SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kreatywny potencjał człowieka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kreatywny potencjał człowieka
Kod przedmiotu 14.4-WP-PEDT-KPCZ-W_pNadGen2GBW6
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z pojęciem i psychologicznymi koncepcjami kreatywności człowieka, mechanizmami działania kreatywnego oraz formami wspierania kreatywności dzieci i osób dorosłych w procesie edukacji i rozwoju.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1.    Pojęcie i koncepcje kreatywności we współczesnej psychologii
2.    Mechanizmy działania kreatywnego
3.    Myślenie twórcze w koncepcji Guilforda, Maslow'a, Piaget'a
4.    Rozwój kreatywności w wieku dziecięcym
5.    Kreatywne formy współczesnej edukacji
6.    Wspieranie kreatywnego potencjału człowieka dorosłego w środowisku zawodowym
7.    Kreatywność a zdrowie psychiczne człowieka w koncepcji dezintegracji pozytywnej Dąbrowskiego
8.    Psychologiczne metody pomiary kreatywności
 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia wykładu

Egzamin pisemny

Zaliczenie na ocenę

Nie

Egzamin pisemny

Forma zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego. Minimalny próg wymagań udzielenie 50% poprawnych odpowiedzi.

Zasady uzyskania oceny  z przedmiotu

Minimalny próg wymagań udzielenie 50% poprawnych odpowiedzi.

Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z wykładu

Literatura podstawowa

1.    Nęcka E.  Psychologia twórczości, Gdańsk, 2003.
2.    Dąbrowski K. W poszukiwaniu zdrowia psychicznego, Warszawa, PWN, 1989.
3.    Maslow A. H., Motywacja i osobowość, Warszawa, PWN, 2009.
4.    Guilford J.P. , Natura inteligencji człowieka, Warszawa, 1978.
5.    Piaget J. , Równoważenie struktur poznawczych, Warszawa, 1981.
6.    Ronginska T., M. Siwińska, La creativita dell´ educazione italiana, Roma, Armando Editore, 2013.
 

Literatura uzupełniająca

1.    Nakamura J., Csikszentmihali M. , Motywacyjne źródła kreatywności z perspektywy psychologii pozytywnej, (w:) Czapiński J. (red), psychologia pozytywna. Nauka o sześciu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, PWN, Warszawa, 2005.
2.    Szmidt K. J., Pedagogika twórczości.  Gdańsk 
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-06-2017 15:42)