SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rozwój psychoseksualny w cyklu życia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-RPwCZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest rozszerzenie świadomości teoretycznej studentów psychologii o koncepcje rozwoju seksualnego człowieka podporządkowanego dwom zasadom: ciągłości rozwoju seksualnego oraz integralności seksualności ludzkiej z jej rozwojem psychospołecznym. Osiągnięcie celu możliwe jest w oparciu o przedstawienie teorii rozwoju life-span- P. Baltesa, scalony, ekologiczny, model ludzkiej seksualności jako efektu interakcji czynników biologicznych, psychologicznych i społecznych oraz teorie neopsychoanalityczne wyjaśniające naturę wzorców, norm i dążeń w zakresie seksualności ludzkiej
Student posiada wiedzę z zakresu psychologicznej teorii rozwoju człowieka w ciągu życia, potrafi zanalizować wpływ czynników społecznych na zachowanie jednostki, posiada wiedzę z zakresu psychologicznych teorii osobowości
Wyjaśnienie modeli seksualności człowieka
Fazy rozwoju seksualnego :- oralna,-analna,-uretralna,-falliczna,-latencji -genitalna
Pojęcie tożsamości płciowej a dojrzewanie płciowe
Orientacja seksualna- wyjaśnienie biologiczne, psychodynamiczne, behawioralne zintegrowane, hipoteza antagonizmu płciowego
Rozwój seksualny małego dziecka.
Rozwój seksualny w okresie późnego dzieciństwa.
Rozwój seksualny w okresie adolescencji.
masturbacja
młodzieńcze związki
inicjacja seksualna,
Rozwój seksualny w okresie dorosłości
- tworzenie i utrzymywanie związków romantycznych
- związki koluzyjne i zazdrość w związku
- psychofizjologia reakcji seksualnej kobiety i mężczyzny, cykl reakcji seksualnych
- seksualne problemy okresu ciąży i połogu
Problemy z seksualnością w okresie późnej dorosłości
- seksualność w okresie menopauzy i andropauzy-
- indywidualizm seksualności w okresie starzenia się jednostki
Wykład konwencjonalny, analiza merytoryczna treści w literaturze przedmiotu
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywność na zajęciach i pozytywne zaliczenie kolokwium , Warunkiem zaliczenia wykładu jest pozytywne zdanie egzaminu. Ocena końcowa stanowi średnia arytmetyczna z oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu
Beisert M. (red.). Seksualność w cyklu życia człowieka. PWN, Warszawa 2006
Wojciechowska J. Stereotypy ról płciowych w rozwoju tożsamości płciowej u dzieci. W: Brzezińska A., Jabłoński S., Marchow M. (red.). Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa. Fundacja Humaniora, Poznań 2003
Beisert M. Seks Twojego dziecka. K. Domke, Poznań 1991.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ludwika Wojciechowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-05-2017 23:34)