SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia lekarska |
Kod przedmiotu | 14.4-WL-LEK-PL |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą psychologiczną umożliwiającą rozumienie mechanizmów kierujących funkcjonowaniem człowieka , przedstawienie związanej z najważniejszymi zagadnieniami psychologii zdrowia, psychologii klinicznej i psychologii chorego somatycznie w kontekście procesów zdrowia i choroby, a także nabycie umiejętności rozpoznawania psychologicznych problemów pacjenta, nawiązywania z pacjentem empatycznego kontaktu, dostosowywania się do własnych predyspozycji psychicznych i ograniczeń emocjonalnych w wykonywaniu zawodu lekarza. Student zapoznaje się z zasadami prowadzenia rozmowy i wywiadu z pacjentem według kryteriów psychologicznych, a także korzystnego wpływania na stan psychiczny pacjenta, szczególnie pacjenta w stresie lub cierpiącego z powodu zaburzeń psychosomatycznych.
brak
Wykłady:
Podstawowe koncepcje psychologiczne a rozumienie zdrowia i choroby. Wybrane zagadnienia funkcjonowania psychicznego człowieka: procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne. Różnice indywidualne: temperament, osobowość, inteligencja a praktyka lekarska. Czynniki psychospołeczne a zdrowie: emocje, rola osobowości, czynniki sytuacyjne, wsparcie społeczne. Stres i radzenie sobie z sytuacjami trudnymi. Psychologia człowieka chorego somatycznie: reakcja pacjenta na chorobę, ból, śmierć. Specyfika kontaktu lekarz- pacjent: wyzwania i zagrożenia, efekt placebo, błędy jatrogenne. Psychologia zdrowia: psychologiczne aspekty promocji zdrowego stylu życia.
Ćwiczenia:
Komunikacja zawodowa jako umiejętność interpersonalna. Znaczenie relacji pacjent- lekarz dla przebiegu leczenia. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Zasady komunikowania się w relacji lekarz-pacjent Prowadzenie wywiadu. Przekazywanie informacji trudnych. Specyficzne sytuacje w komunikacji z pacjentem i jego rodziną: dziecko i jego opiekunowie, pacjent w podeszłym wieku, pacjent agresywny, pacjent chory onkologicznie, z zaburzeniami psychicznymi. Człowiek umierający: relacja lekarz-pacjent, reakcje psychiczne w obliczu śmierci, potrzeby osób umierających. Ćwiczenia praktyczne w zakresie zastosowania wiedzy i umiejętności psychologicznych do rozwiązywania problemów z praktyki medycznej.
Wykład klasyczny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, omówienie przypadku, analiza przypadku klinicznego, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna („burza mózgów”), film, pokaz czynności z objaśnieniem, instruktaż, ćwiczenia w parach i małych grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach, zaliczenie pisemnego kolokwium, aktywny udział w ćwiczeniach, praca pisemna lub inna, przygotowanie pracy zaliczeniowej
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 11-07-2017 12:51)