SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pediatria - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pediatria
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-PED
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Egzamin
Ćwiczenia 60 4 60 4 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kształcenia z pediatrii jest:

- doskonalenie już nabytych umiejętności praktycznych w zakresie przeprowadzania wywiadu oraz badania przedmiotowego dzieci od okresu noworodkowego do 18 r.ż.,

- poszerzenie wiedzy na temat chorób wieku dziecięcego oraz poznanie nowych schorzeń dla tego okresu,

- nabycie umiejętności przeprowadzania diagnostyki różnicowej,

- poznanie metod diagnostycznych w pediatrii,

- teoretyczne i praktyczne poznanie procedur diagnostycznych wykonywanych u dzieci,

- poznanie zasad postępowania w nagłych stanach w pediatrii,

- znajomość epidemiologii, symptomatologii, diagnostyki, leczenia oraz rokowania w najczęstszych chorobach wieku dziecięcego.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii, patomorfologii.

Zakres tematyczny

  1. Zaburzenia metaboliczne.
  2. Testy przesiewowe.
  3. Infekcje miejscowe i uogólnione.
  4. Neuroinfekcje u dzieci.
  5. Niskorosłość.
  6. Zaburzenia dojrzewania i pokwitania.
  7. Gorączka.
  8. Urazy.
  9. Zatrucia.
  10. Ostre stany w pediatrii.
  11. Choroby genetycznie uwarunkowane.
  12. Choroby nowotworowe.
  13. Zespół nerczycowy.
  14. Ostra niewydolność nerek.
  15. Nadciśnienie tętnicze.
  16. Niedokrwistość.
  17. Zaburzenia hematologiczne w pediatrii.
  18. Mukowiscydoza.
  19. Alergie.
  20. Astma oskrzelowa.
  21. Choroby przewodu pokarmowego.
  22. Choroby tkanki łącznej u dzieci.
  23. Kardiologia dziecięca.

Metody kształcenia

Program nauczania realizowany jest w ramach wykładów (w formie prezentacji multimedialnych) oraz ćwiczeń praktycznych. Zajęcia praktyczne, ćwiczeniowe odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziałach/pododdziałach pediatrycznych Uniwersyteckiego Szpitala w Zielonej Górze oraz przychodni Lekarza Rodzinnego/specjalistycznych, przyszpitalnych poradniach dziecięcych.

Studenci będą mieli możliwość uczestniczenia w ostrych i planowych przyjęciach w pediatrycznej Izbie Przyjęć. Ponadto studenci będą zaznajomieni oraz obecni podczas procedur/badań wykonywanych u dzieci w ramach pobytu w oddziałach (m.in. badania USG, badania echokardiograficznego, RTG, TK, MR, biopsji nerki, szpiku, nakłucia lędźwiowego, zakładania zgłębnika żołądkowego, cewnikowania pęcherza moczowego, inhalacji i tlenoterapii, badań czynnościowych przewodu pokarmowego, żywienia dojelitowego i pozajelitowego, całodobowego pomiaru ciśnienia tętniczego krwi).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Do zaliczenia wymagane są obecności na wszystkich formach zajęć (wykładach i ćwiczeniach).

Zaliczenie części praktycznej zajęć odbywa się w ostatnim dniu zajęć w oddziale i obejmuje sprawdzenie nabycia praktycznych efektów kształcenia.

Zaliczenie wykładów (egzamin) odbywa się poprzez zdanie testu. Test zaliczeniowy obejmuje 60 pytań (jedno- i wielokrotnego wyboru). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć (średnia z 3 ocen). Jednakże z każdej części student musi uzyskać co najmniej ocenę dostateczną. W przypadku nie zaliczenia jakiejkolwiek części, student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia (testowego lub ustnego) po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.

Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. Usprawiedliwienie - odpowiedni dokument poświadczający chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy - należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 3 dni roboczych od zdarzenia. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.

W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1-2 ćwiczeniach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 2 zajęć klinicznych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć. Dwa spóźnienia są traktowane jak jedna nieobecność.

Uzyskane punkty z zaliczenia testowego są przeliczane na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

 

Sposób wyliczania oceny końcowej:

Średnia 2,75-3,24 = ocena 3,0

Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5

Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0

Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5

Średnia 4,75-5 = ocena 5

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1.     Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2014 (wyd. 2).

2.     Kulus M., Grenda R., Kawalec W. (red.) Pediatria. PZWL, 2018 (wyd. 2).

Literatura uzupełniająca

1. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-09-2022 22:45)