SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Malarstwo i rzeźba w architekturze - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Malarstwo i rzeźba w architekturze
Kod przedmiotu 06.4-WI-ArchD-Mal.rzeź-S16
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. Jan Gawron
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest: zapoznanie studenta w problematyką malarstwa i rzeźby w archi-tekturze i urbanistyce na przestrzeni wybranych okresów historii sztuki (secesja, barok, renesans, gotyk).

2. Celem w zakresie umiejętności jest: nauczenie studenta syntetycznego przedstawiania wkładu wybranych przez siebie malarzy i rzeźbiarzy w zrealizowane obiekty architektoniczne i urbanistyczne danego okresu, oraz wykazywania analogii i różnic przy pomocy własnej prezentacji multimedialnej, a także umiejętności podkreślania klimatu zaprojektowanego przez siebie wnętrza poprzez odpowiedni dobór dzieł sztuki np. malarstwo czy rzeźba.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest: uświadomienie studentowi potrzeby zaprezentowania i przekonania do własnej interpretacji opracowanego przez siebie zagadnienia, a także wyrobienie potrzeby zarówno dyskusji, jak i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat znaczenia malarstwa i rzeźby w architekturze.

Wymagania wstępne

Formalne:

Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu: Historia architektury polskiej.

Nieformalne:

Podstawowa wiedza w zakresie historii sztuki.

Zakres tematyczny

Program seminarium:

1. Ogólne wprowadzenie w problematykę malarstwa i rzeźby w architekturze.

2. Rola malarstwa i rzeźby w architekturze okresu Secesji:

       a) Secesja polska,

       b) Secesja europejska.

3. Rola malarstwa i rzeźby w architekturze Baroku.

4. Wprowadzenie w zagadnienia malarstwa i rzeźby w architekturze Renesansu.

5. Rola malarstwa i rzeźby w architekturze Gotyku.

6. Spośród obrazów wystawionych na ekspozycji, wybrać dwie kompozycje malarskie i zaaranżować w wybranym przez siebie wnętrzu, oraz uzasadnić swoją decyzję w pracy  pisemnej.

Metody kształcenia

Metody podające: wykład konwencjonalny w powiązaniu z problemowym w postaci prezentacji multi-medialnych.

Metody poszukujące: praca samodzielna i w grupach - kształcenie interaktywne, kreatywne, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Seminarium:

Student na przykładach wybranych przez siebie twórców przedstawił wkład malarstwa i rzeźby w zrealizowane obiekty architektoniczne oraz urbanistyczne danego okresu historii sztuki oraz na przykładach wybranych przez siebie twórców przedstawił wkład malarstwa i rzeźby w zrealizowane obiekty architektoniczne oraz urbanistyczne danego okresu historii sztuki.

Student przygotowuje i przeprowadza obszerną prezentację znaczenia malarstwa i rzeźby dla zrealizowanych obiektów architektonicznych oraz urbanistycznych danego okresu historii sztuki, na przykładach wybranych przez siebie twórców, a także wykazuje analogie i różnice przy pomocy własnej prezentacji audiowizualnej.

Student spośród obrazów wystawionych na ekspozycji, wybrał dwie kompozycje malarskie
i zaaranżował w wybranym przez siebie wnętrzu, oraz uzasadnił swoją decyzję w pracy pisemnej.

Zasada ustalania oceny:

Oceną osiągniętych efektów kształcenia w kategorii „wiedza” jest pozytywny wynik (W) z pracy, w kategorii „umiejętności” jest pozytywny wynik (Ua, Ub) z zadań, a w kategorii “kompetencje” jest pozytywny wynik (K), potwierdzających m.in. czynny udział i poziom aktywności studenta w przedmiotowych zadaniach.

Oceną końcową przedmiotu (P) jest średnia ocen z osiągniętych efektów kształcenia:

P = (W + Ua + Ub + K)/4

Literatura podstawowa

  1. Zerbst R.: Gaudi. Wszystkie budowle. Wydawnictwo Taschen, Sierpień 2010.
  2. Białostocki J.: Sztuka cenniejsza niż złoto. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-05-2017 13:36)