Poznanie podstawowych koncepcji teoretycznych i problemów społecznych w obszarze zdrowia publicznego. Poznanie specyfiki metodologii badań społecznych w obszarze zdrowia publicznego oraz wybranych rezultatów badań społecznych, zwłaszcza badań dotyczących zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Biomedyczny i holistyczny paradygmat zdrowia
Zdrowie publiczne jako interdyscyplinarna wiedza naukowa i sfera działań praktycznych
Główne problemy zdrowotne oraz podstawowe cele działania w obszarze ochrony zdrowia publicznego
Zdrowie publiczne – problemy osób w różnych fazach życia
Profilaktyka zdrowotna na pograniczu. Zdrowie publiczne a migracje
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne jako komponenty zdrowia publicznego
Metodologia badań zdrowia publicznego
Wybrane projekty badań społecznych w obszarze zdrowia publicznego i ich rezultaty
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, dyskusja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Forma zaliczenia wykładu
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
nie
Esej
Forma zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego
Dyskusja
Uczestnictwo w dyskusji
Zasady uzyskania zaliczenia
Ocena z przedmiotu jest średnią ważoną z eseju (80%) oraz dyskusji (20%)
Ocena końcowa z przedmiotu = zaliczenie z wykładu
Literatura podstawowa
Czupryna A., Poździoch St., Ryś A., Włodarczyk W. C., red. Zdrowie publiczne, wybrane zagadnienia, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Kraków 2000.
Izdebski Z., Seksualność Polaków na Początku XXI wieku. Studium badawcze, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011.
Izdebski Z., Ryzykowna dekada. Seksualność Polaków w dobie HIV/AIDS. Studium porównawcze 1997–2001–2005, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.
Krajewski-Siuda K., Romaniuk P., Zdrowie Publiczne.Stan obecny,reformy ostatnich 20 lat,model docelowy, Instytut Sobieskiego, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca
Wojtczak A.: Zdrowie publiczne wyzwaniem dla XXI wieku, PZWL, Warszawa 2009.
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, Warszawa 2010.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-06-2017 15:51)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.