SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Propedeutyka pediatrii |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LEK-PPED |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem kształcenia jest zdobycie wiedzy i osiągnięcie praktycznych umiejętności w zakresie:
Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii i patomorfologii.
Wykłady:
Tematyka ćwiczeń:
1. Oddział Noworodkowy
- System „matka razem z dzieckiem” (rooming-in).
- Ocena stanu ogólnego noworodka: skala Apgar, pojęcie zamartwicy.
- Cechy morfologiczne i fizjologiczne, badanie i pielęgnacja noworodka donoszonego.
- Ocena morfologiczna i fizjologiczna wcześniaka: kryterium wcześniactwa, przyczyny wcześniactwa, odrębności morfologiczne i fizjologiczne noworodka urodzonego przedwcześnie, pielęgnacja wcześniaka.
- Ocena morfologiczna i fizjologiczna noworodka z zespołem hipotrofii wewnątrzmacicznej, etiologia wewnątrzmacicznego zahamowania wzrastania płodu.
- Adaptacja noworodka do życia pozamacicznego (stany przejściowe): żółtaczka fizjologiczna noworodków, pourodzeniowy spadek masy ciała, adaptacyjne zaburzenia krzepnięcia u noworodków, stolce przejściowe, rumień toksyczno-alergiczny.
- Seminarium: Rozwój dzieci. Badanie noworodków i niemowląt.
2. Oddział Niemowlęcy
- Wywiad w okresie niemowlęcym.
- Rozwój fizyczny niemowlęcia: dynamika przyrostów masy i długości ciała oraz obwodu głowy i klatki piersiowej, zmiany proporcji ciała w okresie niemowlęcym, rozwój narządu żucia i uzębienia: ząbkowanie, metody oceny rozwoju fizycznego (siatki centylowe, tabele norm, wskaźniki proporcji).
- Rozwój psychomotoryczny niemowlęcia: etapy rozwoju lokomocji i kontroli postawy ciała, rozwój procesów poznawczych i koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwój kontaktów społecznych, etapy rozwoju percepcji mowy i wokalizacji niemowląt, emocjonalnej więzi z matką dla prawidłowego rozwoju osobowości dziecka, metody oceny rozwoju psychomotorycznego.
- Żywienie noworodków i niemowląt: karmienie naturalne, rodzaje mieszanek odżywczych, schemat sztucznego żywienia niemowląt.
- Badanie przedmiotowe niemowlęcia, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
- Seminarium: Żywienie dzieci.
3. Oddział Niemowlęcy
- Terminy i zakres powszechnych, profilaktycznych badań lekarskich u noworodków, niemowląt i dzieci do lat 2.
- Profilaktyka chorób zakaźnych: szczepienia ochronne.
- Badanie podmiotowe i przedmiotowe niemowląt, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
- Seminarium: Niedokrwistości wieku niemowlęcego. Profilaktyka niedoboru wit. D3.
4. Oddział Dzieci Starszych
- Rozwój fizyczny dziecka w okresie poniemowlęcym: dynamika przyrostów masy i wysokości ciała, zmiany proporcji ciała, dymorfizm płciowy, rozwój uzębienia.
- Rozwój psychiczny dziecka w okresie poniemowlęcym: doskonalenie ruchów postawno-lokomocyjnych i narzędziowych (praksji), rozwój kontaktów społecznych, rozwój mowy, ocena psychologiczna zdolności intelektualnych (iloraz inteligencji), lateralizacja.
- Badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
- Seminarium: Otyłość u dzieci. Profilaktyka wad zgryzu oraz próchnicy.
5. Oddział Dzieci Starszych
- Zasady żywienia dzieci starszych.
- Badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
- Seminarium: Zaburzenia wzrastania u dzieci.
6. Przychodnia
- Zasady funkcjonowania poradni dziecięcych/POZ.
- Badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
- Realizacja programu szczepień ochronnych.
- Badania bilansowe.
- Współpraca pomiędzy POZ a poradniami specjalistycznymi. Dyspanseryzacja i pojęcie czynnego poradnictwa lekarskiego.
– Seminarium: Zakażenia układu moczowego u dzieci.
Program nauczania propedeutyki pediatrii realizowany jest w semestrze zimowym w ramach 15 wykładów (po 2 godziny lekcyjne) w formie prezentacji multimedialnych oraz 6 ćwiczeń praktycznych (po 5 godzin lekcyjnych).
Zajęcia praktyczne, ćwiczeniowe odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziale Dziecięcym, Oddziale Noworodkowym Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Zielonej Górze oraz Przychodni Lekarza Rodzinnego/Poradni Dziecięcej w Zielonej Górze.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Do zaliczenia wymagane są: obecność na wykładach i ćwiczeniach, zaliczenie części praktycznej z badania przedmiotowego dziecka (w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych w Oddziale Pediatrii) oraz zdanie kolokwium końcowego (sprawdzian testowy z tematyki wykładów i ćwiczeń). Zaliczenie ćwiczeń (obecność na wykładach oraz ćwiczeniach oraz zaliczenie części praktycznej) jest warunkiem koniecznym do przystąpienia do końcowego zaliczenia testowego.
Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1-2 ćwiczeniach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 2 zajęć ćwiczeniowych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie lub braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć. Dwa spóźnienia są traktowane jak jedna nieobecność.
Test końcowy-zaliczeniowy obejmuje 40 pytań (20 z zagadnień poruszonych na wykładach oraz 20 z tematyki ćwiczeń). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi. Student otrzymuje oddzielnie ocenę z wykładów oraz ćwiczeń (dla każdej części obowiązuje próg 60%). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna obu w/w ocen.
W przypadku nie zaliczenia testu końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego lub ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 26-09-2019 17:21)