SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Medycyna ratunkowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Medycyna ratunkowa
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-MRA
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Sybilla Brzozowska-Mańkowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć z medycyny ratunkowej dla studentów IV roku  jest zapoznanie ich z zasadami postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w przypadku pacjentów w stanach zagrożenia zdrowia i życia znajdujących się w szpitalnym oddziale ratunkowym.

1.     Przypomnienie i doskonalenie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych u dorosłych i dzieci.

2.     Zapoznanie studenta z zasadami prowadzenia resuscytacji krążeniowo – oddechowej na poziomie podstawowym i zaawansowanym zgodnie z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi dorosłych i dzieci.

3.     Zapoznanie studenta z najczęstszymi przyczynami zatrzymania krążenia u dorosłych i dzieci.

4.     Zapoznanie studenta ze specyfiką czynności resuscytacyjnych prowadzonych w środowisku przedszpitalnym oraz w warunkach SORu.

5.     Zapoznanie studenta z zasadami postępowania w przypadku urazowych przyczyn zatrzymania krążenia.

6.     Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami postepowania z pacjentem we wstrząsie.

7.     Zapoznanie studenta z farmakoterapią stanów nagłych urazowych i nieurazowych.

8.     Zapoznanie studenta z protokołem badania pacjenta po urazie zgodnym z wytycznymi ITLS.

9.     Zapoznanie studenta z zasadami postępowania w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym z pacjentem po urazach głowy, kręgosłupa, klatki piersiowej, brzucha i kończyn.

10.  Zapoznanie pacjenta z zasadami organizacji zadaniowych zespołów terapeutycznych działających w szpitalnym oddziale ratunkowym: urazowym, resuscytacyjnym, udarowym.

11.  Wprowadzenie studenta w podstawowe zasady zarządzania i komunikacji w zespołach terapeutycznych.

12.  Zapoznanie studenta z zasadami obsługi podstawowych urządzeń medycznych używanych przez zadaniowe zespoły terapeutyczne w oddziale ratunkowym: defibrylator, urządzenie do mechanicznej kompresji klatki piersiowej, respirator.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii, propedeutyki chorób wewnętrznych, propedeutyki pediatrii, diagnostyki laboratoryjnej, farmakologii.

Zakres tematyczny

  1. Nagłe zagrożenia życia pochodzenia oddechowego, ostra niewydolność oddechowa – patofizjologia, rozpoznanie, postępowanie.
  2. Przyrządowe i bezprzyrządowe metody udrażniania dróg oddechowych.
  3. Nagłe zagrożenia życia pochodzenia sercowo-naczyniowego – patofizjologia, rozpoznanie, postępowanie w ramach pomocy doraźnej i w warunkach Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.
  4. Zagrażające życiu zaburzenia rytmu serca.
  5. Resuscytacja krążeniowo – oddechowa – definicje, epidemiologia, standardy postępowania podstawowego i zaawansowanego według Europejskiej Rady Resuscytacji oraz Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego.
  6. Resuscytacja noworodków, niemowląt i dzieci – zaawansowane techniki resuscytacji.
  7. Farmakoterapia nagłych zagrożeń pochodzenia sercowo-naczyniowego.
  8. Wstrząs – rodzaje, postępowanie. Rozpoznanie wstrząsu na miejscu zdarzenia – przyczyny, objawy, metody zapobiegania.
  9. Uraz wielonarządowy – przyczyny, reakcje systemowe organizmu, zasady postępowania we wstępnej fazie leczenia.
  10. Urazy klatki piersiowej - rozpoznanie, postępowanie na miejscu zdarzenia oraz w szpitalnym oddziale ratunkowym.
  11. Urazy jamy brzusznej – rozpoznanie, postępowanie ratunkowe.
  12. Obrażenia układu kostno – stawowego – zasady postępowania.
  13. Ostre urazy czaszkowo-mózgowe, stany śpiączkowe, drgawkowe, rozpoznawanie nadciśnienia wewnątrzczaszkowego. Podstawy transplantologii – dawca narządów w medycynie ratunkowej.
  14. Analgosedacja w medycynie ratunkowej.
  15. Zatrucia – postępowanie przedszpitalne i wewnątrzszpitalne, zasady kierowania chorych do oddziałów toksykologicznych.
  16. Badanie podmiotowe i przedmiotowe chorego.
  17. Przyrządowe i bezprzyrządowe udrażnianie dróg oddechowych – (intubacja dotchawicza, maska krtaniowa, konikopunkcja, konikotomia), zasady tlenoterapii chorych w stanie zagrożenia życia. Problemy wczesnej intubacji ustno-tchawiczej (RSI, ocena wskazań do intubacji ustno-tchawiczej).
  18. Metody wentylacji zastępczej w warunkach karetki i SOR – respiratory transportowe. Podstawowe tryby wentylacji przy użyciu respiratora.
  19. Sposoby prowadzenia masażu pośredniego serca – ćwiczenia na fantomie.
  20. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa – BLS, ALS.
  21. Zaburzenia rytmu serca zagrażające życiu – samodzielne rozpoznawanie, postępowanie.
  22. Wczesna diagnostyka i terapia zawału mięśnia sercowego (telemetria w medycynie ratunkowej).
  23. Stosowanie różnych metod elektroterapii (AED, defibrylacja manualna, kardiowersja, przezskórna stymulacja zewnętrzna.
  24. Nauka badania chorego będącego ofiarą urazu (BTLS i ATLS). Skale urazowe stosowane w medycynie ratunkowej - ocena chorego według tych skal.
  25. Badanie dziecka po urazie.
  26. Postępowanie z ciężarną po urazie.
  27. Zasady kaniulacji żył obwodowych i centralnych – ćwiczenia na fantomie.
  28. Czynności ratunkowe w urazach wymagające natychmiastowej interwencji terapeutycznej – odbarczenie odmy prężnej, zaopatrzenie cepowatej klatki piersiowej, zaopatrzenie odmy otwartej, odbarczenie tamponady osierdzia.
  29. Zaopatrywanie ran i krwotoków zewnętrznych.
  30. Postępowanie z chorymi z ostrymi urazami czaszkowo mózgowymi.
  31. Diagnostyka chorych urazowych w SOR – priorytety.
  32. Zasady leczenia wstrząsu – płynoterapia, leczenie preparatami krwi.
  33. Unieruchamianie chorych urazowych – zasada jednych noszy, materace próżniowe, kamizelka KED, szyny wyciągowe.
  34. Karty segregacji chorego, zasady przyznawania priorytetów (oznaczenie kolorami).
  35. Prowadzenie dokumentacji medycznej -  karty obserwacji chorego.

Metody kształcenia

Ćwiczenia odbywają się w grupach 5-osobowych w oddziale ratunkowym oraz w pracowni fantomowej z ukierunkowaniem na praktyczną naukę postępowania w stanach nagłych i zabezpieczenia funkcji życiowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praktyczne efekty uczenia się są sprawdzane poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.

Zaliczenie przedmiotu następuje po spełnieniu przez studenta następujących warunków:

1.     Obecności na wykładach i ćwiczeniach. Dopuszczalna jest nieobecność na jednym wykładzie i jednych ćwiczeniach.

2.     Uzyskania zaliczenia teorii na ćwiczeniach praktycznych. Zaliczenie następuje po pozytywnym zaliczeniu sprawdzianu pisemnego. Student pisze sprawdzian w postaci testu..

3.     Warunkiem zaliczenia testu na ćwiczeniach jest uzyskanie z testu minimum 12 (60%) pozytywnych odpowiedzi:

a. ocena bardzo dobra - 20 -18 pkt.

b. ocena dobra – 17- 15 pkt.

c. ocena dostateczna – 14 - 12 pkt.   

d. ocena niedostateczna - 11 pkt. i poniżej 

Zaliczenie wszystkich sprawdzianów testowych jest warunkiem dopuszczenia do testu końcowego.

4.     Średnia ocen ze sprawdzianów stanowi 40% oceny końcowej, wynik testu końcowego to 40% oceny końcowej, a pozostałe 20% to ocena ciągła studenta w trakcie ćwiczeń.

5.     Warunkiem zaliczenia testu końcowego jest uzyskanie z testu minimum 22 (70%) pozytywnych odpowiedzi:

a. ocena bardzo dobra - 30 - 28 pkt.

b. ocena dobra – 27- 25 pkt.

c. ocena dostateczna – 24 - 22 pkt.   

d. ocena niedostateczna - 21 pkt. i poniżej

W przypadku nieobecności na zajęciach lub/i niezaliczenia przedmiotu na ćwiczeniach czy seminariach, odrobienie przedmiotu Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia. 

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1.  Wytyczne resuscytacji 2015 Europejskiej Rady Resuscytacji.

2.  Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne i wybrane stany nagłe J. Gucwa, M.Ostrowski Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2018

3.  Postępowanie w obrażeniach ciała w praktyce SOR. Guła P, Machała W. (red.). Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2016

4.  Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych Sosada K. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2016, wyd.1

5.   Ostre stany zagrożenia życia w obrażeniach ciała Sosada K. Żurawiński W. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018, wyd.1

 

Literatura uzupełniająca

1. ITLS 2017 (International Trauma Life Support) - Ratownictwo przedszpitalne w urazach.

2. Medycyna ratunkowa NMS, Plantz Scott H., E.John Wipfler, Wrocław, 2, 2019

3. Medycyna ratunkowa. Nagłe zagrożenia zdrowotne pochodzenia wewnętrznego.Red. J. Jakubaszko Wyd.Górnicki, 2015

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-10-2020 14:01)