SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Propedeutyka pediatrii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Propedeutyka pediatrii
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-PPED
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Marcin Zaniew
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kształcenia jest zdobycie wiedzy i osiągnięcie praktycznych umiejętności w zakresie:

  • badania podmiotowego i przedmiotowego dzieci w różnym wieku,
  • prowadzenie dokumentacji medycznej,
  • fizjologii rozwoju fizycznego i psychomotorycznego dziecka oraz metod jego oceny,
  • korzystania z siatek centylowych, tabel norm,
  • oceny krytycznych parametrów życiowych u dzieci; zasad i narzędzi służących do ich monitorowania,
  • profilaktyki w pediatrii: szczepienia, profilaktyka chorób niedoborowych (krzywica, anemia z niedoboru żelaza i kwasu foliowego), profilaktyka próchnicy i wad zgryzu, profilaktyka chorób cywilizacyjnych,
  • żywienia dzieci w różnym wieku,
  • szczepień ochronnych,
  • zasad przeprowadzania powszechnych przesiewowych badań lekarskich w populacji dziecięcej,
  • zasad funkcjonowania Przychodni POZ dla dzieci,
  • znajomości zasad podstawowych metod diagnostycznych w pediatrii,
  • znajomości symptomatologii chorób wieku dziecięcego,
  • znajomość najczęstszych schorzeń wieku dziecięcego.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii i patomorfologii.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Symptomatologia chorób układu krążenia u dzieci.
  2. Podstawowe metody diagnostyki kardiologicznej u dzieci.
  3. Symptomatologia chorób układu moczowego u dzieci.
  4. Nietrzymanie moczu u dzieci.
  5. Nadciśnienie tętnicze u dzieci – metody pomiaru, normy ciśnienia, przyczyny oraz diagnostyka.
  6. Symptomatologia chorób układu oddechowego u dzieci.
  7. Choroby alergiczne u dzieci.
  8. Symptomatologia zaburzeń endokrynologicznych u dzieci.
  9. Cukrzyca u dzieci.
  10. Układu krwiotwórczy  u dzieci. 
  11. Symptomatologia  zaburzeń hematologicznych.
  12. Epidemiologia i symptomatologia chorób nowotworowych u dzieci.
  13. Dojrzewanie układu immunologicznego dziecka.
  14. Szczepienia ochronne.
  15. Zaburzenia  odporności  u dzieci.
  16. Symptomatologia chorób przewodu pokarmowego u dzieci.
  17. Bóle brzucha – przyczyny, diagnostyka.
  18. Biegunki u dzieci.
  19. Alergia pokarmowa.
  20. Wprowadzenie do neonatologii.

 

 

Tematyka ćwiczeń:

1. Oddział Noworodkowy

- System „matka razem z dzieckiem” (rooming-in).

- Ocena stanu ogólnego noworodka: skala Apgar, pojęcie zamartwicy.

- Cechy morfologiczne i fizjologiczne, badanie i pielęgnacja noworodka donoszonego.

- Ocena morfologiczna i fizjologiczna wcześniaka: kryterium wcześniactwa, przyczyny wcześniactwa, odrębności morfologiczne i fizjologiczne noworodka urodzonego przedwcześnie, pielęgnacja wcześniaka.

- Ocena morfologiczna i fizjologiczna noworodka z zespołem hipotrofii wewnątrzmacicznej, etiologia wewnątrzmacicznego zahamowania wzrastania płodu.

- Adaptacja noworodka do życia pozamacicznego (stany przejściowe): żółtaczka fizjologiczna noworodków, pourodzeniowy spadek masy ciała, adaptacyjne zaburzenia krzepnięcia u noworodków, stolce przejściowe, rumień toksyczno-alergiczny.

- Seminarium: Rozwój dzieci. Badanie noworodków i niemowląt.

 

2. Oddział Niemowlęcy

- Wywiad w okresie niemowlęcym.

- Rozwój fizyczny niemowlęcia: dynamika przyrostów masy i długości ciała oraz obwodu głowy i klatki piersiowej, zmiany proporcji ciała w okresie niemowlęcym, rozwój narządu żucia i uzębienia: ząbkowanie, metody oceny rozwoju fizycznego (siatki centylowe, tabele norm, wskaźniki proporcji).

- Rozwój psychomotoryczny niemowlęcia: etapy rozwoju lokomocji i kontroli postawy ciała, rozwój procesów poznawczych i koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwój kontaktów społecznych, etapy rozwoju percepcji mowy i wokalizacji niemowląt, emocjonalnej więzi z matką dla prawidłowego rozwoju osobowości dziecka, metody oceny rozwoju psychomotorycznego.

- Żywienie noworodków i niemowląt: karmienie naturalne, rodzaje mieszanek odżywczych, schemat sztucznego żywienia niemowląt.

- Badanie przedmiotowe niemowlęcia, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.

- Seminarium: Żywienie dzieci.

 

3. Oddział Niemowlęcy

- Terminy i zakres powszechnych, profilaktycznych badań lekarskich u noworodków, niemowląt i dzieci do lat 2.

- Profilaktyka chorób zakaźnych: szczepienia ochronne.

- Badanie podmiotowe i przedmiotowe niemowląt, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.

- Seminarium: Niedokrwistości wieku niemowlęcego. Profilaktyka niedoboru wit. D3.

 

4. Oddział Dzieci Starszych

- Rozwój fizyczny dziecka w okresie poniemowlęcym: dynamika przyrostów masy i wysokości ciała, zmiany proporcji ciała, dymorfizm płciowy, rozwój uzębienia.

- Rozwój psychiczny dziecka w okresie poniemowlęcym: doskonalenie ruchów postawno-lokomocyjnych i narzędziowych (praksji), rozwój kontaktów społecznych, rozwój mowy, ocena psychologiczna zdolności intelektualnych (iloraz inteligencji), lateralizacja.

- Badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.

- Seminarium: Otyłość u dzieci. Profilaktyka wad zgryzu oraz próchnicy.

 

5. Oddział Dzieci Starszych

- Zasady żywienia dzieci starszych.

- Badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.

- Seminarium: Zaburzenia wzrastania u dzieci.

 

6. Przychodnia

- Zasady funkcjonowania poradni dziecięcych/POZ.

- Badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, postawienie wstępnego rozpoznania i jego weryfikacja, planowanie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.

- Realizacja programu szczepień ochronnych.

- Badania bilansowe.

- Współpraca pomiędzy POZ a poradniami specjalistycznymi. Dyspanseryzacja i pojęcie czynnego poradnictwa lekarskiego.

– Seminarium: Zakażenia układu moczowego u dzieci.

Metody kształcenia

Program nauczania propedeutyki pediatrii realizowany jest w semestrze zimowym w ramach 15 wykładów (po 2 godziny lekcyjne) w formie prezentacji multimedialnych oraz 6 ćwiczeń praktycznych (po 5 godzin lekcyjnych).

Zajęcia praktyczne, ćwiczeniowe odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziale Dziecięcym, Oddziale Noworodkowym Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Zielonej Górze oraz Przychodni Lekarza Rodzinnego/Poradni Dziecięcej w Zielonej Górze.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Do zaliczenia wymagane są: obecność na wykładach i ćwiczeniach, zaliczenie części praktycznej z badania przedmiotowego dziecka (w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych w Oddziale Pediatrii) oraz zdanie kolokwium końcowego (sprawdzian testowy z tematyki wykładów i ćwiczeń). Zaliczenie ćwiczeń (obecność na wykładach oraz ćwiczeniach oraz zaliczenie części praktycznej) jest warunkiem koniecznym do przystąpienia do końcowego zaliczenia testowego.

Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1-2 ćwiczeniach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 2 zajęć ćwiczeniowych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie lub braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć. Dwa spóźnienia są traktowane jak jedna nieobecność.

Test końcowy-zaliczeniowy obejmuje 40 pytań (20 z zagadnień poruszonych na wykładach oraz 20 z tematyki ćwiczeń). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi. Student otrzymuje oddzielnie ocenę z wykładów oraz ćwiczeń (dla każdej części obowiązuje próg 60%). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna obu w/w ocen.

W przypadku nie zaliczenia testu końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego lub ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Krawczyński M.: Propedeutyka Pediatrii. PZWL 2009.
  2. Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL 2010.
  3. Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Kawalec W., Grenda R., Ziółkowska H. (red.) Pediatria. Wyd. Lek. PZWL, 2013.
  2. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 26-09-2019 17:21)