SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pediatria - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pediatria
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-PE
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 12
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 50 3,33 50 3,33 Egzamin

Cel przedmiotu

- Student powinien doskonalić umiejętności z zakresu: badania podmiotowego i przedmiotowego dziecka chorego oraz ugruntować wiedzę z zakresu epidemiologii schorzeń wieku dziecięcego, odrębności morfologiczno-fizjologicznych w zakresie układów i narządów, żywienia, immunoprofilaktyki, rozwoju  dziecka, przyczyn, objawów, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego we wszelkich chorobach wieku dziecięcego.

- Student powinien umieć: przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe, zaplanować konsultacje specjalistyczne, ustalić diagnozę i leczenie schorzeń wieku dziecięcego, wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie.

- Student powinien także nabyć wiedzę w zakresie zasad organizacji opieki nad zdrowym i chorym dzieckiem, prowadzenia dokumentacji, zasad współpracy lekarz POZ-lekarz poradni specjalistycznej-lekarz oddziału szpitalnego, komunikacji z pozostałymi osoby zaangażowanymi w opiekę nad dzieckiem.

- Student powinien zdobyć wiedzę i nabyć umiejętności w zakresie kompetencji społecznych takich jak: nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych, kierowania się dobrem pacjenta, przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta, podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby oraz dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii, patomorfologii, farmakologii oraz zagadnień omawianych podczas zajęć z pediatrii (III r.) oraz pediatrii (V r.).

Zakres tematyczny

  1. Schorzenia wieku dziecięcego – objawy, odchylenia, diagnostyka, różnicowanie, leczenie.
  2. Omówienie aktualnych schematów diagnostyczno-terapeutycznych w odniesieniu do w/w schorzeń.
  3. Choroby rzadkie – omówienie wybranych chorób.
  4. Rozpoznawanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia u dzieci.
  5. Procedury oraz badania diagnostyczne stosowane w pediatrii.

Metody kształcenia

Program nauczania realizowany jest w formie zajęć ćwiczeniowych w Oddziale Dziecięcym, Oddziale Noworodkowym Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Zielonej Górze, przychodni Lekarza Rodzinnego, przyszpitalnych dziecięcych poradniach specjalistycznych w Zielonej Górze oraz Wieloprofilowym Centrum Symulacji Medycznych.

W czasie zajęć omawiane będą wyżej wymienione tematy uzupełnione o bieżące zagadnienia zgodnie z profilem dzieci hospitalizowanych w oddziałach lub przyjmowanych w poradniach w dniu ćwiczeń. Studenci będą mieli możliwość uczestniczenia w ostrych i planowych przyjęciach w pediatrycznej Izbie Przyjęć. Ponadto studenci będą brali udział w symulowanych sytuacjach klinicznych podczas ćwiczeń odbywających  się w Wieloprofilowym Centrum Symulacji Medycznych. Podczas tych zajęć jest także możliwość zdobywania umiejętności praktycznych w zakresie procedur diagnostyczno-terapeutycznych (m.in. nakłucie lędźwiowe, cewnikowanie pęcherza moczowego, zakładanie zgłębnika żołądkowego, intubacja, otoskopia itp.).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Do zaliczenia przedmiotu wymagane są: obecność na ćwiczeniach oraz zdanie egzaminu końcowego w następnym semestrze.

Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1-2 zajęciach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 2 zajęć klinicznych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie lub braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć. Dwa spóźnienia są traktowane jak jedna nieobecność.

Zaliczenie ćwiczeń - jest warunkiem koniecznym do przystąpienia do egzaminu końcowego. Egzamin końcowy obejmuje egzamin praktyczny oraz egzamin testowy składający się ze 100 pytań (pytania teoretyczne oraz pytania do przedstawionego przypadku maja charakter odpowiedzi tak/nie lub jedno- i wielokrotnego wyboru).

Potwierdzenie w Dzienniku Praktyk (praktyczne nauczanie kliniczne) znajomości i umiejętności praktycznej realizacji procedur z zakresu pediatrii (potwierdzenie wszystkich wymaganych procedur) warunkuje przystąpienie do egzaminu praktycznego.

Egzamin praktyczny przeprowadzany jest w Oddziale Pediatrii lub w Centrum Symulacji Medycznej. Egzamin praktyczny weryfikuje umiejętności praktyczne, umiejętności w zakresie komunikowania się oraz umiejętności wykonywania podstawowych procedur diagnostyczno-leczniczych. W ramach egzaminu, każdemu studentowi zostaje przydzielony pacjent. Student zapoznaje się z jego dokumentacją, przeprowadza wywiad oraz badanie przedmiotowe w obecności lekarza-egzaminatora, a następnie proponuje postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne. Sprawdzana jest również wiedza i/lub umiejętności praktyczne w zakresie procedur diagnostycznych (m.in. cewnikowanie pęcherz moczowego, nakłucia lędźwiowego).

Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi. W przypadku nie zaliczenia testu końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego lub ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu. Ocena końcowa
z egzaminu jest średnią arytmetyczna obu ocen (z części praktycznej i teoretycznej). Jednakże z każdej części student musi uzyskać co najmniej ocenę dostateczną. Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z egzaminu.

Uzyskane punkty z egzaminu testowego są przeliczane na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

Sposób wyliczanie oceny końcowej:

Średnia 2,75-3,24 = ocena 3,0

Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5

Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0

Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5

Średnia 4,75-5 = ocena 5

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2014 (wyd. 2).

  2. Kulus M., Grenda R., Kawalec W. (red.) Pediatria. PZWL, 2018 (wyd. 2).

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-09-2022 20:34)