SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy psychoterapii w aspekcie zdrowia seksualnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy psychoterapii w aspekcie zdrowia seksualnego
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPwAZS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi kierunkami psychoterapeutycznymi w seksuologii, ich założeniami, celami terapeutycznymi oraz metodami pracy.

Wymagania wstępne

wiedza i umiejętności z psychologii klinicznej na temat przyczyn, objawów oraz mechanizmów powstawania zaburzeń psychicznych, wiedza i umiejętności z psychologii zdrowia na temat motywów i strategii utrzymywania zdrowia, wiedza na temat rozwoju psychoseksualnego

Zakres tematyczny

Cele i rodzaje psychoterapii w kontekście zdrowia seksualnego.

Analiza szkół terapeutycznych: behawioryzm, psychoanaliza i psychologia dynamiczna, psychoterapia humanistyczna i egzystencjalna, psychoterapia poznawcza, psychoterapia systemowa pod kątem stosowalności w dziedzinie zaburzeń na tle rozwoju psychoseksualnego.

Zakres stosowalności psychoterapii w dziedzinie zaburzeń seksualnych.

Leczenie zaburzeń seksualnych mężczyzn i kobiet.

Problem terapii osób należących do mniejszości seksualnych.

Terapia pedofilii.

Leczenie zespołu dezaprobaty płci.

Terapia seksualna osób w podeszłym wieku.

Łączenie terapii indywidualnej i rodzinnej.

Zastosowanie podejścia dynamicznego w terapii rodzinnej.

Modele zdrowienia rodziny .

Trudności, zagrożenia i wyzwania w pracy terapeutycznej.

Osobowość terapeuty.

Znaczenie i formy monitorowania procesu terapeutycznego.

Prawne regulacje oddziaływań psychoterapeutycznych.

Metody kształcenia

Wykład, case – study, analiza kanoniczna tekstów, dyskusja..

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin końcowy; ocena końcowa jest średnią ocen z zajęć laboratoryjnych( ocena kolokwium) i egzaminu.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania

Literatura podstawowa

  • Grzesiuk L., Psychoterapia.,Warszawa 1994.

  • Grzesiuk l.( i inni),,Psychoterapia. szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa 1995.

  • Leiblum S.,Rosen C.R.,Terapia zaburzeń seksualnych, Gdańsk 2005.

Literatura uzupełniająca

Bonnet G., Perwersje seksualne,Gdańsk 2006.

Kepner J.I. , Ciało w procesie psychoterapii Gestalt. Warszawa 1991.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-06-2017 06:44)