SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Środowisko rodzinne i instytucjonalne w rozwoju dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Środowisko rodzinne i instytucjonalne w rozwoju dziecka
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SRiIRD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Joanna Hadzicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Prezentacja szerokiego spektrum zagadnień związanych z istotą prawidłowego i dysfunkcjonalnego środowiska rodzinnego i jego roli w rozwoju jednostki w okresie dzieciństwa. celem przedmiotu jest także prezentacja  zagadnień związanych z rolą środowiska instytucjonalnego i jego znaczenia we wspieraniu rozwoju dzieci o różnych potrzebach.

Wymagania wstępne

Przedmiot wymaga wcześniejszego opanowania wiedzy z zakresu biologicznych podstaw zachowań i psychologii rozwoju.

Zakres tematyczny

Analiza środowiska rodzinnego w ujęciu psychologicznym(rodzina jako system, zadania i strategie rodziny, modele funkcjonowania rodzin), pedagogicznym (rodzina, jako istotny element systemu wychowawczego wyznaczający warunki wychowania i rozwoju dziecka) i socjologicznym (analiza środowiska rodzinnego, jako grupy i instytucji wychowawczej funkcjonującej wewnątrz społeczeństwa i stanowiącej jego integralny składnik). Rodzice a rozwój dziecka. Wpływ relacji rodzice -dziecko na jego rozwój. Postawy rodzicielskie a rozwój dziecka. Jakość relacji małżeńskich i zasoby małżonków a relacje z dziećmi i ich rozwój. Typy rodzin a rozwój dziecka. Środowisko rodzinne a rozwój kompetencji społeczno- emocjonalnych dziecka. Rola więzi w rodzinie w rozwoju dziecka( przywiązanie a podstawy rozwoju emocjonalno- społecznego, socjalizacja emocji, rodzice a rozwój ekspresji emocji). Rola środowiska rodzinnego w kontekście społeczno- poznawczej teorii i rozwoju Wygotskiego (rola środowiska rodzinnego w opanowywaniu strategii rozwiązywania problemów, rola efektywnej pomocy rodzicielskiej a rozwój dziecka). Analiza warunków rozwoju dziecka w rodzinach dysfunkcjonalnych (niewydolnych wychowawczo i patologicznych) oraz w pieczy zastępczej, rodzinach niepełnych i rekonstruowanych. Analiza warunków rozwoju i wychowania dziecka w rodzinach z dzieckiem z niepełnosprawnością lub przewlekłą choroba somatyczną. Rola podstawowych środowisk wychowawczych w rozwoju dziecka. Rola instytucji w środowisku lokalnym w rozwoju dziecka. Rola środowiska społeczno-wychowawczego przedszkola w stymulacji rozwoju dzieci z prawidłowym lub zaburzonym rozwojem. Rola środowiska społeczno-wychowawczego szkoły w stymulacji rozwoju dzieci prawidłowo rozwijających się i z utrudnieniami w rozwoju, rola nauczycieli jako osób wspomagających rozwój. Analiza roli wybranych instytucji w rozwoju i wychowaniu dzieci zagrożonych (dzieci z niepełnosprawnością i dzieci osierocone).

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, prezentacje, referaty, praca z książką, praca w grupach, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwium zaliczeniowym i/lub referacie (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%). Wykład – egzamin pisemny w formie testu i/lub formie opisowej.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

Plopa M., Psychologia rodziny, Elbląg, 2005

Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki., Toruń, 2002

Literatura uzupełniająca

Andrzejewski M., Domy na piasku. Domy dziecka. Od opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny. Poznań, 1997.

Brzezińska A., Psychologia wychowania [W:] J. Strelau (red.), Psychologia. Tom 3, (s. 227-257). Gdańsk, 2000.

Cierpiałkowska L. Grzegorzewska I. Dzieci alkoholików w perspektywie rozwojowej i  klinicznej. Poznań, 2016

Dąbrowska-Jabłońska I. , Sytuacja szkolna dziecko urodzonego w zamartwicy. Rodzaje zagrożeń i możliwości pomocy

Hornowska E., Brzezińska A. I., Appelt K., Kaliszewska-Czeremska K., Rola środowiska w rozwoju małego dziecka - metody badania. Warszawa, 2014.

Kowalik S. (red.), Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa, 2011.

Ochmański M. _ Alkoholizm ojców a sytuacja rodzinna i szkolna dzieci, Lublin, 2001

Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju. Podręcznik akademicki. Warszawa, 2011.

Winogrodzka, L. Rodziny zastępcze i ich dzieci. Lublin, 2007.

Niezbędnik Dobrego Nauczyciela: Seria 2. Opieka i wychowanie, Warszawa, 2014 [do pobrania z: eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek].

Niezbędnik Dobrego Nauczyciela: Seria 3. Edukacja, Warszawa, 2014 [do pobrania z: eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek].

Niezbędnik Dobrego Nauczyciela: Seria 4. Monitorowanie rozwoju, Warszawa, 2014 [do pobrania z: eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek].

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-05-2017 21:56)