SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Profilaktyka uzależnień w obszarze edukacji |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PSChM-PUwOE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką uzależnień, ich fenomenologią, epidemiologią, rodzajem szkód, jakie przynoszą, a w szczególności ze sposobami ich zapobiegania i leczenia.
Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej i społecznej
Uzależnienia: definicje i teorie; pojęcie nałogowych zachowań.Uzależnienia behawioralne: rodzaje, symptomy, czynniki ryzyka i czynniki ochronne.Uzależnienia w kontekście psychopatologii rozwojowej. Młodzi a uzależnienia substancjalne i niesubstancjalne.
Profilaktyka uzależnień – typy profilaktyki i poziomy profilaktyki. Profilaktyka a promocja zdrowia. Ewolucja poglądów na temat profilaktyki uzależnień – konsekwencje praktyczne wynikające z najnowszych badań.
Podstawy prawne działań profilaktycznych w szkole.
Konstruowanie programów profilaktycznych, monitoring i ewaluacja programów profilaktycznych.
Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka, praca z podręcznikiem
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – kolokwium zaliczeniowe w formie ustnej lub pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Wykład – egzamin pisemny w formie opisowej lub testowej.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Cierpiałkowska, L. (red.). (2006). Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań
Cierpiałkowska, L., Ziarko, M. (2010). Psychologia uzależnień - alkoholizm. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne.
Woronowicz B.T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa, 2009,
Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa, 2003,
Gaś Z. B. (Red.), Profilaktyka uzależnień, WSiP, Warszawa 1993
Gaś Z. B. Szkolny Program Profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja,
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa 2004
Gaś Z. B. (Red.), Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole. Poradnik dla
szkolnych liderów profilaktyki, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu,
Warszawa 2004
Kałdon B., Profilaktyka alkoholowa w szkole, Wydział Nauk Społecznych KUL,
Stalowa Wola 2003
Kamińska-Buśko B. (Red.), Zapobieganie uzależnieniom uczniów, CMPPP MEN,
Warszawa 1997
Klingemann J.I., Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, Warszawa, 2010,
Cierpiałkowska, L. (2000). Alkoholizm. Przyczyny, leczenie, profilaktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Uzależnienia w praktyce klinicznej. Zagadnienia, Bętkowska- Korpała B (red.), Warszawa, 2009
Strategie rozwiązywania problemów uzależnień, Badora S., Mudrecka J. (red.) , Opole, 2006
Alkohol i narkotyki w życiu polskiej młodzieży dylematy, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów (red.) , Warszawa, 2002
Oraz inna literatura podawana na bieżąco
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2017 20:56)