SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Medycyna rodzinna |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LEK-MR |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
C1- poznanie specyfiki pracy lekarza rodzinnego, jego roli w systemie opieki zdrowotnej, odrębności medycyny rodzinnej jako dyscypliny naukowej i klinicznej.
C2. Opanowanie umiejętności zbierania i interpretacji wywiadu lekarskiego u dziecka i pacjenta dorosłego w warunkach praktyki lekarza rodzinnego
C3. opanowanie umiejętności oceny stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości dziecka i pacjenta ze zwróceniem rozpoznanie stanów zagrażających życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej w warunkach praktyki lekarza rodzinnego
C4. Planowanie procesu diagnostycznego i interpretacja wyników badań laboratoryjnych, diagnostyki obrazowej i EKG w podstawowych jednostkach chorobowych najczęściej spotykanych w praktyce lekarza rodzinnego
C5 Planowanie postępowania terapeutycznego w oparciu o obowiązujące standardy postępowania i indywidualizacja terapii wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej
C5. Profilaktyka chorób, uzależnień, promocja zdrowia ze szczególnym naciskiem na wczesne wykrywanie chorób nowotworowych
C6 Zastosowanie etycznych, społecznych i prawnych uwarunkowań wykonywania zawodu lekarza oraz zasad promocji zdrowia, w oparciu o dowody naukowe i filozofię humanizacji medycy
Znajomość i umiejętność łącznego wykorzystania w procesie diagnostyki i leczenia wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych zdobytych w czasie dotychczasowego toku studiów, zarówno w zakresie nauk podstawowych i przedmiotów przedklinicznych jak i przedmiotów klinicznych.
1. Rola lekarza rodzinnego w systemie ochrony zdrowia
2. Postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w najczęstszych schorzeniach, dotyczących układów: sercowo-naczyniowego, oddechowego, przewodu pokarmowego, układu moczowego i rozrodczego, hematologii, reumatologii, schorzeń skóry i tkanki podskórnej i schorzeń alergicznych występujących w praktyce lekarza rodzinnego z uwzględnieniem specyfiki w poszczególnych grupach wiekowych.
3. Umiejętność zaplanowania procesu diagnostycznego (badania laboratoryjne, diagnostyka obrazowa, konsultacje specjalistyczne) z uwzględnieniem specyfiki w praktyce lekarza rodzinnego. Interpretacja wyników badań dodatkowych i identyfikacja przyczyny odchyleń od normy;
4. Znajomość zasad żywienia dzieci zdrowych i chorych, w tym karmienia naturalnego, prowadzenia bilansu zdrowia dziecka, szczepień ochronnych (wskazania, przeciwskazania, kalendarz szczepień, powikłania, kwalifikacja do szczepień).
5. Komunikacja z pacjentem i jego bliskimi, konsultacje lekarskie, specyfika procesu diagnostycznego w praktyce lekarza rodzinnego
6. Profilaktyka i wczesne wykrywanie chorób cywilizacyjnych i nowotworowych
7. Patologia rodzinna i środowiskowa, przemoc w rodzinie
8. Rozpoznawanie i terapia uzależnień w praktyce lekarza rodzinnego
9. Opieka nad przewlekle chorym
10. Zasady całościowej oceny geriatrycznej i opieki interdyscyplinarnej w odniesieniu do pacjenta w podeszłym wieku
11. Opieka nad pacjentem z niepełnosprawnością i inwalidztwem z uwzględnieniem roli rehabilitacji medycznej
12. Medycyna paliatywna w praktyce lekarza rodzinnego z uwzględnieniem opieki nad pacjentem w stanie terminalnym
13. Prowadzenie dokumentacji medycznej
Ćwiczenia prowadzone w grupach 5-osobowych w gabinetach lekarza rodzinnego, uczestnictwo w codziennej pracy lekarza. Wykłady w formie prezentacji multimedialnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wiedza i umiejętności praktyczne studenta będą weryfikowane w formie zaliczeń wstępnych, obserwacji pracy studenta, oceny przygotowania do zajęć, oceny aktywności w czasie zajęć, opisów przypadku, zaliczeń cząstkowych i zaliczenia końcowego.
Przygotowanie do ćwiczeń weryfikowane jest w formie ustnej lub pisemnej. Opanowanie poszczególnych partii materiału weryfikowane jest w formie sprawdzianów opisowych i/lub testowych (pytanie jednokrotnego i wielokrotnego wyboru) po zakończeniu danego bloku tematycznego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń i sprawdzianów wiedzy oraz obecność na wykładach. W uzasadnionych przypadkach 1 lub 2 usprawiedliwionych nieobecności zajęć student ma możliwość odrobienia tych zajęć z inną grupą po uzyskaniu zgody prowadzącego zajęcia i/lub sprawdzianu ustnego wiedzy obejmującej dane zajęcia.
Zaliczenie końcowe składa się z części teoretycznej (test).
Ocena końcowa jest oceną uzyskaną przez studenta z części teoretycznej zaliczenia końcowego. Zaliczenie części teoretycznej będzie przeprowadzone w formie egzaminu testowego złożonego ze 100 pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru (1pytanie - 1 punkt). Czas trwania egzaminu - 100 minut (1 pytanie - 1 minuta). Próg zaliczenia części teoretycznej wynosi 65% (minimalna liczba punktów do zaliczenia - 65 ).
Punktacja - oceny:
< 65>
65-71 pkt. - 3,0
72-78 pkt. - 3,5
79-85 pkt. - 4,0
86-92 pkt. - 4,5
93-100 pkt. - 5,0
W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej student jest uprawniony do jej poprawienia do końca roku akademickiego, w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą zajęcia lub upoważnioną przez kierownika jednostki dydaktycznej.
Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-09-2021 14:48)