SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Architektura w krajobrazie kulturowym (przedmiot o treściach humanistycznych) |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ArchD-ArchKraj-S17 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1.Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta ze średniowieczną architekturą sakralną Śląska w krajobrazie kulturowym, ze zwróceniem uwagi na układy przestrzenne, wnętrza, konstrukcje i detale.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta rozpoznawania i datowania stylów architektonicznych średniowiecznego Śląska oraz umiejętności wykorzystania form architektury historycznej jako inspiracji twórczej.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest uświadomienie studentowi społecznej roli architekta oraz kompetencji do popularyzacji zagadnień architektonicznych w społeczeństwie.
Ogólna znajomość zagadnień z zakresu historii architektury.
Program wykładów obejmuje prezentację budowli sakralnych (bazylikowych i halowych) oraz świeckich od XIII do XVI wieku w krajobrazie kulturowym Śląska.
Program ćwiczeń:
Ćwiczenia zostaną poświęcone szczegółowemu przedstawienie obiektów, które ogólnie omówiono podczas wykładów. W programie znajdą się także problemy urbanistyczne miast oraz zabudowa mieszkalna i użyteczności publicznej.
Metody podające: wykład konwencjonalny, wykład informacyjny, pokaz, prezentacje audio-wizualne.
Metody poszukujące: praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Obecność na wykładach i pozytywna ocena z kolokwium (Student powinien udzielić poprawnych odpowiedzi na tematy zadane podczas kolokwium zaliczeniowego).
Ćwiczenia:
Obecność na ćwiczeniach i pozytywna ocena z kolokwium (Student powinien udzielić poprawnych odpowiedzi na tematy zadane podczas kolokwium zaliczeniowego).
Ocena końcowa to średnia ocen z kolokwiów (wykład i ćwiczenia) uwzględniających frekwencję i czynny udział w zajęciach.
1. Architektura Wrocławia, t. 1, Dom, red. J. Rozpędowski, Wrocław 1995 r., t. 2, Urbanistyka, red. J. Rozpędowski, Wrocław 1995, t.3, Świątynia, red. J. Rozpędowski, Wrocław 1997,
2. Chorowska M., Rezydencje średniowieczne na Śląsku. Zamki, pałace, wieże mieszkalne, Wrocław 2003
3. Czerner R., Zabudowy rynków, Średniowieczne bloki śródrynkowe wybranych miast, Wrocław 2002
4. Kozaczewska-Golasz H., Halowe kościoły z XIII w. na Śląsku, Wrocław 2015
5. Kozaczewska-Golasz H., przy współudziale H. Golasz-Szołomickiej, Halowe kościoły z XIV w. na Śląsku, Wrocław 2013
6. Kozaczewski T., Wiejskie kościoły parafialne XIII wieku na Śląsku, Prace Naukowe IHASiT. PWr nr 23, 28-30, seria: Monografie, nr 11, 16-18, Wrocław 1990-1994
1. Golasz-Szołomicka H., Tracery Windows from the 14th century In Silesia, „Architectus”, Wrocław 2012
2. Kozaczewska-Golasz H., A. Bernaś, Portale czternastowieczne w kościołach śląskich, „KAiU”, T. LV, z. 1-2, Warszawa 2010
3. Kozaczewski T., Kozaczewska-Golasz H., Portale trzynastowiecznej architektury na Śląsku, Wrocław 2009
Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia przystosowana do prezentacji multimedialnych.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-05-2017 10:35)