SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Etyka uprawiania nauki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Etyka uprawiania nauki
Kod przedmiotu 14.4-WP-PEDT-ZE-W_pNadGenRNBBN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Joanna Dudek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie doktorantów z zagadnieniami etyki i etosu nauki, ze związkami między wartościami, powinnościami i właściwą argumentacją na rzecz kształcenia i respektowania etycznych standardów w nauce.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

•    Nauka i wartości

  1. Tradycje etyki i etosu w przestrzeni naukowej
  2. Problem wolności nauki
  3. Niezależność i zaangażowanie nauki – w poszukiwaniu właściwych proporcji
  4. Prawda i prawdomówność: bezstronność i bezinteresowność
  5. Zaufanie i odpowiedzialność
  6. Zasady rzetelnej pracy naukowej a rodzaje nieuczciwości naukowej i łamania dobrych obyczajów w nauce
  7. Prawne i etyczne aspekty ochrony własności intelektualnej (plagiaty, autoplagiaty, kopiowanie)
  8. Mechanizmy oceniania i recenzowania
  9. Pułapki komercjalizacji praktyki badawczej i ośrodków naukowych
  10. Samoregulacja środowisk naukowych: kodeksy, jednostki organizacyjne regulujące aspekty etyczne uprawiania nauki
     

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

tak

Egzamin ustny

Forma zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego. Minimalny próg wymagań udzielenie 50% poprawnych odpowiedzi.

Zasady uzyskania oceny  z przedmiotu

Minimalny próg wymagań udzielenie 50% poprawnych odpowiedzi.

Literatura podstawowa

1.    Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001.
2.    Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje opracowane przez Zespół etyki w nauce, Warszawa 2005.
3.    R.Z. Morawski, Etyczne aspekty działalności badawczej w naukach empirycznych, Warszawa 2011.
 

Literatura uzupełniająca

1.    Wybrane artykuły z czasopism „Etyka” i „Forum Akademickie”.
2.    L. Koj, Powinności w nauce, t. 1. Określenie i poznawalność powinności, Lublin 1998.
3.    I. Lazari-Pawłowska, Nauczyciel akademicki a głoszenie ocen, [w:] taż, Etyka. Pisma wybrane, red. P.J. Smoczyński, Wrocław 1992.
4.    K. Szaniawski, O nauce, rozumowaniu i wartościach. Pisma Wybrane, oprac. J. Woleński, Warszawa 1994.
5.    Rozważania o tradycji i etosie. red. J. Baradziej, J. Goćkowski, Kraków 1998.
6.    G. Woroniecka, Kategoria ethosu w badaniach nad środowiskiem naukowym, „principia”, 45-46, 2006.

Uwagi


 


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-06-2017 15:35)