Przekazanie wiedzy z zakresu fizjologii człowieka w sposób zintegrowany z zachowaniem proporcji między niezbędną informacją o mechanizmach molekularnych, włączając w to współzależności między genami a czynnikami środowiskowymi warunkującymi ich ekspresję, a działaniem mechanizmów regulacji i adaptacji ogólnoustrojowych. Zwrócenie uwagi na aspekty kliniczne fizjologii poszczególnych układów i narządów, traktując fizjologię jako wstęp do nauki medycyny. Zapoznanie studenta z różnymi technikami badawczymi od najprostszych, jak np. identyfikacja grup krwi, ilość zużywanego tlenu, częstość skurczów serca, aktywność elektryczna pracy serca (EKG) do bardziej złożonych, jak badanie spiroergometryczne (CPET) czy badań ultrasonograficznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich praktycznego zastosowania.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu anatomii, biochemii i histologii.
Zakres tematyczny
I. Fizjologia komórki
Procesy komórkowe: transport do komórki, oddychanie komórkowe, odbiór i transmisja sygnałów, zjawiska ruchowe, fazy cyklu komórkowego
Śmierć komórek: apoptoza, autofagia, katastrofa mitotyczna, nekroza i starzenie
II. Metabolizm i jego regulacja
Uzyskiwanie energii z pożywienia i pojęcie energii swobodnej
Tempo metabolizmu: pomiar całkowitej energii, czynniki wpływające na wytwarzanie energii
Termoregulacja i odstępstwa w regulacji temperatury ciała, udar cieplny
III. Homeostaza i jej mechanizmy
Koncepcja stałości środowiska wewnętrznego organizmu
Rola układów i narządów w homeostazie
Koncepcja stresu - zaburzenie homeostazy
IV. Fizjologia krwi cz. I
Właściwości fizyczne i chemiczne krwi, krwinki czerwone
Erytropoeza, metabolizm żelaza i hemoliza
Grupy krwi
V. Fizjologia krwi cz. II
Krwinki białe, procesy zapalne, alergia
Płytki krwi i proces krzepnięcia krwi
VI.Układ limfatyczny
Teorie powstawania limfy
Węzły limfatyczne
Obrzęk chłonny
VII. Fizjologia wydzielania wewnętrznego cz. I
Układ hormonalny; integracja z układem nerwowym i immunologicznym
Biosynteza i uwalnianie hormonów, transport, receptory
Prozdrowotna aktywność fizyczna; wysiłek na receptę
XXVIII.Fizjologia starzenia
Zwykłe starzenie vs. chorobowe starzenie
Teorie i kierunki badan nad proce sem starzenia
Zmiany fizjologiczne po 65 roku życia
Starzenie się mózgu, układu krążenia, układu oddechowego
Sarkopenia – starzenie mięśni szkieletowych
Starzenie immunologiczne immune-aging
Metody kształcenia
Wykłady w liczbie i semestrze 30 godzin realizowane w III i 30 godzin w IV semestrze mają na celu podsumowanie szczegółowej wiedzy z fizjologii człowieka z naciskiem na zastosowanie w praktyce klinicznej. Metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, przykłady rozwiązywania problemów.
Ćwiczenia w liczbie i semestrze 60 godzin realizowane w III i 60 godzin w IV semestrze w pracowni fizjologicznej z wykorzystaniem odpowiedniej aparatury. Samodzielne przeprowadzanie doświadczeń i przygotowanie sprawozdania.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład – egzamin (po IV semestrze), przeprowadzony w formie pisemnej, zawiera 80 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych. Uzyskanie 50 pkt (50%) na 100 pkt. możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia laboratoryjne - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu laboratorium. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 50% uzyskanych punktów, test praktycznych umiejętności, przedstawienie wyników doświadczeń w formie sprawozdania. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Konturek SJ. Fizjologia człowieka; Podręcznik dla studentów medycyny. Wyd. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2013.
Literatura uzupełniająca
Traczyk WZ. Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. Wyd. Lekarskie PZWL 2015.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.