SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podejście systemowe w pracy z rodziną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podejście systemowe w pracy z rodziną
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PSPR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką podejścia systemowego na gruncie nauk społecznych, wyłożenie zasad pracy systemowej z rodziną , poznanie technik wpływu systemowego, nauczenie myślenia i analizy rodziny w kategoriach systemowych.

Wymagania wstępne

zaliczenie z przedmiotów: psychologia rodziny oraz psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia.

Zakres tematyczny

Ogólna teoria systemów L. von Bertallanffy’ego. Zastosowania teorii systemów w naukach społecznych (G. Bateson ,M.Mead , R.Laing , P.Watzlawik).

Podstawowe terminy-systemy zamknięte i otwarte, sprzężenia zwrotne dodatnie i ujemne, homeostaza , entropia, ekwifinalność i ekwipotencjalność, cyrkularność.

Rodzina jako system. Systemowe typologie rodzin –W.R.Beavers, L.L.Constantine, D.H.Ohlson.

Systemowa terapia rodziny i jej odmiany ( szkoły:H.Stierlina, M.Selvini-Palazzoli, M.Bowena, C.Whitakera i inne).

Aranżowanie sesji psychoedukacyjnych i terapeutycznych.

Zasady, techniki i zakres stosowania podejścia systemowego.

Metody kształcenia

wykład tradycyjny , praca z tekstem , praca w grupach, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia-na ocenę z ćwiczeń składają się: pozytywna ocena z kolokwium (70%) oraz ocena aktywności na zajęciach (30%).

Wykład-ocena z egzaminu w formie pisemnej (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest przekroczenie progu 50% poprawnych odpowiedzi) .Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią oceny z ćwiczeń  i oceny z wykładów.

Literatura podstawowa

Deissler K., Terapia systemowa jako dialog , Kraków 1998.

  • Górniak L., Józefik B, (red.), Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin: od metafory cybernetycznej do dialogu i narracji, Kraków 2003.

  • Ludewig K., Terapia systemowa: podstawy teoretyczne i praktyka, Gdańsk 1995.

  • Namysłowska I., Terapia rodzin , Warszawa 1997.

  •  Napier A , Whitaker C. ,Rodzinna karuzela: terapia rodzin bez tajemnic , Kraków 2006.

  • Radochoński M . , Psychoterapia rodzinna w ujęciu systemowym , Rzeszów 1984.

  • Satir V. ,Rodzina .Tu powstaje człowiek , Gdańsk 2000.

  • Satir V. , Terapia rodzin , Gdańsk 2000.

Literatura uzupełniająca

Deissler K., Terapia systemowa jako dialog: odkrywanie samego siebie?, Kraków 1998.

Von Bertallanfy L.,Ogólna teoria systemów , Warszawa 1984.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 30-04-2017 20:00)