SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Humanizacja medycyny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Humanizacja medycyny
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-HM
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyjaśnienie idei humanizacji medycyny i holistycznego podejścia do leczenia oraz potrzeby tworzenia rozwiązań systemowych w ramach całego otoczenia osoby chorej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Współczesna medycyna wobec zagrożeń w utrzymaniu jej humanistycznej natury. Podmiotowość i jakość życia, jako czynnik humanizacji medycyny. Racjonalizacja i jej symptomy w medycynie. Dehumanizacja pacjenta, jako efekt uboczny kształcenia medycznego. Wpływ podmiotów zaangażowanych w system opieki (lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuci, psycholodzy) na jakość relacji lekarz - pacjent. Relacja lekarza z chorym człowiekiem, jako najważniejszy komponent procesu leczenia i integralna część sztuki lekarskiej.

Metody kształcenia

Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie w formie pisemnej (test).

Kolokwium pisemne/testowe jednokrotnego wyboru oraz opracowanie hipotetycznego projektu naukowego o charakterze ustalonym w ramach zajęć. Uzyskanie 50 pkt (50%) na 100 pkt. możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia przedmiotu. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Czykwin E., Wstyd, Kraków 2013
  2. Imieliński K. (red.), Humanistyczne aspekty medycyny, Warszawa 1997
  3. Imieliński K. (red.), Medycyna u progu XXI wieku, Warszawa 1994
  4. Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Kraków 2012
  5. Szczeklik A., Kore ,O chorych, chorobach i poszukiwaniu duszy medycyny, Kraków 2007
  6. Suchorzewka J., Olejniczak M. (red.), Humanizacja medycyny, Kraków 2011
  7. Brzeziński J., Cierpiałkowska L.(red.) Zdrowie i choroba. Problemy teorii, diagnozy i praktyki, Gdańsk 2008
  8.  Silverman J., Kurtz S.,  Draper J., Skills for Communicating with Patients, London 2013

Literatura uzupełniająca

  1. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
  2. Łuków P., Moralność medycyny. O sztuce dobrego życia i o sztuce leczenia, Warszawa 2012
  3. Rzecznik Praw Obywatelskich Równe traktowanie pacjentów – osoby nieheteroseksualne w opiece zdrowotnej, Warszawa 2014
  4. Szczeklik A., Katharsis. O uwodzicielskiej mocy nauki i sztuki, Kraków 2009
  5. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, Warszawa 2017

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 24-05-2017 15:24)