SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Medycyna ratunkowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Medycyna ratunkowa
Kod przedmiotu 12.0-WL-LEK-MRAT
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 11
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Sybilla Brzozowska-Mańkowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 60 4 60 4 Egzamin

Cel przedmiotu

Medycyna ratunkowa to dziedzina kliniczna zajmująca się pacjentami w każdym wieku, z szerokim spektrum objawów, które są konsekwencją stanów nagłych, jak i chorób przewlekłych. Działania medycyny ratunkowej obejmują całe spektrum problemów fizycznych, psychicznych, jak i społecznych pacjentów. Medycyna Ratunkowa jest specjalnością interdyscyplinarną, która funkcjonuje w ścisłym powiązaniu ze wszystkimi dyscyplinami klinicznymi. Celem zajęć z medycyny ratunkowej dla studentów VI roku jest zapoznanie ich z specyfiką dziedziny klinicznej jaką jest medycyna ratunkowa.

Cel przedmiotu:

  1. Przypomnienie i doskonalenie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych u dorosłych i dzieci.
  2. Przypomnienie i doskonalenie umiejętności prowadzenia resuscytacji krążeniowo – oddechowej na poziomie zaawansowanym zgodnie z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi dorosłych.
  3. Zapoznanie studenta z zasadami prowadzenia resuscytacji krążeniowo – oddechowej na poziomie zaawansowanym zgodnie z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi dzieci.
  4. Zapoznanie studenta z procedurami postępowania w przypadku urazowych przyczyn zatrzymania krążenia:

- niedrożność dróg oddechowych,

- odma prężna,

- krwotok zewnętrzny,

  1. Zapoznanie studenta z zasadami postępowania w trakcie zatrzymania krążenia spowodowanego:

- działaniem substancji toksycznych i leków,

- zaburzeniami elektrolitowymi,

- hipotermią,

- anafilaksją,

- zatorem płucnym,

  1. Zapoznanie studenta z zasadami postępowania w przypadku zatrzymania krążenia u ciężarnej.
  2. Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami postepowania w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym z pacjentem we wstrząsie.
  3. Przypomnienie i doskonalenie umiejętności postepowania, w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym, z pacjentem z zaburzeniami rytmu serca zagrażającymi zatrzymaniem

krążenia:

- bradykardia,

- częstoskurcz z wąskimi zespołami QRS,

- częstoskurcz z szerokimi zespołami QRS,

  1. Zapoznanie pacjenta z zasadami organizacji zadaniowych zespołów terapeutycznych działających w szpitalnym oddziale ratunkowym:

- urazowym,

- resuscytacyjnym,

- udarowym.

  1. Wprowadzenie studenta w podstawowe zasady zarządzania i komunikacji w zespołach terapeutycznych.
  2. Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu medycyny katastrof.
  3. Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami postępowania zespołów medycznych w przypadku zdarzeń z dużą ilością poszkodowanych na poziomie przedszpitalnym.
  4. Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami organizacji pracy Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w oczekiwaniu na przybycie dużej ilości poszkodowanych w zdarzeniu nagłym przedszpitalnym.
  5. Przypomnienie i wiedzy studenta związanej z podstawowymi zasadami organizacji i zasad działania systemu segregacji pacjentów w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym, w trakcie rutynowej pracy oddziału ratunkowego.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii, propedeutyki chorób wewnętrznych, propedeutyki pediatrii, diagnostyki laboratoryjnej, farmakologii.

Zakres tematyczny

Zakres tematów realizowanych w postaci wprowadzenia

  1. Zaawansowane czynności resuscytacyjne u dzieci.
  2. Zatrzymanie krążenia u pacjenta po urazie.
  3. Zatrzymanie krążenia w sytuacjach szczególnych:

- ciężarna,

- hipotermia,

- zaburzenia elektrolitowe,

- działanie substancji toksycznych i leków

- anafilaksja,

  1. Uraz wielonarządowy.
  2. Resuscytacja płynowa.
  3. Medycyna hiperbaryczna.
  4. Strategia postępowania na poziomie przedszpitalnym podczas zdarzenia masowego.
  5. Segregacja pacjentów w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym – systemy ESI i MTS.
  6. Podstawowe zasady zarządzania i komunikacji w zespołach terapeutycznych.
  7. Podstawowe zasady organizacji i działania zespołów terapeutycznych.

 

Zakres tematów realizowanych w ramach ćwiczeń w Centrum Symulacji Medycznej.

  1. Podstawowe czynności resuscytacyjne u dorosłych.
  2. Podstawowe czynności resuscytacyjne u dzieci.
  3. Elektroterapia: defibrylacja, kardiowersja elektryczna, stymulacja przezskórna.
  4. Zaawansowane procedury resuscytacyjne u pacjenta dorosłego.
  5. Zaawansowane procedury resuscytacyjne u pacjenta pediatrycznego.
  6. Procedury ratunkowe realizowane na etapie przedszpitalnym.
  7. Komunikacja w zespole terapeutycznym.

Zakres tematów realizowanych w ramach ćwiczeń w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym.

  1. Terapia hiperbaryczna.
  2. Analizator parametrów krytycznych i analiza wyników badań krwi pacjentów SORu.
  3. Segregacja pacjentów w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym – systemy ESI i MTS.

Metody kształcenia

Ćwiczenia odbywają się w grupach 5-osobowych w oddziale ratunkowym oraz w pracowni fantomowej z ukierunkowaniem na praktyczną naukę postępowania w stanach nagłych i zabezpieczenia funkcji życiowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie przedmiotu następuje po spełnieniu przez studenta następujących warunków:

1. Dopuszczalna jest nieobecność usprawiedliwiona na jednych zajęciach . Usprawiedliwienie - odpowiedni dokument poświadczający chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy - należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 3 dni roboczych od zdarzenia. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.

Uzyskanie zaliczenia z wiedzy teoretycznej podczas zajęć praktycznych W trakcie zajęć praktycznych student musi napisać 3 sprawdziany w postaci testu. Zaliczenie następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny z każdego wprowadzającego sprawdzianu pisemnego. Pozytywny wynik z wszystkich wprowadzających sprawdzianów testowych jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego.

2. Warunkiem zaliczenia testu na zajęciach praktycznych jest uzyskanie z testu minimum 60% pozytywnych odpowiedzi:
a. ocena bardzo dobra – 100,00% - 90,00%
b. ocena dobra plus – 89,99% - 85,00%
c. ocena dobra – 84,99% - 75,00%
d. ocena dostateczna plus – 74,99% - 70,00%
e. ocena dostateczna – 69,99% - 60,00%
f. ocena niedostateczna – poniżej 60,00 %

3. Egzamin końcowy składa się z części teoretycznej i praktycznej.

3a. Część teoretyczna egzaminu to test zawierający 50 pytań jednokrotnego wyboru. Warunkiem zaliczenia zaliczenia testu końcowego jest uzyskanie minimum  (60%) pozytywnych odpowiedzi:
a. ocena bardzo dobra – 100,00% - 90,00%
b. ocena dobra plus – 89,99% - 85,00%
c. ocena dobra – 84,99% - 75,00%
d. ocena dostateczna plus – 74,99% - 70,00%
e. ocena dostateczna – 69,99% - 60,00%

3b. Część praktyczna egzaminu realizowana jest w formule egzaminu Objective Structured Clinical Examination), czyli Obiektywnego Strukturyzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE).

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

Literatura podstawowa

  1. Wytyczne resuscytacji 2020 Europejskiej Rady Resuscytacji;
  2. Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne i wybrane stany nagłe J. Gucwa, M.Ostrowski; Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2018;

Literatura uzupełniająca

  1. ITLS 2017 (International Trauma Life Support) - Ratownictwo przedszpitalne w urazach
  2. Medycyna ratunkowa NMS, Plantz Scott H., E.John Wipfler, Wrocław, 2, 2012
  3. Triage. Ratunkowa segregacja medyczna. red. wyd. pol. Juliusz Jakubaszko, Wydawca: Edra Urban & Partner; 2016
  4. Zarys medycyny hiperbarycznej; Aleksander Sieroń, Grzegorz Cieślar; Alfa Medica Press; 2020

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-09-2022 23:37)