Celem nauczania przedmiotu jest poszerzenie wiadomości słuchaczy z zakresu chemii ogólnej i organicznej. Pokazanie związku pomiędzy strukturą układów molekularnych a ich reaktywnością. Opanowanie przez studentów umiejętności prowadzenia badań i pomiarów oraz interpretacji otrzymywanych wyników.
Wymagania wstępne
Znajomość chemii organicznej i nieorganicznej na poziomie szkoły średniej.
Zakres tematyczny
Wykład. Skład pierwiastkowy materii. Wiązanie chemiczne – rodzaje wiązań chemicznych w powiązaniu z reaktywnością chemiczną. Równowagi w roztworach wodnych (dysocjacja elektrolityczna, moc kwasów i zasad, pH, bufory, pojemność buforowa). Wybrane zagadnienia kinetyki reakcji chemicznych (kataliza, kataliza enzymatyczna). Budowa i właściwości wybranych klas związków organicznych (alkohole, aldehydy, aminy, aminokwasy, węglowodany, lipidy). Związki heterocykliczne i ich znaczenie fizjologiczne. Ilustracja zjawisk w oparciu o wyniki badań własnych (LITERATURA PODSTAWOWA).
Ćwiczenia. Zaznajomienie studentów z technikami pracy laboratoryjnej i obsługą sprzętu laboratoryjnego. Zaznajomienie studentów z wiedzą o podstawowych metodach i technikach analizy chemicznej mających zastosowanie w diagnostyce laboratoryjnej.
Metody kształcenia
Wykłady w liczbie 15 godzin – metoda podająca w postaci prezentacji wizualnej;
Ćwiczenia w liczbie 30 godzin – prowadzone w grupach 10 – 12 osobowych przy użyciu aparatury w laboratorium chemicznym.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
W trakcie trwania semestru zostaną przeprowadzone trzy pisemne kolokwia składające się z pytań otwartych, obejmujących tematykę oraz zagadnienia realizowane w czasie zajęć laboratoryjnych. Kolokwium uznaje się za zaliczone, gdy student uzyska 60% możliwych do zdobycia punktów. Ocena końcowa z kolokwiów jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
Za poprawnie wykonane i opracowane w formie pisemnej ćwiczenia laboratoryjnego, student otrzymuje ocenę cząstkową. Ocena końcowa ze sprawozdań jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
Warunkiem uzyskania podpisu zaliczeniowego będzie:
potwierdzone uczestnictwo we wszystkich zajęciach laboratoryjnych,
pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów,
poprawne opracowanie wyników doświadczeń w formie sprawozdania pisemnego.
4. Końcową ocenę zaliczeniową stanowi średnia arytmetyczna ocen z kolokwiów oraz ze sprawozdań.
Egzamin końcowy w formie testowej.
Literatura podstawowa
Gałasiński W. Chemia medyczna. Podręcznik dla studentów medycyny. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2004.
Kędryna T. Chemia ogólna z elementami biochemii. Wyd. ZamKor Kraków 2006.
Alicja Defort, Jacek Juliusz Kozioł, Agnieszka Mirończyk, Synteza nanocząstek magnetycznych zawierających rdzeń z tlenku żelaza - potencjalne zastosowania w medycynie, Na Pograniczu Chemii i Biologii, (red. H. Koroniak, J. Barciszewski), T.26 .- Poznań : Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, .2011, s. 11 – 34.
Ewelina Gronczewska, Jacek Juliusz Kozioł, Alicja Defort, Uwalnianie leku z nanocząstek magnetycznych otaczanych chitozanem, (poli)tlenkiem etylenu) i dekstranem, Na pograniczu chemii i biologii (red. H. Koroniak, J. Barciszewski), T. 34 .- Poznań : Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2015, s. 257 – 278
Weronika Worobiec, Beata Machnicka, Alicja Defort, Ewelina Gronczewska, Jacek J. Kozioł, Zastosowanie nanocząstek tlenku żelaza w immunodiagnostyce i terapii antynowotworowej, Na pograniczu chemii i biologii (red. H. Koroniak, J. Barciszewski), T. 36 .- Poznań : Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2016, s. 219 – 229
Literatura uzupełniająca
Hart H. Chemia organiczna. Krótki kurs. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2006
Żak I. Chemia medyczna. Wyd. Śląska Akademia Medyczna Katowice 2001
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 04-08-2017 09:57)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.