SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologiczne problemy kariery zawodowej i doradztwa zawodowego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologiczne problemy kariery zawodowej i doradztwa zawodowego
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPKRiDZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Joanna Kubicka-Jakuczun
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą rozwoju zawodowego oraz kariery zawodowej. Uświadomienie studentom wagi doradztwa zawodowego, jako istotnego elementu wpływającego na poziom aktywności zawodowej ludzi oraz ich stosunek wobec pracy, zawodu i kariery. Elementarne przygotowanie do roli zawodowej doradcy zawodowego w szkołach lub placówkach innego typu.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Definicja kariery zawodowej oraz psychologiczne koncepcje rozwoju kariery. Fazy rozwoju zawodowego w cyklu życia. Adaptacja zawodowa i integracja z zawodem. Psychologiczne koncepcje motywacji do pracy. Znaczenie doradztwa zawodowego na różnych etapach kształcenia oraz rozwoju osobistego. Aktywizacja zawodowa, jako forma przeciwdziałania zjawisku bezrobocia. Psychologiczne konsekwencje trwałego bezrobocia. Formy doradztwa zawodowego: testy zawodoznawcze, metodyka zajęć z zakresu doradztwa zawodowego. Definiowanie cech przydatności zawodowej. Aspekty procesów decyzyjnych w rekrutacji.

Metody kształcenia

wykład konwersatoryjny, wykład konwencjonalny, warsztat

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: Uzyskanie oceny na podstawie pracy pisemnej na wybrane przez prowadzącego tematy.

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie oceny z kolokwium oraz aktywności podczas zajęć.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

  1. Schultz, D.P., Schultz, S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002,
  2. Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy, Print-B, Poznań, 1995,
  3. Paszkowska- Rogacz A., Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa, 2002,
  4. Paszkowska- Rogacz A., Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Difin, Warszawa, 2010,
  5. Ratajczak, Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa, 2008,
  6. Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa, 2002

Literatura uzupełniająca

  1. Seligman M., Optymizmu można się nauczyć, Media Rodzina, Poznań, 1996,
  2. Strykowska M. (red.), Współczesne organizacje. Wyzwania i zagrożenia, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań, 2002
  3. Sekuła B., Pielok C., Zajęcia warsztatowe dla uczniów szkół ponadpodstawowych, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno –Pedagogicznej MEN, Warszawa, 1996

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Joanna Kubicka-Jakuczun (ostatnia modyfikacja: 11-05-2017 12:32)