SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Medycyna ratunkowa |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LEK-MRA |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć z medycyny ratunkowej dla studentów IV roku jest zapoznanie ich z zasadami postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w przypadku pacjentów w stanach zagrożenia zdrowia i życia znajdujących się w szpitalnym oddziale ratunkowym.
1. Przypomnienie i doskonalenie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych u dorosłych i dzieci.
2. Zapoznanie studenta z zasadami prowadzenia resuscytacji krążeniowo – oddechowej na poziomie podstawowym i zaawansowanym zgodnie z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi dorosłych i dzieci.
3. Zapoznanie studenta z najczęstszymi przyczynami zatrzymania krążenia u dorosłych i dzieci.
4. Zapoznanie studenta ze specyfiką czynności resuscytacyjnych prowadzonych w środowisku przedszpitalnym oraz w warunkach SORu.
5. Zapoznanie studenta z zasadami postępowania w przypadku urazowych przyczyn zatrzymania krążenia.
6. Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami postepowania z pacjentem we wstrząsie.
7. Zapoznanie studenta z farmakoterapią stanów nagłych urazowych i nieurazowych.
8. Zapoznanie studenta z protokołem badania pacjenta po urazie zgodnym z wytycznymi ITLS.
9. Zapoznanie studenta z zasadami postępowania w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym z pacjentem po urazach głowy, kręgosłupa, klatki piersiowej, brzucha i kończyn.
10. Zapoznanie pacjenta z zasadami organizacji zadaniowych zespołów terapeutycznych działających w szpitalnym oddziale ratunkowym: urazowym, resuscytacyjnym, udarowym.
11. Wprowadzenie studenta w podstawowe zasady zarządzania i komunikacji w zespołach terapeutycznych.
12. Zapoznanie studenta z zasadami obsługi podstawowych urządzeń medycznych używanych przez zadaniowe zespoły terapeutyczne w oddziale ratunkowym: defibrylator, urządzenie do mechanicznej kompresji klatki piersiowej, respirator.
Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii, propedeutyki chorób wewnętrznych, propedeutyki pediatrii, diagnostyki laboratoryjnej, farmakologii.
Ćwiczenia odbywają się w grupach 5-osobowych w oddziale ratunkowym oraz w pracowni fantomowej z ukierunkowaniem na praktyczną naukę postępowania w stanach nagłych i zabezpieczenia funkcji życiowych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Praktyczne efekty uczenia się są sprawdzane poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.
Zaliczenie przedmiotu następuje po spełnieniu przez studenta następujących warunków:
1. Obecności na wykładach i ćwiczeniach. Dopuszczalna jest nieobecność na jednym wykładzie i jednych ćwiczeniach.
2. Uzyskania zaliczenia teorii na ćwiczeniach praktycznych. Zaliczenie następuje po pozytywnym zaliczeniu sprawdzianu pisemnego. Student pisze sprawdzian w postaci testu..
3. Warunkiem zaliczenia testu na ćwiczeniach jest uzyskanie z testu minimum 12 (60%) pozytywnych odpowiedzi:
a. ocena bardzo dobra - 20 -18 pkt.
b. ocena dobra – 17- 15 pkt.
c. ocena dostateczna – 14 - 12 pkt.
d. ocena niedostateczna - 11 pkt. i poniżej
Zaliczenie wszystkich sprawdzianów testowych jest warunkiem dopuszczenia do testu końcowego.
4. Średnia ocen ze sprawdzianów stanowi 40% oceny końcowej, wynik testu końcowego to 40% oceny końcowej, a pozostałe 20% to ocena ciągła studenta w trakcie ćwiczeń.
5. Warunkiem zaliczenia testu końcowego jest uzyskanie z testu minimum 22 (70%) pozytywnych odpowiedzi:
a. ocena bardzo dobra - 30 - 28 pkt.
b. ocena dobra – 27- 25 pkt.
c. ocena dostateczna – 24 - 22 pkt.
d. ocena niedostateczna - 21 pkt. i poniżej
W przypadku nieobecności na zajęciach lub/i niezaliczenia przedmiotu na ćwiczeniach czy seminariach, odrobienie przedmiotu Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Wytyczne resuscytacji 2015 Europejskiej Rady Resuscytacji.
2. Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne i wybrane stany nagłe J. Gucwa, M.Ostrowski Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2018
3. Postępowanie w obrażeniach ciała w praktyce SOR. Guła P, Machała W. (red.). Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2016
4. Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych Sosada K. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2016, wyd.1
5. Ostre stany zagrożenia życia w obrażeniach ciała Sosada K. Żurawiński W. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018, wyd.1
1. ITLS 2017 (International Trauma Life Support) - Ratownictwo przedszpitalne w urazach.
2. Medycyna ratunkowa NMS, Plantz Scott H., E.John Wipfler, Wrocław, 2, 2019
3. Medycyna ratunkowa. Nagłe zagrożenia zdrowotne pochodzenia wewnętrznego.Red. J. Jakubaszko Wyd.Górnicki, 2015
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-10-2020 14:01)