SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Twórczość a edukacja - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Twórczość a edukacja
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSChM-TE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Twórcze doskonalenie profesjonalnego mistrzostwa i psychologicznej kompetencji specjalistów w przyswajaniu sobie konstruktywnych metod i twórczego rozwiązywania praktycznych społeczno - psychologicznych problemów.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej i rozwojowej

Zakres tematyczny

Podstawowe podejścia praktyczne w psychologii twórczości. Trening jako aktywna, stosowana forma rozwoju twórczości. Metody diagnozowania twórczości. Metody twórczego rozwoju.

 Rozwój twórczego myślenia. Rozwój twórczego potencjału. Konflikt, stres, frustracja i twórczość . Twórczość a rozwój osobowości. Wspieranie rozwoju twórczego u dzieci młodzieży.  Twórczość a samorozwój. Wychowanie ku twórczości.

Metody kształcenia

Elementy treningu twórczości i inne metody aktywne, praca z książką, dyskusja, pogadanka.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena   z kolokwium zaliczeniowego w formie ustnej lub pisemnej.

Literatura podstawowa

·         Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B., Trening twórczości, Gdańsk, 2005

·         Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2003,

·         Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza., Lublin, 2003,

·         Szmidt K.J., Trening twórczości w szkole wyższej, Łódź, 2005.

Literatura uzupełniająca

  • Dąbrowski K., Rozwój osoby [w:] Teorii Dezintegracji Pozytywnej, pod red. Cz. Cekiery, Gdańsk, 2000,
  • Dobrołowicz, W. (1995). Psychodydaktyka kreatywności. Warszawa: WSPS
  • Karwowski M.,  Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria - metodologia - diagnostyka., Warszawa, 2006,
  • Kujawski, J., O testach twórczości. [W:] M. Partyka (red.) Modele opieki nad dzieckiem zdolnym, Warszawa, 2000,
  • Kuśpit M., Postawa twórcza a poziom kompetencji społecznych. [W:] S. Popek (red.). Twórczość w teorii i praktyce., Lublin, 2004,
  • Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia, Kraków, 1987,
  • Połowniak M.,  Kreatywność a kompetencje społeczne relacje między nasileniem kompetencji społecznych a poziomem i stylem twórczości oraz postawą twórczą. [W:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji., Warszawa, 2008,
  • Strelau J., Doliński D., Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom II, Gdańsk 2008,

oraz  inna literatura zalecana na bieżąco przez nauczyciela prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Urszula Gembara (ostatnia modyfikacja: 11-05-2017 10:27)