkę, zwłaszcza młodą oraz na społeczeństwo. Dostarcza informacji o prowadzonych badaniach z tego zakresu, ich metodologii i wnioskach

Wymagania wstępne

Wiedza z podstawowych działów psychologii oraz z socjologii.

Zakres tematyczny

Wprowadzenie w problematykę. Typy mediów i ich cechy charakterystyczne. Główne koncepcje Teorie wyjaśniające wpływ mediów. Odbiór przekazu medialnego: typy użytkowników, ogólne prawidłowości i mechanizmy odbioru, uwaga odbiorcy, emocje związane z percepcją treści medialnych. Multitasking poznawczy. Relacje społeczne i zachowania interpersonalne a media. Kształtowanie postaw i wzorów zachowań i przez media.

Problem reklam. Rozumienie reklam przez dzieci. Więzi społeczne a użytkowanie Internetu.

Zachowania prospołeczne stymulowane przez media. Miłość i seks w sieci. Gry komputerowe. Niektóre zagadnienia związane z użytkowaniem internetu: autoprezentacja i tożsamość w sieci, grupy internetowe. Portale społecznościowe. Uzależnienia od sieci.

Media jako jeden z czynników kształtowania zachowań. Analiza treści informacji w wybranych mediach. Potrzeba dywersyfikacji źródeł informacji i krytycznej oceny.

Badania nad treściami przekazów medialnych. Prezentacja wybranych badań nad oddziaływaniem mediów na sferę emocjonalną użytkowników w różnym wieku. Uczestnictwo w kulturze medialnej a poczucie wspólnoty. Akcje wywoływane lub stymulowane przez media. Rola mediów w kształtowaniu wspólnoty. Edukacja rodziców i edukacja medialna w szkołach.

Metody kształcenia

Prezentacje multimedialne, wykłady, dyskusja, praca w grupach, analiza prezentowanych treści medialnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: zaliczenie kolokwium końcowego. Warunkiem przystąpienia do kolokwium jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Ćwiczenia: zaliczenie kolokwium końcowego.

Ocenę końcową stanowi średnia z ocen uzyskanych z wykładu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  • Winterho-Spurk P., Psychologia mediów., Kraków, 2007,

  • Kubicka, D., Kołodziejczyk A., Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania., Kraków, 2007,

  • Kołodziejczyk, A., O odkrywaniu funkcji reklamy przez dziecko. Rozwój rozumienia perswazyjności i realizmu reklamy. Psychologia Rozwojowa, t. 15 nr 1., Kraków, 2010,

  • Francuz P., Nowe media i komunikacja audiowizualna, Lublin, 2010,

  • Braun Gałkowska M, Ulfik - Jaworska L., Zabawa w zabijanie, Lublin, 2002,

  • Lindstrom M., Dziecko reklamy, Warszawa, 2005,

  • Maksymiuk R.A., Jasielska A., Dorośli reklamują, dzieci kupują, Warszawa, 2010,

Literatura uzupełniająca

  • Francuz P., Francuz P.(red) Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, t. I i II, Lublin, 2004,

  • Francuz P., Psychologiczne aspekty komunikacji audiowizualnej, Lublin, 2007,

  • Postman N., Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show biznesu, Warszawa, 2002,

  • Reeves B., Nass, C, Media i ludzie, Warszawa, 2000,

  • Ben-Ze'ev A., Miłość w sieci. Internet i emocje, Poznań, 2005,

  • Whitty M.T., Carr A., Wszystko o romansie w sieci: psychologia związków internetowych, Gdańsk, Sopot, 2009,

  • Izdebska J., Rodzina, dziecko, telewizja .Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok, 2001,

  • Publikacje/prace zbiorowe:

  • Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, M. Bogunia- Borowska, (red.) , Kraków, 2006

  • Edukacja Medialna kwartalnik Polskiego Towarzystwa Technologii i Mediów Edukacyjnych, J.Strykowski - red, naczelny (red.) , Poznań, 2003 [wszystkie numery od r.2000]

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Urszula Gembara (ostatnia modyfikacja: 11-05-2017 10:06)