SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia miłości, małżeństwa i rodziny |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PMMR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy na temat: psychologicznych uwarunkowań dojrzałości człowieka do realizacji ról związanych z małżeństwem i rodzicielstwem oraz ukazanie modeli miłości i zjawisk ważnych dla jej powstawania i rozwoju.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju i psychologii społecznej, psychologii rodziny oraz różnic indywidualnych.
Teorie i strategie doboru partnerów. Rożne typy związków i relacji interpersonalnych.
Fazy rozwoju związków.
Psychologia miłości. Rodzaje związków miłosnych.
Rola intymności w miłości.
Uwarunkowania jakości związku małżeńskiego i partnerskiego
Uwarunkowania satysfakcji i uzyskiwania dobrostanu w związkach interpersonalnych.
Rola konfliktów w związkach – wybrane aspekty i ujęcia.
Dynamiczne i systemowe ujęcie rodziny.
Struktura i funkcje rodziny - aspekty psychologiczne.
Rodzina w biegu życia; cykle życia w rodzinie a rozwój kryzysów w małżeństwie.
Budowanie właściwych relacji interpersonalnych w rodzinie.
Problemy dezintegracji rodziny i małżeństwa (konflikty, kryzysy, rola choroby i niepełnosprawności, rozwód jako sytuacja kryzysowa w życiu rodziny, specyficzne problemy rodziców i dzieci w rodzinach zrekonstruowanych, problemy psychologiczne samotnego rodzicielstwa, rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju).
Wykład klasyczny, wygląd poglądowy,dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia projektowe, prezentacje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady kończą się egzaminem (test z progami punktowymi). Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena końcowa z ćwiczeń to średnia arytmetyczna uzyskana z kolokwium i pracy pisemnej. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnia ocen z egzaminu i ćwiczeń. Nie ma możliwości zaliczenia przedmiotu przy nieobecnościach na więcej niż 30% zajęć. Nie ma także możliwości uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu bez zaliczenia ćwiczeń na ocenę pozytywna.
Bieńko M. (2001), Przyjaźń małżeńska. Studium doświadczeń życiowych warszawskich inteligentów, Wyd. „Żak”, Warszawa
Block J.D., (2006), Intymność w związku, GWP, Gdańsk
Braun-Gałkowska M. (2008), Psychologia domowa, TN KUL, Lublin
Izdebska J. (2000), Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Białystok
Janicka I. Liberska H. (2014). Psychologia Rodziny, warszawa: PWN.
Liberska H., Matuszewska M. (red.) (2002), Małżeństwo, męskość, kobiecość, miłość, konflikt, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań.
Plopa M., (2005), Psychologia rodziny. Teoria i badania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Rostowski J. (1987), Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa . PWN.
Satir V. (2000), Rodzina, tu powstaje człowiek. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Wojciszke B. (2000), Psychologia miłości. Intymność, namiętność, zaangażowanie. Gdańsk: GWP
Braun – Galkowska, M. (1992). Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Lublin:KUL
Braun – Gałkowska M (1985) Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia małżeństwa, Warszawa: PAX
Dyczewski L. (1981), Rodzina i kierunki jej przemian. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji Studiów Społecznych.
Farnicka M. (2011). Przemiana realizacji zadań rozwojowych. Ewolucja czy rewolucja? Zielona Góra: Wydawnictwo UZ.
Janicka I. (2010). Jakość małżeństw poprzedzonych kohabitacją. W: T. Rostowska, A. Peplińska [red.] Psychospołeczne aspekty życia rodzinnego,s.94 – 109, Warszawa: Difin
Kościelska M. Odpowiedzialni rodzice. Z doswiadczeń psychologa. Kraków. Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Lachowska B. (2012). Praca i rodzina – konflikt czy synergia? Konflikt i facylitacja między rolami rodzinnymi i zawodowymi – uwarunkowania i znaczenie dla jakości życia kobiet i mężczyzn, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Lachowska B. (2013). Osobowościowe predyktory konfliktu, facylitacji i zadowolenia z godzenia ról rodzinnych i zawodowych – analizy w grupie kobiet i mężczyzn. Przegląd Psychologiczny, Tom 56, nr 3, 301-322.
Ryś M. (1993), Poziom zaspokojenia potrzeb w dzieciństwie a zaspokojenie potrzeb w małżeństwie. Problemy Rodziny, 1, 20-24.
Ryś M. (2001), Systemy rodzinne. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Wojciechowska L. (2005). Teoria dobrostanu w badaniach rozwojowych nad rodziną: dobrostan rodziców w stadium pustego gniazda Psychologia Rozojowa, Tom 10 Nr 4 s.35-47.
Ziemska M. (1975), Rodzina a osobowość, Warszawa: Wyd. Wiedza Powszechna.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2017 21:05)