SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium magisterskie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium magisterskie
Kod przedmiotu 13.4-WB-BTD-SM1-S-S14_pNadGen1XK9N
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biotechnologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Piotr Kamiński, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu (zajęcia seminaryjne; dyskusje, przygotowanie merytoryczne w ramach tematyki prac dyplomowych, prezentacje i omawianie wyników badań w ramach własnych prac eksperymentalnych (dyplomowych) magistrantów) jest wykształcenie u studenta zdolności samodzielnego analizowania, definiowania, formułowania, identyfikowania, interpretowania, koordynowania, nazywania, objaśniania, podsumowywania, opisywania, rozpoznawania, rozróżniania, stosowania, sporządzania, szacowania, tworzenia, tłumaczenia, wyjaśniania procesów i zagadnień związanych z prowadzonymi przez siebie eksperymentami w ramach własnych prac magisterskich. Podczas dyskusji, następującej po prezentowaniu własnych hipotez, częściowych wyników badań własnych i/lub innych autorów, student zapoznaje się z aspektami poruszanych zagadnień, rozwija je w wyniku wspólnych dyskusji, tworzy nowe aspekty ujęć danego tematu.

Student definiuje pojęcia i zagadnienia związane z całokształtem procesów wchodzących w zakres jego pracy badawczej i ich wielostronnych efektów. Student dokonuje odpowiedniej analizy wiadomości zdobytych na wykładach i zajęciach seminaryjnych, wyciąga właściwe wnioski i umiejętnie wykorzystuje dane wynikowe w praktyce, diagnostyce, etc. Zamierzeniem kursu jest ponadto wspólne zaznajomienie się wszystkich uczestników (magistrantów) z podstawowymi aspektami wiedzy w omawianym zakresie podjętych przez nich tematów dyplomowych (magisterskich).

Wymagania wstępne

Właściwa interpretacja i rozumienie roli procesów biologicznych w kształtowaniu stanu (kondycji) organizmu w środowisku. Wymagana jest znajomość podstawowych prawidłowości w zakresie biologii i medycyny (również biologii medycznej) oraz reguł, wchodzących w zakres badań biologiczno-medycznych, biotechnologii, ekofizjologii i dyscyplin związanych z tematyką realizowanych prac magisterskich.

Zakres tematyczny

Zgodnie z zakresem tematyki prowadzonych badań eksperymentalnych (terenowych i laboratoryjnych), w ramach prac magisterskich, przez uczestników seminarium magisterskiego (=magistrantów).

Metody kształcenia

Prezentacje multimedialne uczestników seminarium, dyskusja i konwersatoria, podczas których odbywają się stałe kolokwia (=rozmowy ze studentem), podczas konwersatoriów, seminariów i zajęć praktycznych (przy komputerze). Pod koniec cyklu zajęć kolokwium końcowe (koniec semestru) ze znajomości zagadnień obejmujących treści poszczególnych zagadnień, będących przedmiotem seminariów w trakcie trwania semestru (z zakresu merytorycznego tematyki seminarium i konwersatoriów). Podczas realizacji zajęć praktycznych przeprowadzane są systematycznie kolokwia (rozmowy), co pozwoli na ciągłą rejestrację i ocenę bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności studenta podczas ich trwania. Stanowi to podstawę do zaliczenia poszczególnych zajęć i całego seminarium.

Metody dydaktyczne:

Celem zwiększenia efektywności seminarium prowadzący:

- przed rozpoczęciem zajęć, oprócz sprawdzenia przygotowania merytorycznego studentów, wyjaśnia wszystkie ew. niezrozumiałe kwestie, zarówno dotyczące zagadnień merytorycznych, jak i praktycznych,

- zwraca uwagę na kwestie najbardziej istotne w danym podstawowym temacie danego konwersatorium, w celu uniknięcia ew. błędów przez uczestniczących w zajęciach oraz podkreślenia stopnia istotności danych zagadnień,

- odpowiada na pytania studentów dotyczące wykonania prezentacji, interpretacji hipotez, analizy danych, wyników cząstkowych, jednak studenci generalnie samodzielnie prowadzą dyskusję, wyciągają wnioski i podsumowują sprawozdania z każdorazowo odbytego seminarium (konwersatorium), gdyż praktyczne podejście do danego zagadnienia jest najbardziej efektywnym, w kwestii szybkości nauczania.

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

Zadaniem cyklu seminariów jest uzyskanie przez studenta świadomości i w miarę najpełniejszego zrozumienia wielostronnych uwarunkowań czynników biologicznych i środowiskowych. Po odbyciu cyklu zajęć seminaryjnych student:

WIEDZA:

- zna najważniejsze zagadnienia współczesnej biologii, tj. potrafi wiązać merytorycznie zewnętrzne źródła sprawcze zmian patofizjologicznych organizmu i mechanizmy jego zróżnicowanych reakcji, jakie zachodzą na poziomie komórkowym.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi dokonywać właściwej oceny zjawisk i faktów związanych z wszechstronnie rozumianym oddziaływaniem środowiska na zdrowie człowieka, a także – na kondycję roślin i zwierząt. Student rozumie podstawowe procesy biochemiczne i fizjologiczne, odbywające się na poziomie molekularnym, ściśle związane z układem immunologicznym i hormonalnym (u zwierząt), jak również analogiczne zagadnienia u roślin.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY):
- docenia istotność posiadania podstawowej wiedzy w zakresie jak najszerzej rozumianej biologii, biotechnologii i ekofizjologii, co jest celowe dla zrozumienia wielu innych dziedzin nauk biologicznych. Równocześnie dostrzega celowość i konieczność prowadzenia i ciągłego doskonalenia badań eksperymentalnych.

Metody weryfikacji osiągania efektów kształcenia:

Ocenę z czynnego uczestnictwa w seminariach (konwersatoria, zajęcia praktyczne; projekty, referaty, dyskusja) stanowi forma zaliczenia seminarium. Składają się na nią pozytywne oceny z poszczególnych seminariów, przeprowadzonych podczas semestru oraz oceny prezentacji ustnej wybranego zagadnienia. Ponadto każdy ze studentów jest oceniany na podstawie rozmów sprawdzających przygotowanie do zajęć, odbywanych podczas seminariów.

Podczas semestru odbywają się stałe rozmowy (tzw. kolokwia ustne) ze studentem, podczas konwersatoriów, seminariów i zajęć praktycznych. Pozwala to na ciągłą rejestrację i ocenę bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności studenta podczas ich trwania. Pod koniec cyklu zajęć kolokwium końcowe ustne (koniec semestru) ze znajomości zagadnień obejmujących treści seminariów i zajęć konwersatoryjnych, związanych z podjętym tematem pracy magisterskiej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie seminarium polega na uzyskaniu pozytywnej oceny z czynnego uczestnictwa w seminariach (konwersatoria, zajęcia praktyczne) stanowi forma zaliczenia seminarium (zal.-ocena). Składają się na nią pozytywne oceny z poszczególnych seminariów, przeprowadzonych podczas semestru oraz oceny prezentacji ustnej wybranego zagadnienia. Ponadto każdy ze studentów jest oceniany na podstawie rozmów sprawdzających przygotowanie do zajęć.

Podczas semestru odbywają się stałe rozmowy ze studentem, podczas konwersatoriów, seminariów i zajęć praktycznych. Pozwala to na ciągłą rejestrację i ocenę bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności studenta podczas ich trwania. Pod koniec cyklu zajęć kolokwium końcowe (koniec semestru) ze znajomości zagadnień obejmujących treści seminariów i zajęć konwersatoryjnych.

Warunki odrabiania zajęć opuszczonych z przyczyn usprawiedliwionych:

W uzasadnionych przypadkach przewiduje się możliwość wprowadzenia jednorazowego odrobienia zajęć opuszczonych dla grupy studentów, którzy opuścili zajęcia planowe z przyczyn usprawiedliwionych.

Literatura podstawowa

Zgodnie z tematyką badawczą prowadzonych przez magistrantów prac doświadczalnych (laboratoryjnych i terenowych); podręczniki akad., prace oryginalne, artykuły przeglądowe, zawarte w czasopismach i bazach danych bibl. (np. PubMed, Elsevier, Springer, Ross and Wilson, Studentconsult, Wiley, etc.).

Literatura uzupełniająca

Zgodnie z tematyką badawczą prowadzonych przez magistrantów prac doświadczalnych (laboratoryjnych i terenowych); podręczniki akad., prace oryginalne, artykuły przeglądowe, zawarte w czasopismach i bazach danych bibl. (np. PubMed, Elsevier, Springer, Ross and Wilson, Studentconsult, Wiley, etc.).

Uwagi

REGULAMIN Seminarium magisterskiego

 

  1. Seminaria magisterskie rozpoczynają się i kończą ściśle według ustalonego rozkładu.

  2. Studenci obowiązani są do punktualnego i regularnego uczestnictwa na seminariach.

  3. Obecność na seminariach jest sprawdzana podczas pierwszych 10. minut zajęć.

  4. Wykonujący ćwiczenia lab. zobowiązani są do używania na terenie Pracowni stosownej

      odzieży ochronnej (biały fartuch ochronny, rękawice gumowe lab.).

  5. Wchodzenie do Sali seminaryjnej w płaszczach, kurtkach, etc. oraz z większymi torbami jest

      niedopuszczalne.

  6. Przed przystąpieniem do wykonywania ćwiczeń student jest zobowiązany do zapoznania

      się z charakterystyką i toksycznością stosowanych związków chemicznych.

  7. Student otrzymuje, do swej dyspozycji, miejsce przy stole laboratoryjnym, za którego

      całość jest odpowiedzialny.

  8. Za wszelkie uszkodzenia lub zniszczenia (np. podłogi, stołu, aparatury lub jakiegokolwiek

      sprzętu na terenie Pracowni), studenci odpowiadają tak zbiorowo, jak i indywidualnie, w

      ponoszeniu kosztów finansowych naprawy.

  9. Studenci są zobowiązani do przestrzegania porządku i czystości na terenie całej Pracowni

      oraz w swoim miejscu pracy.

10. W Pracowni należy zachowywać się cicho i spokojnie, zachowując skupienie. Zabrania

      się prowadzenia głośnych rozmów.

11. Palenie tytoniu i spożywanie jakichkolwiek posiłków na terenie Pracowni jest surowo

      zabronione.

12. Surowo zabrania się wykonywania na sali doświadczeń, których nie obejmuje

      harmonogram ćwiczeń, ani też jakichkolwiek doświadczeń na własną rękę.

13. Zabrania się wynoszenia poza salę sprzętu laboratoryjnego, a także odczynników, z

      ich miejsca przeznaczenia, jak również odlewania ich do własnych naczyń.

14. Nie wolno wrzucać do zlewów żadnych części stałych (np. bibuła, korki, zbite szkło, etc.).

      Wszelkie odpadki należy wrzucać do odpowiednich koszy.

15. Studenci obowiązani są do samodzielnego wykonywania otrzymanych zadań.

16. Zabrania się studentom przyjmowania na terenie sali osób postronnych.

17. Przed opuszczeniem Pracowni lab. należy bezwzględnie umyć ręce.

18. Seminaria odbywają się bez przerwy.

19. Osoby wykonujące ćwiczenia w Pracowni zobowiązane są do wcześniejszego

      zaznajomienia się z przepisami BHP i obsługą sprzętu przeciwpożarowego.

20. Należy zachować szczególną ostrożność podczas korzystania ze źródeł energii

      elektrycznej.

21. Najbliższe otoczenie źródła energii elektrycznej musi być utrzymywane w stanie suchym.

22. Nie wolno dotykać, włączać lub wyłączać urządzeń elektrycznych mokrymi lub

      wilgotnymi rękoma.

23. Zabrania się zdejmowania osłon części wirujących aparatury laboratoryjnej lub

      jakichkolwiek innych urządzeń (homogenizatory, wirówki, wytrząsarki, pompy,

      mieszadła, etc.).

24. Studenci korzystający z wag winni wpisać swoje imię i nazwisko do zeszytu znajdującego

      się przy każdej z nich.

25. W przypadku wadliwego działania wag należy powiadomić o tym osobę prowadzącą

      ćwiczenia.

26. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek objawów zatrucia należy natychmiast zgłosić się

      do osoby prowadzącej ćwiczenia.

27. Wszelkie wypadki poparzeń, skaleczeń lub porażenia prądem elektrycznym należy od

      razu zgłaszać osobie prowadzącej zajęcia.

28. W przypadku zaistnienia pożaru należy natychmiast powiadomić osobę prowadzącą

      seminarium.

29. Wszystkie czynności z substancjami toksycznymi, łatwopalnymi, wybuchowymi,

      dymiącymi, cuchnącymi, należy wykonywać wyłącznie pod digestorium z

      funkcjonującym wyciągiem, z opuszczoną przednią szybą i w okularach ochronnych.

30. Wszelkie prace, które wymagają posługiwania się ogniem, muszą być przeprowadzane w

      całkowitej izolacji od materiałów łatwopalnych i wybuchowych.

31. Trujących i żrących płynów nie wolno pipetować ustami. Do tego celu służą pipety

      zaopatrzone w specjalne urządzenia zasysające.

32. Przy pracach, w czasie których może nastąpić odprysk ciała stałego lub cieczy, należy

      stosować okulary ochronne.

33. Roztwory kwasów i zasad należy wlewać do zlewów kamionkowych (lub przeznaczonych

      do tego celu) spłukując obficie bieżącą wodą.

34. Należy obchodzić się oszczędnie z odczynnikami chemicznymi, nie rozlewać ich i nie

      niszczyć.

35. Na stołach, półkach i w szafach z odczynnikami chemicznymi musi panować ład i

      porządek.

36. Krany gazowe i wodne należy, każdorazowo po zakończonej czynności, natychmiast

      zamykać.

37. Za porządek w Pracowni odpowiedzialni są wyznaczeni każdorazowo, na dany dzień

      ćwiczeń, dyżurni, którzy opuszczają Pracownię jako ostatni ze studentów.

38. Przed opuszczeniem stanowiska pracy należy sprawdzić, czy jest wyłączona instalacja

      elektryczna, gazowa i wodna.

39. Po zakończonych seminariach pracownik opuszczający Pracownię jest obowiązany

      dokładnie sprawdzić stan bezpieczeństwa Pracowni (wyłączona instalacja elektryczna,

      gazowa i wodna, wyłączone z sieci wszystkie zbędne urządzenia, dokładnie zamknięte

      okna).

40. Nie wolno w laboratorium pracować samemu, gdy w Zakładzie nie ma innych

      pracowników.

41. Skład osobowy grup seminaryjnych jest ustalany przed rozpoczęciem ćwiczeń przez

      odpowiednie organy Uczelni. Studenci są obowiązani do ścisłego jego przestrzegania.

42. Przystąpienie do danego ćwiczenia jest uwarunkowane pozytywną oceną wiadomości

      teoretycznych obejmujących zakres aktualnego ćwiczenia, znajomości celu oraz zasad

      jego wykonywania (tzw. kolokwia wejściowe).

43. Przed praktycznym rozpoczęciem seminariów odbywa się dyskusja, dotycząca bieżącego

      zagadnienia lub związanego z poprzednimi ćwiczeniami (zgodnie z udostępnionym

      programem ćwiczeń). Na tej podstawie oceniane jest merytoryczne przygotowanie

      studentów do ćwiczeń.

44. Każdy student uczestniczący w seminarium magisterskim jest zobowiązany do prowadzenia

      zeszytu, gdzie wpisuje temat seminarium, datę, jego cel, ew. wszystkie wyniki pomiarów

      oraz dokonane spostrzeżenia i wysunięte wnioski.

45. Po każdorazowym zakończeniu seminarium studenci ubiegają się o zaliczenie bieżącej

      części praktycznej. Podstawą zaliczenia ćwiczenia są prawidłowo wykonane czynności

      podczas pracy studenta w Pracowni, umożliwiające osiągnięcie założonego

      celu, oraz pozytywna ocena merytorycznej znajomości zakresu ćwiczenia.

46. Przed zakończeniem seminarium należy zapoznać się z tematem następnego i w

      przypadku, gdy jest to konieczne, przygotować niezbędne czynności do kolejnych

      badań (ćwiczeń lab.).

47. Po zakończeniu ostatniego przewidzianego programem seminarium odbywa się

      indywidualne, ustne kolokwium, obejmujące cały zakres materiału praktycznego

      realizowanych ćwiczeń oraz całość zagadnień merytorycznie związanych z tematyką

      ćwiczeń. Program ćwiczeń oraz wykaz zalecanej literatury podstawowej i uzupełniającej

      jest udostępniony na tablicy ogłoszeń Zakładu i na stronie internetowej jednostki.

48. Kolokwium można poprawiać jeden raz. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej na

      kolokwium student może ubiegać się o termin dodatkowy.

49. W przypadku braku zaliczenia seminarium student może wnioskować o zaliczenie

      komisyjne. Decyzję w tej sprawie podejmuje Dziekan.

50. Każda nieobecność na seminarium powinna być usprawiedliwiona zaświadczeniem

      lekarskim właściwej Przychodni Akademickiej lub - w uzasadnionych przypadkach -

      innym zaświadczeniem lekarskim, jednak potwierdzonym przez lekarza właściwej

      Przychodni Akademickiej.

51. Przewiduje się możliwość odrobienia zajęć opuszczonych z przyczyn usprawiedliwionych, w

      specjalnym, dodatkowym terminie i po uprzednim uzgodnieniu z osobą prowadzącą

      seminarium.

52. W przypadku usprawiedliwionego opuszczenia więcej, niż dwóch kolejnych seminariów lub

      w przypadku usprawiedliwionego opuszczenia albo niezaliczenia więcej, niż dwóch

      seminariów w semestrze, o dalszym losie studenta na ćwiczeniach decyduje Dziekan.

53. Ocena końcowa jest wpisywana do indeksu (USOS) na podstawie oceny pracy na

      ćwiczeniach (części praktyczna i teoretyczna) oraz oceny uzyskanej na kolokwium.

54. Zaliczenie seminariów musi być dokonane przed sesją egzaminacyjną. Dokonywanie

      zaliczeń w czasie trwania sesji egzaminacyjnej jest niedopuszczalne.

55. Egzamin z przedmiotu odbywa się w czasie sesji egzaminacyjnej kończącej semestr, w

      którym odbywały się ćwiczenia.

56. Student ma prawo do dwukrotnego składania egzaminu z przedmiotu (raz w sesji

      egzaminacyjnej i drugi raz - w sesji poprawkowej), pod warunkiem, że uzyskał zaliczenie

      ćwiczeń, potwierdzone w protokole zaliczeniowym i w indeksie (USOS), a nazwisko

      studenta znajduje się na liście studentów roku (protokół egzaminacyjny).

57. Pozostałe przypadki (termin zerowy, nieobecność na egzaminie, sytuacje losowe, etc.)

      regulują odrębne zarządzenia Dziekana.


Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Kamiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-11-2017 17:33)