SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Współczesne tendencje w metodologii nauk społecznych |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCT-WTMS-W_pNadGenSRII1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Zaznajomienie studentów z: procesem poznania naukowego i ideału wiedzy naukowej; ze specyfiką metodologiczną nauk społecznych; ze specyfiką badań społecznych; z wybranymi paradygmatami i perspektywami analitycznymi we współczesnych naukach społecznych
Elementarna wiedza z zakresu metodologii nauk społecznych. Znajomość książki Stanisława Ossowskiego, O osobliwościach nauk społecznych, PWN Warszawa 2001 (wydanie pierwsze 1963).
1. Rozwój nauki w okresie XIX, XX i XXI wieku
2. Paradygmaty i perspektywy analityczne w naukach społecznych
3. Założenia współczesnego konstruktywizmu. Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych
4. Interpretacja tekstów i zachowań społecznych - sztuka czy metoda naukowa?
5. Ideał socjologii niezaangażowanej w wartości oraz obecność wartości w uprawianiu nauki
6. Badania społeczne w działaniu
7. Etyczne aspekty badań społecznych
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia wykładów |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Egzamin pisemny |
W formie pytań problemowych lub otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej. |
Praca pisemna |
Praca pisemna na wybrany temat z zakresu metodologicznych problemów w badaniach społecznych. |
Zasady uzyskania oceny końcowej |
Ocena stanowić będzie średnią ważoną z oceny z egzaminu (60%) i pracy pisemnej (40%) |
Ocena z wykładu jest oceną końcową
1. Atkinson P., Delamont S. (2014), Perspektywy analityczne [w:] Metody badań jakościowych (red.) Denzin N.K., Lincoln Y.S, Warszawa
2. Berger P.L., Luckmann T. (1983), Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa
3. Bloor, D. (1996), „Idealism and the Sociology of Knowledge“, Social Studies of Science, Vol. 26, 839-56.
4. Chalmers A. (1997), Czym jest to, co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie i metodach nauki. Wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki, (tłum.) Adam Chmielewski, Wyd. Siedmiogród, Wrocław
5. Christians C.G. (2014), etyka i polityka w badaniach jakościowych [w:] Metody badań jakościowych (red.) Denzin N.K., Lincoln Y.S, Warszawa
6. Greenwood D.J., Levin M. (2014), reforma nauk społecznych i uniwersytetów przez badania interwencyjne [w:] Metody badań jakościowych (red.) Denzin N.K., Lincoln Y.S, Warszawa
7. Grobler A. (2006), Metodologia nauk, Wydawnictwo Aureus, Wydawnictwo Znak, Kraków
8. Lincoln Y.S., Denzin N.K. (2014), Ósma i dziewiąta faza. badania jakościowe (w) przełomowej przyszłosci [w:] Metody badań jakościowych (red.) Denzin N.K., Lincoln Y.S, Warszawa
9. Richardson L., Adams st. Pierre E. (2014), pisanie jako metoda badawcza [w:] Metody badań jakościowych (red.) Denzin N.K., Lincoln Y.S, Warszawa
10. Ward, S.C. (1996), Reconfiguring Truth: Postmodernism, Science Studies, and the Search for a New Model of Knowledge, Lanham
11. Zybertowicz, A. (1995), Przemoc i poznanie: studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Toruń
1. Nowak S. (2012), Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa
2. Silverman D. (2008), Interpretacja danych jakościowych, Warszawa
3. Silverman D. (2008), Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-06-2017 14:31)